Officiële release "De Takkeling" van El Noré

Richard Hoekstra ,

El Noré, geboren in Colombia en getogen in Nederland heeft net zijn tweede EP klaar. Vanavond is zelfs de officiële release, toevallig net tijdens Eurosonic.

CONCERT
El Noré, Eurosonic, Buckshot Cafe, 13 januari 2012

MUZIEK
Geschreven in afzondering in Zweden en met dit keer alleen maar Nederlandstalige nummers. Omdat dat hem naar eigen zeggen het beste ligt. Voor het optreden in een eerst nog akelig lege bovenzaal van Cafe Buckshot heeft El Noré een begeleidingsband meegenomen. Bestaande uit een accordeon, cello en iemand op slagwerk. Klaar om ons te overtuigen dat hij aan het grotere werk toe is.

PLUS
Remco Gaaikema, Zoals El Noré echt heet, begint zijn optreden opvallend goede zin. Dat er zo weinig mensen zijn, schijnt hem niet te deren. Tijdens het eerste nummer Reddingbrigade stroomt het publiek toe vanaf de benedenverdieping en is het ineens gezellig vol. De nummers worden vol overgave gespeeld en vooraf gegaan door kleine anekdotes over het nummer zelf. Alles met een ontwapenende openheid en een glimlach. Zijn band is er duidelijk ter ondersteuning van hem, nergens nemen zij de overhand. Het geeft de nummers in ieder geval meer body. Ook het geluid is bij dit optreden uitstekend afgesteld. Oordoppen zijn overbodig en alles is goed te horen ondanks het geroezemoes.

MIN
Behalve het up-tempo slotnummer dat door iedereen enthousiast word ontvangen zijn de nummers nogal van dezelfde strekking. Het gevoel bekruipt je dat je het na drie nummers wel gehoord hebt. En qua tekst voelt het af en toe gekunsteld om de woorden in de muziek te laten passen. Het levert net geen kromme tenen op.

CONCLUSIE
El Noré is nog niet toe aan het grote werk. Maar het is aangenaam luisteren naar zijn liedjes. Al mis je de variatie, elk nummer op zichzelf is gewoon goed. Daar valt weinig op aan te merken dan dat de tekst af en toe wat kraakt. Wat wel blijft hangen na het optreden is de open vizier waarmee El Noré zijn publiek tegemoet treedt. Het is een onbevangenheid die aanstekelijk werkt. Een eigenschap die hij hopelijk lang weet vast te houden.

CIJFER
6,5