Release: 'Hoe Doe Je Dat' - Eefje de Visser
Uniformiteit wordt vaak als een zonde gezien in de popmuziek. Als ieder album hetzelfde klinkt, zijn mensen snel klaar met je. Toch weet Eefje de Visser die wet schijnbaar moeiteloos te tarten. Weinig artiesten blijven zo als zichzelf klinken en weten tegelijk toch zo te blijven boeien. Het album Heimwee is weer heel erg Eefje, maar ieder nummer is een genot. De opener weet je als luisteraar met zijn diepe bassen en intieme tekst te grijpen en je zo het hele album in te sleuren.
Concert: The War On Drugs in de Oosterpoort
Dat één show alles kan veranderen over hoe je naar een muzikant of genre kijkt, is in dit vak geen geheim. Toch maak je het niet heel vaak mee. The War on Drugs waren mij al welbekend en hun show op Down The Rabbit Hole in 2022 is om meerdere redenen een dierbare herinnering, maar daarnaast wisten ze me nooit helemaal te grijpen. Het was me iets teveel Bob Dylan, (te) lange nummers van vergellijkbare opbouw, dichtgetimmerde producties en iets teveel leunend op nostalgie. Toch kon ik de show van de band in de Oosterpoort (in 20 seconden uitverkocht), niet aan me voorbij laten gaan. En daar viel alles op zijn plek. Afgelopen maand bleek dat ze nu pertinent bovenaan m'n Spotify-wrapped staan. Soms moet je iets van dichtbij goed op je laten inwerken voor het klikt. En dan levert het ook nog een mooi artikel op.
Artikel: "Geboren verzamelaar: de platencollectie van Guus Drentje"
Muziek blijft je hele leven bij je. Dat werd weer heel duidelijk in het gesprek met Guus. Door de jaren heen wist hij een imponerende platencollectie op te bouwen met een uitgebreide administratie. Al van jongs af aan hield hij alles bij wat hij kocht en hij had een paar hele bijzondere en unieke exemplaren in de kast staan. De donkere rand was echter dat hij er afscheid van moest nemen vanwege zijn ziekte. Zijn inzichten in hoe bezit slechts tijdelijk is, maar bepaalde muziek altijd iets van vuur in je aan zal blijven wakkeren, maakte voor een bijzondere ervaring en mooi stuk.