Een avond stevige garagerock onder leiding van Mike Krol

Pollwinnaar 2015 keert terug naar Vera

Tekst: Abel de Kam Foto's: Harold Zijp ,

Een korte samenvatting voor degenen die het gemist hebben: vorig jaar oktober stond er opeens een last-minuteboeking op de website van Vera. Mike Krol, een Amerikaanse garagerocker met een achttien minuten tellende nieuwe plaat op zak, was in de buurt en had een avond vrij. Daar had Vera nog wel een gaatje voor. De rest is geschiedenis, en Krol’s naam prijkt tot het einde der tijden op de muur van Vera. Deze donderdag komt de favoriet van vorig jaar terug. Doet hij zijn winst eer aan?

Naast Krol staan er twee van de meest prominente garagebands die Groningen rijk is op het programma: Green Hornet en The Black Cult. De eerstgenoemde band mag aftrappen, de tweede speelt een aftershow in de Kelderbar. Dit mede vanwege het verschijnen van de tweede Vera Live single, waar zowel Krol als The Black Cult op te horen zijn. Het publiek drukt de oordoppen nog maar eens stevig aan, want van rustig opwarmen is vanavond geen sprake.

Met een meedogenloze intro van toetsenist André Dodde wordt door Green Hornet het eerste nummer ingezet, waarna de band een strakke thuiswedstrijd speelt. Veel nummers van laatste wapenfeit Never Enough komen voorbij, afgewisseld met ouder werk. Saillant detail is dat zanger/gitarist Olaf Veenstra sinds vandaag directeur is van Vera. Het moet wel een goeie eerste werkdag zijn, want Green Hornet laat weer eens zien dat ze met recht de Godfathers van de Groninger garagescene genoemd mogen worden.

Wanneer Mike Krol en consorten het podium opkomen kijken sommige bezoekers reikhalzend naar voren. Vorig jaar droegen de bandleden namelijk allemaal een politie-uniform, en in de zaal rijst de vraag of er vanavond weer een verkleedfeestje plaats gaat vinden. Wanneer drummer Michael Sienkowski Suburban Wasteland inzet en het licht aan gaat wordt die vraag beantwoord: op het podium staan geen agenten, maar vijf gevangenen met gestreepte shirts, aangevoerd door Krol met boevenmasker en cape.

Suburban Wasteland is de opener van zijn laatste plaat Turkey en dat betekent een felle start van de set. Binnen een minuut staat Krol al in het publiek te zingen, iets wat hij gedurende de avond regelmatig blijft doen. Dan weer met een tamboerijn in zijn hand door de moshpit, dan weer beatboxend tot achter in de zaal. De band speelt hard en snel, en de nummers zijn kort. Dit, in combinatie met het feit dat Krol de eerste veertig minuten vrijwel geen woord tegen het publiek zegt, zorgt er wel voor dat er van een spanningsboog niet echt sprake is.

De set zakt nergens in, maar het is wel veel van hetzelfde. Bij This Is The News barst het dan toch opeens los en wordt er voor in de zaal uitbundig gedanst. Dan stopt de band met spelen en grijpt Krol de microfoon voor een soort bedankspeech. Of we wel weten dat Vera de beste zaal ter wereld is en dat hij het zo bijzonder vindt dat hij hier met zijn naam op de muur hangt. Halverwege zijn verhaal klinkt er het onvermijdelijke “spelen!!”. Krol kijkt verstoord op. “Dude, I’m having a heartfelt moment here!” roept hij verontwaardigd.

Maar gelukkig wordt er nog gespeeld. Krol gooit zijn masker voor de laatste paar nummers af en doet er samen met zijn band alles aan om Vera op een mooie avond te trakteren. Daar slaagt hij ook in. De komende Vera Poll zal hij er hoogstwaarschijnlijk niet mee winnen, maar Mike Krol zet een strakke show met heerlijk rammelende garagerock neer, waar menig gitaarbandje jaloers op mag zijn.

Dan is er nog The Black Cult, een band die na het verschijnen van het titelloze debuutalbum niet erg vaak meer in Groningen te vinden is. De Kelderbar is dan ook afgeladen vol als de gitaren omgehangen worden. Al na twee nummers staat de hele kelder op zijn kop: bassist Jorn Draaijer ligt op zijn rug te spelen, drummer Wouter Kalsbeek slaat zijn eerste stok doormidden en voor de microfoons is het een gekolk van rondspattend bier en dansende mensen. The Black Cult is op zijn best in kleine, zweterige zaaltjes, en zowel publiek als band krijgen vanavond alles wat hun hartje begeert.