Finalisten POPgroningen Talent Award bekend

Ook Animal Antics en Sprokkelhout door naar finale

Tekst: Saskia Evers Foto's: Richard Lahuis ,

Twee weken geleden werd al bekend dat Orange Skyline en Meadowlake door zijn naar de finale van de POPgroningen Talent Award die op 19 april in Vera plaatsvindt. Tijdens de tweede halve finale, op 28 maart in Simplon, strijden Animal Antics, Inge van Calkar, The Rising Sun en Sprokkelhout tegen elkaar om de laatste twee felbegeerde finaleplaatsen te veroveren. In slechts twintig minuten moet elke act laten zien wat deze in zijn mars heeft. De vier acts die variëren van singer/songwriter tot reggae maken het de jury opnieuw bijzonder lastig.

Openingsact van de avond is Animal Antics dat vooral popachtige rock produceert. Volgens de presentator van de avond komt menig nummer van de avond tot stand door bandfitties, lobby en nachtelijke escapades. Hoewel niet geheel duidelijk wordt wat het geheim achter de teksten is, speelt het gezelschap een fijne afwisselende set. De set begint vrij energiek. Cloud is echter juist meer als een ballade die je naar hogere sferen brengt. Ook is er redelijk wat interactie met het publiek en doet de band alsof het niet in een thuisstad speelt door enthousiast "laat je horen Groningen!" te roepen. Het meest pakkend en zelfs zeer radiovriendelijk is Misleading, die live wel een tikje steviger klinkt dan op de sociale media van de band.

Singer/songwriter Inge van Calkar is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al die veelal luidere bandjes. Hoewel ze bij het merendeel van haar set in gezelschap is van Frank Fiedler op contrabas, zijn haar nummers veel ingetogener dan bij de concurrentie het geval is. Toch maakt de zangeres met haar gevoelige nummers over onbeantwoorde liefdes, de twijfels over het verlaten van een stad en het studentenleven wel indruk. Met haar stem legt Inge van Calkar naast melodie ook ritme in haar nummers. Daarnaast is de contrabas een welkome aanvulling. Ook slaagt Fiedler er zelfs nog in om ook cellopartijen op de contrabas te spelen. Het uiterst gevoelige Holding On To You brengt ze solo en weet daarmee de zaal misschien nog wel het meest te raken.

Na de gevoelige ingetogen liedjes van Inge van Calkar brengt reggae/rockband The Rising Sun Simplon in warmere Caraïbische sferen. Met het openingsnummer wordt rock afgewisseld met een typisch reggaeritme. Bij de nummers die volgen komt het reggae aspect nog meer naar voren. Niet alleen door de instrumenten maar ook door het ritme dat frontman
Joey Nojodikromo in zijn zang legt. Daarnaast zijn ook nog de experimentele invloeden uit de begintijd van de band hoorbaar. The Rising Sun haalt de zaal met gemak over. Tijdens Monkey zingt het publiek zelfs enthousiast mee. Nadien beloont de band een paar toeschouwers met bananen. Aan enthousiasme ontbreekt het ook niet in de band. De toetsenist staat jolig te springen achter het keyboard, de zanger maakt fanatieke handbewegingen en ook de rest van de band staat niet stil.

De laatste band die om een finale plaats mag strijden vanavond is Sprokkelhout, die meteen met een steviger rockgeluid de zaal in knalt. Opvallend is dat de zanger de bas voor zijn rekening neemt. De gitarist zorgt voor de tweede stem. Ook brengt de band relatief nieuw materiaal. Zo komt onder andere het pas een week oude Sprokkelhout's Theory of Super Relativity voorbij en een titelloos nummer dat al twee maanden oud is. Het gezelschap staat bekend om de vele instrumentale stukken. Dat komt vanavond ook aan bod. Zeker wanneer de twintig minuten bijna voorbij zijn, weten de heren het nog te rekken en spelen tot de allerlaatste seconde door.

De uitslag
Net als na de eerste halve finale heeft de jury het vanavond wederom zeer moeilijk met het maken van een keuze. De jury is het ook niet unaniem met elkaar eens. Volgens de bevindingen van de jury komen de Animal Antics professioneel over door een goede presentatie. Wel raadt de jury aan om iets meer variatie in de opbouw van de set te brengen. Inge van Calkar krijgt onder andere complimenten over de goede set die ze samen met Fiedler als duo gaf. Daarnaast heeft de jury gemerkt dat ze zenuwachtig was en vindt dit zowel onnodig als jammer. Verder komt de gespeelde set de jury wel heel bekend voor, wat suggereert dat ze deze eerder in de wedstrijd ook zo heeft gespeeld. The Rising Sun krijgt de tip om veel te blijven oefenen en iets meer diepgang in hun nummers te brengen. Het optreden gaf echter wel een goede vibe af en zat vol energie. Over Sprokkelhout lijken de juryleden extra enthousiast. Ze vinden de band muzikaal gezien 'kneitersterk', maar raden de band ook aan te werken aan meer samenspel tijdens de experimentele gedeeltes van het repertoire.

De twee acts die doorgaan naar de finale zijn Animal Antics en Sprokkelhout. Op 19 april staan ze samen met Orange Skyline en Meadowlake in Vera. De vier bands dingen dan om een groots prijzenpakket: deelname aan de SENA Pop NL Awards; optredens op Eurosonic en het bevrijdingsfestival; coaching; masterclasses op de School Van De Kunsten; opnames van een EP en natuurlijk 'eeuwige roem'.