Swinder speelt thuiswedstrijd in Vera

Veel belangstelling voor debuutalbum

Tekst: Femke van Arendonk Foto's: Harold Zijp ,

De Groningse rockband Swinder presenteerde vrijdagavond hun debuutalbum Swinder in een vol Vera. Veel vrienden waren erbij aanwezig, want zanger Bas Schröder is geen onbekende. Hij werkte tien jaar aan de bar van Vera en fietst als postbode door de stad. Bijna iedereen uit Groningen kent hem wel en wie is er nu niet benieuwd naar het debuut van de zingende postbode?

Bert Hadders en de Nozems
Voordat Swinder begint trapt Bert Hadders af. Dat het publiek voor Swinder is gekomen wordt al snel duidelijk. Bert Hadders en de Nozems zetten een strakke set neer, maar er is veel geroezemoes in de zaal. Moord En Braand wordt gespeeld, maar alleen vooraan bij het podium staan ze te luisteren. Als het laatste nummer Zundapp wordt ingezet beginnen er zowaar mensen mee te doen. Waarschijnlijk omdat ze blij zijn dat Swinder straks gaat beginnen. Jammer voor Bert en zijn band, want de stevige rock klonk niet verkeerd.

Echt Gronings
Als Swinder het podium opkomt wordt het publiek enthousiaster. Het is natuurlijk de avond van deze Groningse band en hun debuut. De mannen beloven dat ze alle nummers van het album zullen spelen, dus iedereen is vol verwachting. Ze beginnen goed met hun hit Vief Veur Elf, alleen voor een niet-Groninger is het erg lastig te verstaan. Zeker omdat er nog steeds wordt gepraat in het publiek. Gelukkig is Bas de beroerdste niet en legt hij telkens uit hoe het nummer ‘in het Nederlands’ heet. Zo gaat Spiet over dertigers met kinderen.

“Deze week stond in het teken van het album promoten”, vertelt Bas. Bij Dagblad van het Noorden kregen abonnees een leeg albumhoesje. Op vertoon van het hoesje konden zij bij verschillende verkooppunten gratis een cd met daarop vier nummers van het debuutalbum meenemen. "Een erg drukke week", aldus Bas. Hij was dan ook blij om weer in het vertrouwde Vera te zijn.

Tijdens de ballades klinkt de stem van Bas zeer helder. Mooi om te horen dat hij de rustige nummers ook beheerst. Helaas wordt er ook nu nog veel geroezemoesd. Bas maakt hier later op de avond nog een opmerking over tijdens een kort intermezzo. “Het is de bedoeling dat jullie nu stil zijn en straks weer door de nummers heen praten”, zegt hij. Een kleine irritatie is te merken.

Vol podium met gastartiesten
Als Town Of Saints opeens het podium opkomt kijkt het publiek aandachtig. Het gezelschap speelt met z’n allen Wotter Noar Zee en dat klinkt mooi met de cello van Swinder en de viool van Town Of Saints. Het wordt een soort van walsje.

Later komt Matthijs van Duijvenbode het podium op om mee te spelen op het keyboard. Hij werkt onder andere samen met Douwe Bob en Tangarine die ook in het publiek staan. De laatste zit bij Excelsior Records, waar ook het debuut van Swinder bij uitkomt.

De rest van Nederland veroveren?
Al met al krijgt Vera een goede eerste indruk van de debuutplaat van Swinder. De band krijgt het publiek uiteindelijk samen met dichteres Fieke Gosselaar stil met haar gedicht Mesienes, dat op muziek werd gezet. De cd’s zelf worden vanavond aardig verkocht. Nu is het nog Groningen, wellicht raakt de rest van Nederland ook onder de indruk van Swinder.

Speeldata Swinder:
21 maart: Dag van de Grunneger Toal, Groningen
11 april: De Amer, Amen