Dammen met Meindert Talma

Friese muzikant brengt ode aan Jannes van der Wal

Tekst &Foto's: Harold Zijp ,

Zaterdag was het precies twintig jaar geleden dat voormalig wereldkampioen dammen Jannes van der Wal overleed. Meindert Talma maakte een plaat die hij geheel wijdde aan de bekende Groninger. Hij presenteert de plaat zaterdag in Vera tijdens een bonte avond waar dammen centraal staat.

Wie al wat langer in Groningen rondloopt, kan zich de excentrieke wereldkampioen dammen nog wel herinneren. Meindert Talma, net als Van der Wal een Fries die zich in Groningen vestigde, greep de gelegenheid aan om een plaat te maken over Jannes. Samen met bandleden Jan Pier Brands, Janke Brands, Herman Grimme en Johan Kooi trakteert Talma een goed gevuld Vera op een integrale live-versie van de volledige plaat; beelden op groot scherm ondersteunen de muziek. Daarbij vallen twee dingen op: de muziek zit echt heel goed in elkaar, past perfect bij de teksten en in die teksten en de praatjes tussendoor toont Talma zich als een geweldige verteller die ernst en humor perfect met elkaar weet te verweven.

Nog tijdens de set wordt voormalig Nederlands kampioen en Internationaal Grootmeester dammen Auke Scholma op het podium gevraagd. Hij vertelt over zijn herinneringen aan Jannes van der Wal die in de late jaren tachtig en vroege jaren negentig samen met een aantal andere uitzonderlijke talenten voor een damrenaissance zorgde. Dat veel van die talenten in Groningen neerstreken en het een tijdje de facto de damhoofdstad van Nederland maakten, is leuk om te horen. Nog leuker zijn de vele anekdotes over de prettig excentrieke Jannes van der Wal, die achter zijn clowneske optredens in media en publiek ook een trieste man was met veel handicaps. Ook Roel Boomstra komt nog even op het podium: hij strijdt binnenkort in Groningen om de wereldtitel dammen!

Na de eerste set van Meindert Talma begeeft een flink gezelschap zich naar de voorkamer van Vera waar Auke Scholma simultaan gaat dammen. Jong en oud kan zich meten met de Internationaal Grootmeester die ‘in de geest van Jannes’ geen cadeautjes geeft en de partijen serieus aanpakt.

In de grote zaal gaat Meindert Talma los voor een tweede set waarin 'Terug naar Surhuisterveen' centraal staat: liedjes over zijn jeugd in het Friese dorp. De set wordt in stijl afgesloten met Meindert's eerste hit: De Muzikale Fruitmand. Alles bij elkaar is deze avond een zeer geslaagde mix van dammen, nostalgie en popmuziek. Jannes van der Wal had het zeker kunnen waarderen.