ESNS12: Boemklatsch Equalizer mikt op de grote festivals

Ambitieus dancecollectief sluit Noorderslag net niet perfect af

Tekst & foto's: André Eggens ,

Aan Boemklatsch Equalizer dit jaar de eer om Noorderslag af te sluiten in de Binnenzaal. Het begint veelbelovend, maar tegen het einde van de set wordt het toch een stuk minder boeiend. Niet dat het publiek daar om maalt, tot het eind aan toe blijft men razend enthousiast. En zo is het toch een feestelijke afsluiter.

CONCERT
Boemklatsch, Noorderslag, De Oosterpoort, 14-01-2012

MUZIEK
Onder de naam Boemklatsch Equalizer bestormt dit zeskoppige dj-collectief uit Utrecht dit jaar de podia. Ze brengen een mix-album uit en doen alle grote podia en festivals aan met een tour waarbij visuals een grote rol spelen. Muzikaal hebben ze weinig grenzen, want je hoort van alles voorbij komen. Breaks, house, hiphop of electro, het maakt niet uit, zolang het maar dansbaar is.

PLUS
De visuals zijn overweldigend, en tillen de act daadwerkelijk naar een hoger niveau. Als dj-collectief was Boemklatsch al jaren succesvol, maar om een hoger niveau te bereiken (vooral richting festivals) moet je iets extra's bieden. Boemklatsch wil op die manier de brug slaan tussen dj en live-act. Op het podium staan zestien schermen (de equalizer) waarop de visuals geprojecteerd worden. Op deze manier valt er over de hele breedte van het podium iets te kijken. Een beetje een bioscoopgevoel, maar dan met vette beats. En zonder popcorn. In de loop der jaren is Boemklatsch op een slimme manier geevolueerd van een hiphopcollectief naar een act van deze tijd, zonder copycats te worden.

MIN

Zo sophisticated als het visuele plaatje, zo makkelijk wordt het stampwerk aan het einde van de set. Is het aan het begin nog behoorlijk avontuurlijk en boeiend, aan het eind is het voorspelbaar en vooral op effect gericht. Voor het publiek is op dit uur ook four to the floor prima om op te dansen, maar van dit ambitieuze collectief verwacht je toch net wat meer.

CONCLUSIE
De muziek is voor het grootste gedeelte spannnend en goed, maar naar het laatste deel van de set mag nog wel even gekeken worden. Als ze dat wat boeiender weten te maken, hebben ze met de visuals er bij een vette show waar ze dit jaar hoge ogen mee zullen gooien.

CIJFER
7,5