#BF050: Meezingen, kapot gaan en liefde bij Sena Talent Stage

Cazz Major, De Likt, Broederliefde en Sevn Alias

Tekst: Romanie van Ek & Marcel Sturing Foto's: André Eggens en Elbert Fliek ,

Recht tegenover de Main Stage heeft Sena, een rechtenorganisatie voor artiesten en producenten, een podium gecreëerd voor nationaal en regionaal talent. De stage maakt onderdeel uit van de Urban Area en het Groningse hiphopcollectief BreakNorth mag dit jaar het podium hosten. Tussen de acts door treedt het collectief ‘Vrijgesproken’ op. Onder regie van Renee Luth wordt het publiek door middel van onder andere dans en theater op verschillende manieren uitgedaagd na te denken over wat vrijheid voor hen betekent. Zo wordt er naast entertainment ook diepgang in de tent gebracht. 3voor12 groningen is aanwezig en doet verslag van een selectie uit het muzikale aanbod.

Cazz Major

Cazz Major, ook wel de ‘Fresh Prince’ van Hoogkerk genoemd, heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. De protegé van Kraantje Pappie heeft met verschillende acts samengewerkt. Zo werkte hij mee aan De Hele Nacht Door van StukTV, die inmiddels meer dan 2 miljoen views op YouTube heeft. Ook solo timmert Cazz hard aan de weg. Hij bracht via het label Bankpioniers van Kraantje Pappie verschillende goed ontvangen tracks uit, zoals Zeg Ze Van Wel en Peso.

De jonge Groninger staat voor 20 minuten op het programma. Het lukt Cazz vanaf het begin goed het overwegend jonge publiek in beweging te krijgen. Het is duidelijk dat hij als vast onderdeel van de shows van Kraantje Pappie aardig wat festivalervaring heeft opgedaan. De teksten worden al snel luidkeels meegezongen door het enthousiaste publiek. Na afloop van het misschien wel te korte optreden wordt links en rechts nog “Ik wil een waggie voor mezelf, maar geen Twingo. Mijn moeder vindt me roekeloos en ja dat is zo”, gezongen. We gaan de aankomende jaren ongetwijfeld nog veel horen van deze goedlachse entertainer.

De Likt

Om 17.00 uur staat De Likt op het programma, bekend van de parodie Praat Rotterdams Met Me op Parijs van Kenny B. De Rotterdamse band staat inmiddels bekend om zijn explosieve en extravagante performances en wist in het afgelopen jaar verschillende clubs af te breken met een mix van onder andere hiphop, minimale techno en funk.

De eigenzinnige Jordy Dijkshoorn betreedt het podium in een lange leren jas met daaronder groen-wit gestreepte kousen. Als bandleden John van Beek en Giorgi Kuiper, laatstgenoemde door Jordy als ‘De zwarte parel van Rotterdam’ geïntroduceerd, de stuiterende beats en funky bassline inzetten zit de sfeer er in de half gevulde tent al snel goed in. Wanneer hij na enkele tracks bij zijn broer op de nek klimt om in het publiek het feestje mee te vieren, gaat het publiek echt los. Richting het einde van het optreden wordt de zware leren jas de heftig zwetende rapper te veel. In veel te krappe gouden hotpants en volgetatoeëerde blote bast vervolgt hij zijn energieke show. Door de agressieve stijl van rappen druipen hier en daar nog onvoorbereide bezoekers af, maar het luide applaus aan het einde van het optreden zegt genoeg: Groningen houdt van hard!

Broederliefde

Wanneer de avond vordert betreedt het tienkoppige rapcollectief Broederliefde het podium. Al van jongs af aan vormen deze mannen een hechte vriendengroep die zijn oorsprong vindt in de Rotterdamse wijk Spangen. Niet alleen hun wijk wisten ze te overtuigen, al snel volgde de hele stad en nu dus ook de rest van Nederland.

Dat het hier gaat om een groep met fans moge duidelijk zijn, de tent staat namelijk helemaal vol met - overwegend jonge - joelende en dansende mensen. Het publiek krijgt geen kans om stil te blijven: de vrij korte muzikale momenten worden keer op keer afgewisseld, en overstemd, met veel aanmoedigend geschreeuw vanaf het podium. “Waar is dat feestje? Hier!!” De meeste mensen zingen of bewegen eerder mee met de bekende beats en teksten dan dat ze echt massaal van links naar rechts rennen of mee gaan in een sit down. Maar je kan er niet omheen dat deze gecontroleerde chaos in de smaak valt. “Als wij zeggen Broeder, zeggen jullie liefde! Broeder..!”

Sevn Alias

De jonge rapper Sevn Alias vormde afgelopen jaar een grote verrassing, met misschien wel de beste hiphopshow op Noorderslag ooit. Zijn track Ma3lish was de belangrijkste Nederlandse straatrap-track van 2015 en online scoren zijn video's miljoenen views. Dit zijn veelbelovende gegevens waarmee Sevn Alias tijdens het Bevrijdingsfestival de lat erg hoog legt voor zichzelf.

De tent was al afgeladen en dat is het nog steeds wanneer Sevn Alias om 21.00 uur onder luid gejoel zijn opwachting maakt. Het is duidelijk dat velen hier naar uit hebben gekeken. Wat volgt is grimmige en dwingende straatrap, wat zeer snel en hard wordt gebracht. Ook hier ontbreekt de nodige publieksparticipatie niet. Al speelt Sevn Alias minder met deze mogelijkheden dan zijn voorgangers, toch wordt het publiek meerdere malen aangespoord om zijn naam af te maken en "zichzelf en Groningen te representen". Ondanks het vrij korte optreden lijkt de energie in de tent toch enigszins snel weg te ebben. “Groningen, jullie gaan kapot!” Dat is niet persé het geval, maar dit half uur durende optreden maakt zeker wel nieuwsgierig in hoeverre de 18-jarige rapper uit Almere de hype voort zal laten duren.