Nootuitgang 2016: een warm bad voor beginnende singer-songwriters

De perfectionistische Marieke Hulsbos wint op avond vol talent

Tekst: Jesse Havinga Foto's: Jan Westerhof ,

Een vuurkorf met oranje kerstverlichting voor op het podium en zitzakken in de zaal: de knusse huiskamersfeer die zo bij het genre hoort, komt goed tot zijn recht bij Nootuitgang; de singer-songwriterwedstrijd van de USVA. De winnaar gaat vanavond naar huis met 200 euro aan opnametijd bij ClayRecords en mag volgend jaar meedoen aan de POPgroningen Talent Award. Je moet wel van wedstrijden houden als muzikant tegenwoordig...

In aanloop naar Nootuitgang konden artiesten uit Groningen hun eigen nummers insturen. De jury koos uit deze inzendingen vervolgens vijf acts: Judy Mara, Margaux Carteret, Marieke Hulsbos, Tom Kootstra en Lonneke Oostland. De jury zat niet verlegen om kwaliteit, want er zit vanavond geen zwakke schakel tussen. Niet alleen de aankleding komt bekend voor, ook muzikaal wordt er nauwelijks een onverwachte stap gezet. Maar dat deert niemand echt. Het niveau is vanavond verrassend hoog en met zo'n volle, enthousiaste zaal is Nootuitgang een mooie kans om podiumervaring op te doen. En prijzen te winnen natuurlijk.

De opzet is simpel maar doeltreffend. Iedereen speelt eerst één nummer en vertelt daar kort wat over, krijgt vervolgens commentaar van de jury en mag vervolgens na de pauze nog een nummer spelen. Voor de zenuwen van de deelnemers is het misschien niet ideaal – en dat is te merken – maar als je naar het grote aanbod aan muzikale competities kijkt, is het erg nuttige training.

Judy Mara mag het spits afbijten en zit ogenschijnlijk ontspannen op het podium. Haar muziek is al net zo ontspannen. Onder begeleiding van zacht gitaarspel zingt ze zuiver haar – wat al te – lichtvoetige teksten de zaal in.

De Francaise Margaux Carteret gooit het over een iets andere boeg. Haar popperige stem en zware accent zorgen voor een geheel eigen geluid, maar tekstueel slaat het schattigheidsgehalte wat al te ver door.

Marieke Hulsbos komt het podium op met Hugo, die gitaar speelt. Dat doet hij heel netjes, en mede daardoor staat hun optreden als een huis. Marieke kan zich volledig focussen op de zang en elke noot in haar behoorlijke bereik wordt moeiteloos en krachtig gehaald. Haar teksten laten alleen wel erg weinig aan de verbeelding over, en dit is dan ook het enige kritiekpunt van de jury.

De enige mannelijke deelnemer Tom Kootstra is meteen ook de enige – toeval of niet – met een wat donkerdere tekst. Onder andere door de reverb en delay en zijn eigenwijze akkoordschema's lukt het Tom om een wat doorleefder geluid dan de andere kandidaten te maken. Zijn zangtechniek – of was het zijn verkoudheid? – laat echter nog wel wat te wensen over, vond ook de jury.

Als laatste mag Lonneke Oostland haar liedje ten gehore brengen. Als enige met pianobegeleiding en als enige met een Nederlandse tekst. Het simpele ritme en heldere pianospel samen met de grappige tekst maken dat een jurylid het 'kleinkunstig' noemt, wat erg treffend is. À la Claudia de Breij zingt Lonneke een liedje dat tegelijkertijd komisch en ontroerend is.

Het publiek is als een warm bad voor de deelnemers. Muisstil tijdens de optredens en oorverdovend tijdens het applaudisseren – de winnende combinatie. Ook de jury geeft voornamelijk goede, constructieve kritiek waardoor deze avond voelt als de gezellige jaarlijkse muziekavond op de middelbare school. Het gaat niet om winnen, maar samen genieten van muziek is zo'n spreuk die vanavond meerdere malen wordt herhaald.

Dat gevoel wordt nog eens versterkt als de deelnemers op het laatst samen nog eens op het podium komen en een lied zingen dat ze nog diezelfde middag hebben ingestudeerd. Is dan alles zon en maneschijn? Ligt er ook aan waarvoor je komt. Zo zal de wat meer veeleisende luisteraar wellicht wat moeite moeten doen om een diepe zucht te onderdrukken bij alwéér een tekst over adolescentieproblematiek en blijft het gros van de liedjes muzikaal wel erg aan de veilige kant.

Niettemin zal het 3voor12 groningen niks verbazen als we de komende tijd meer gaan horen van de deelnemers van vanavond. Dat geldt niet alleen voor winnares van de juryprijs Marieke Hulsbos en publieksfavoriet Lonneke Oostland, maar eigenlijk voor alle vijf. Mits ze nog even doorschaven aan hun liedjes en de kritiek van de jury ter harte nemen.