Hiphop & noise in De Gym: interessante avond met een trage start

Is het Noorden toch niet hip genoeg voor zo'n line-up?

Tekst: Nargiza Mamadazimova Foto's: Jan Westerhof ,

Het is een nog jong undergroundpodium, maar toch staat De Gym al bekend als een plek voor hippe en kunstzinnige jongeren. Dat is niet verrassend, aangezien De Gym beheerd wordt door oud-studenten van Minerva, met onder anderen leden van kunstenaarscollectief Owsum. Als je daarmee bekend bent, kun je ook redelijk inschatten wat je van de muzikale programmering in De Gym kan verwachten.

Vanavond is er een avondje hiphop en noise in De Gym, met maar liefst vijf artiestenoptredens: Frietboer, BDMNTN, MONO BROS, Walter Gross en Tenshun. DJ Gmail draait tussendoor plaatjes. Natuurlijk wordt hier geen gewone MTV-hiphop gedraaid, maar experimentele elektronica vermengd met retro hiphopsamples uit jaren tachtig en negentig.

Het is de bedoeling dat de optredens om 22.30 uur 'sharp' beginnen, maar dat loopt flink uit omdat er rond die tijd zo goed als geen publiek is. Zelfs als Frietboer een uur later de spits afbijt, zijn er nog maar een paar bezoekers. Gewapend met een laptop en wat gear mengt hij hiphop- en rapsamples met harde noise en elektronische samples met veel feedback en effecten. Het mengen en samplen zelf is niet echt te zien, waardoor het lijkt alsof Frietboer gewoon aan het dj'en is. Dat compenseert hij door zijn enthousiaste houding. Hij beweegt veel en rapt heel expressief mee met de samples. Het slaat niet helemaal aan, omdat de zaal nog steeds halfleeg is. Dat is zonde en een beetje verrassend, want Frietboer is niet de onbekendste.

Nadat Frietboer klaar is, mag BDMNTN het podium komen betreden. BDMNTN heeft eerder in Vera gestaan tijdens Owsum's Zomercafé. Toen had hij een oud baseball-uniform aan en een helm op. Deze keer draagt BDMNTN een soort Afrikaans masker. Hij dj't met cassettebandjes: echte tapes, waarop ook oldschool rap en electrobeats om te breakdancen staan. Helemaal analoog dus, en dat betekent ook een notitieboekje met aantekeningen over de set, en de bandjes met je vingers terugspoelen. Opeens begint de publieksstroom ook op gang te komen en wordt het gezelliger. De dansbare beats van BDMNTN doen hun werk: hier en daar gaan de voetjes van de vloer.

Dan krijg BDMNTN hulp van zijn sidekick, met wie hij het duo MONO BROS vormt. Samen gaan ze door met dj'en op tapes, vinyl en drumcomputers en het publiek blijft het tof vinden. MONO BROS heeft de aanwezigen enthousiast gekregen en de mensen willen meer beats en verder dansen.

De overgang naar Walter Gross is dan best abrupt: van retro-electro naar de oorverdovende, experimentele noise die hij uit de apparatuur en effectendoosjes die de hele tafel in beslag nemen, tovert. Publiek dat net met MONO BROS stond mee te knikken en bewegen, staat er nu stilletjes bij. Sommige mensen gaan zelfs weg. Voor velen is de muziek van Walter Gross te donker. Daarna neemt Tenshun het over en dat gaat best soepel, want ook Tenshun maakt harde noise met instrumentele hiphop-invloeden. Het lijkt of het publiek gewend is geraakt aan de stijl van de muziek, want de vloer vult zich weer met mensen.

Hoewel het programma van vanavond verre van saai of 'te moeilijk' was, zou je de indruk kunnen krijgen dat dit soort muziek in Groningen ondergewaardeerd is. Niet geheel terecht, want er is zeker wel belangstelling voor. Als je de langzame toestroom van het publiek aan het begin niet meetelt, is het een goede avond in De Gym geworden, zowel qua muziek als qua sfeer.