Op deze website kan je alles lezen over de tofste Groningse muzikanten en bandjes. Maar dat zijn niet de enige mensen die zorgen dat jij kan genieten van de muziek. Er zijn helden die muziek opnemen, mixen, arrangeren, schrijven of dat allemaal tegelijk: producers. 3voor12groningen sprak drie succesvolle Groningse producers om erachter te komen hoe de wereld van producers eruit ziet. Harmen Ridderbos ken je wellicht van Town Of Saints en Electropoëzie en heeft zijn eigen studio It’s A Bear! Jeroen Russchen is de vaste producer van Wat Aans!, maar haalde onlangs ook een platina plaat met het album dat hij voor Tino Martin schreef. Laurens Hof, ook wel bekend als de Hofleverancier, is sessiemuzikant, gitaarleraar, producer en heeft misschien wel de nieuwe single van Duncan Laurence geschreven.

WAT DOET EEN PRODUCER?

Een beetje muziekliefhebber weet ongeveer wel wat een producer is, maar toch lijkt niemand nou écht te weten wat een producer precies doet. “Ik ben zelf ook nog aan het uitzoeken wat een producer nou precies doet,” lacht Laurens. “Ik zie het zelf in de letterlijke zin van het woord: producer. Je bent iemand die liedjes maakt en zorgt dat het uiteindelijk van je hoofd naar een cd komt.” Daar komen heel wat verschillende handelingen bij kijken, vertelt Harmen: “Ik neem op, ik mix maar ik help ook bij het schrijfproces of bij het arrangement. Bij een aantal projecten speel ik ook zelf wat in.” Wat een producer doet verschilt ook per project, vertelt Jeroen. “Het ligt er een beetje aan in welk stadium je elkaar tegenkomt. De essentie is in ieder geval dat jij en de artiest elkaar versterken en elkaar beter maken.”

Een goede producer moet dus meer kunnen dan aan wat knopjes draaien. Laurens is blij dat hij nog drie jaar psychologie heeft gestudeerd: “Ik denk dat ik goed kan aanvoelen of mensen op hun gemak zijn, en het ongemak goed weg kan nemen als dat niet zo is. Het is heel belangrijk om eerlijk tegen elkaar te kunnen zijn over of je iets echt tof vindt of niet.” Ook Harmen gelooft in eerlijkheid in de studio. “Ik heb weleens tegen een band gezegd waarmee ik binnenkort zou gaan opnemen dat we beter nog even konden wachten.” Dat was even lastig voor de band, maar het is wel goed geweest, denkt Harmen: “Uiteindelijk hebben we een heel coole EP gemaakt, waar zij ook allemaal heel trots op waren.”

Wat deze drie mannen allemaal delen is hun liefde voor het vak. “Soms begin je met helemaal niks en dan kan er een kwartier later al gewoon een hele sound staan. Dan heb je echt dat wauw-effect,” vertelt Jeroen enthousiast. “Ik vind het tofste aan produceren dat je andere mensen blij kan maken en jezelf daarbij ook. Het is dankbaar werk.”

VAN MUZIKANT NAAR PRODUCER EN ANDERSOM

Laurens, Harmen en Jeroen zijn alle drie begonnen als muzikant en later het producersvak in gerold. Is dat toeval? Harmen denkt van niet: “Het heeft veel voordelen om als muzikant zelf te leren producen. Het scheelt veel geld en haalt ook wat van de tijdsdruk weg die je in een studio kan voelen.” Laurens merkte dat hij zijn ei beter kwijt kon als producer. “Ik vind een heleboel stijltjes leuk, dat kan ik niet uitten in een band. Daar moet het in een bepaalde stijl passen, maar ik wil alles waar ik mee bezig ben naar buiten kunnen brengen.”

Toch heeft geen van hen het artiestenbestaan volledig opgegeven. Jeroen bracht onlangs zijn single ‘Zunnebril’ uit, waarop hij zelf zingt. “Soms heb ik ook weleens zoiets van: leuk dat werken op de achtergrond, maar ik kan ook gewoon zingen. Dat wil ik ook laten zien.” Ook Harmen hecht nog veel waarde aan de afwisseling van zelf spelen. “Ik heb nu anderhalf jaar niet op een podium gestaan, dat mis ik wel echt.”

NOOIT TEVREDEN

Produceren kent ook een grote valkuil: perfectionisme. “Ik denk dat veel producers heel erg van knopjes houden en maar aan dingen blijven draaien en blijven proberen. Dan gaat er zomaar acht uur voorbij,” vertelt Harmen. Laurens kan ook maar blijven doorgaan aan een project. “Bij die laatste vijf procent van een liedje ga je toch elke keer weer denken: is dit het wel, klopt dit wel, moeten we niet terug naar dit. Hoe vaker je het dan hoort, hoe meer dingen je op gaan vallen die niet kloppen.”

Uiteindelijk heeft het geen zin om eeuwig bezig te blijven, want niemand heeft de sleutel tot succes. Jeroen: “Soms maak je een liedje waarvan je denkt: dit is echt goed. Maar dat kan net zo goed helemaal niet opgepakt worden. Dat houdt het wel spannend: wij als artiesten of producers weten ook niet of iets een succes gaat worden.”

TOEKOMSTMUZIEK

Laurens maakt sinds kort ook nummers die hij probeert te slijten bij andere artiesten. Niet zonder succes, want zijn eerste pitch is bij Duncan Laurence terechtgekomen. “Ik heb niet per se de verwachting dat dit zijn nieuwe single wordt, maar het is wel een bevestiging dat het kwalitatief goed is.” Harmen vindt het heel leuk om met jonge acts te werken, maar zou ook graag een keer met een echt ervaren band werken: “Ik denk dat de dynamiek dan weer heel anders is.” Jeroen droomt ervan om in de toekomst een keer mee te kunnen werken aan een Songfestival-inzending. “Maar ik ben al heel blij en dankbaar dat ik dit doe en dat het mijn werk is. Alles wat er voor de rest bij komt kijken, een hit of het Songfestival, is alleen maar mooi meegenomen.”