#BF050: MyDearestDear, DraMali en Willie Darktrousers & De Splinters

De muzikale wereldreis bij podium Local Heroes

Tekst: Peggy Bouwer Foto's: Harold Zijp ,

Naast de grote publiekstrekkers die op de Main Stage schitteren, biedt Bevrijdingsfestival Groningen ook kleinere podia waaronder één speciaal voor lokaal talent. Op een knus veldje omringd door Gronings flora, ietwat afgezonderd van het massale feestgeweld, bevindt zich het Local Heroes podium. 3voor12 groningen bezoekt geheel in het kader van ‘er gaat niets boven vrijheid’ drie lokale helden die op dit podium hun kunsten vertonen.

MyDearestDear

Het Local Heroes-podium trapt de dag om 13:00 uur rustig af met MyDearestDear, een Gronings duo dat naar eigen zeggen dromerige en minimalistische indiefolk maakt.

Zodra Tristam en Marije beginnen te spelen, wordt meteen duidelijk dat er het komende halfuur weinig gesprongen, gedanst of gebeukt gaat worden. Dit heeft als gevolg dat in combinatie met de tropische temperaturen de menigte niet staand, maar zittend of zelfs liggend in het gras verder geniet van de romantische melodieën die uit de boxen kabbelen. Deze twee karakteristieke, lieve stemmen die loepzuiver klinken, brengen je meteen in dromenland. Vrijheidsvierders die graag wat energieker op gang komen op deze feestelijke dag zijn hier duidelijk niet aan het juiste adres. Vrijheidsgenieters en dagdromers daarentegen des te meer.

DraMali

Nog geen uur later betreedt DraMali het podium en wordt het Local Heroes-veldje in een mum van tijd omgetoverd van een yogaplaats tot een waar safaripretpark. Dramali is een samenwerking tussen Afrikaanse en Nederlandse muzikanten, geformeerd rond de Malinese Dra Diarra.

Vanaf het moment dat Dra het podium betreedt, verschijnt een glimlach op ieders gezicht. Alleen al zijn vrolijke traditionele klederdracht belooft een hoop goeds. Hoewel de techniek niet helemaal meewerkt en het concert begint met een aantal luide piepen en kraken, laten de - zoals de presentatrice meerdere malen aankondigt - "heerlijke mannen van DraMali" zich niet gek maken. Een half uur lang feest, vrijheid, dansen en vreugde volgt.

Wie denkt dat Afrikaanse muziek niet kan grooven, moet nodig achter de oren krabben, want DraMali is het bewijs! Op de swingende muziek van DraMali moet gedanst en meegezongen worden en dat is nogal een overgang na de lieve liedjes van MyDearestDear. Toch staan gedurende het concert steeds meer mensen op uit het gras om hun heupjes op de het ritme van de muziek te bewegen. Een knappe prestatie van DraMali!

Willie Darktrousers & De Splinters

Even later staan Willie Darktrousers & De Splinters op het programma. Het bewijs dat Groningers en Friezen best samen kunnen werken, zo beweren zij zelf. Het muziekgenre van troubadour Willie is erg breed: garagerock, folk, noise, black metal, afrorock en meer. Je begrijpt: vol verwachting klopt ons hart.

Wie tijdens de act van DraMali even het gevoel kreeg in Afrika te zijn, staat weer direct met beide benen op Nederlandse bodem. Sterker nog: in de blubber van het Groningse platteland. De vuige garagerock vliegt je om de oren. Om nog maar te zwijgen over de fantasierijke, maar helaas soms onverstaanbare teksten die Willie uitkraamt. Op een gegeven moment bereikt een deel van het publiek het ‘wat kan het schelen’-punt waarop wild gedanst en gesprongen wordt. Voor het eerst is het jammer dat het zo mooi en droog weer is, want een enorm modderbad midden in het publiek had hier niet misstaan.

Met deze vuige act eindigen we onze muzikale wereldreis bij het Local Heroes-podium. Een te gekke reis met Engelstalige meedromers, Afrikaanse meeswingers en Nederlandstalige meespringers. Hulde aan de lokale helden!