Knisperende ambachtselektronica van Eskmo in Simplon

Arts the Beatdoctor als Nederlandse Eskmo in wording in het voorprogramma

Wymer Praamstra (tekst) en André Eggens (foto's) ,

Simplon begint zich meer en meer te profileren als hét podium in Groningen voor de dansbare kant van het alternatieve muziekspectrum. Met de nieuwe Offbeat avonden en vanavond Eskmo op het programma komt ook de 'moeilijkere' dansmuziek eens in de spotlights.

Arts the Beatdoctor als Nederlandse Eskmo in wording in het voorprogramma

Simplon begint zich meer en meer te profileren als hét podium in Groningen voor de dansbare kant van het alternatieve muziekspectrum. Met de nieuwe Offbeat avonden en vanavond Eskmo op het programma komt ook de 'moeilijkere' dansmuziek eens in de spotlights.

Een volle bak mag je het zeker niet noemen. Toch heeft een redelijk aantal mensen, zeker voor een vroege zondagavond, de zaal weten te vinden. Voor-voorprogramma Beatstra staat verdekt opgesteld en draait soepeltjes de eerste nummers, goede nieuwerwetse electro die moet opwarmen voor de twee andere acts.

Arts the Beatdoctor betreedt na een korte introductie het podium en is helaas ook al redelijk snel weer verdwenen. De dag daarvoor speelde hij nog samen met Eskmo op het Amsterdam Dance Event en ook vanavond laat hij horen waarom hij perfect samen met de Amerikaan op een affiche past. Zijn vroegere avonturen in de hiphop en jazz schemeren bij vlagen door in de glitch hop en post-dubstep, om er maar even twee moeilijke termen tegenaan te gooien, en zorgen met piano riedeltjes en saxy klinkende opsmuk voor een extra dimensie in de electro.

Soms is dit helaas net een dimensie teveel, waardoor de muziek onoverzichtelijk wordt. Veel geluiden en live ingespeelde samples vallen een beetje weg in een ondoorzichtige brij. Gelukkig is dit lang niet altijd het geval en met beats die de broekspijpen doen trillen en het hart een slag laten overslaan, is het een indrukwekkende set. Dat het maar een half uurtje duurt is het enige grote nadeel.

De hoofdact is natuurlijk Eskmo, die in het spoor van post-dubstep acts als Mount Kimbie met zijn self-titled album en live-shows over de hele wereld flink naam aan het maken is. Amsterdam Dance Event was volgens Arts the Beatdoctor een gekkenhuis en Simplon is de volgende halte. De muziek is onmogelijk in een hoekje te stoppen en zweeft tussen vriend van Eskmo Amon Tobin en dubsteppers als 2562 in.

Veel nummers kenmerken zich door knisperende geluiden en samples die uit de vreemdste voorwerpen worden gehaald. Live gebruikt Eskmo eigenlijk alleen maar voorgeprogrammeerde beats en een handjevol klaargemaakte samples. De vocalen zingt hij live in, om ze vervolgens te samplen en in herhaling of in kleine stukjes terug te laten komen in de nummers. De meeste samples maakt hij ter plekke. Flesjes, hout, karton, papier, kralen en blikjes, alles heeft bij Eskmo een muzikale functie.

Het bijzondere van Eskmo is de dansbaarheid die ondanks de rare beats en de vele samples de overhand heeft. Door de gekantelde apparatuur van de Amerikaan is de fascinerende manier van werken ook nog goed te zien, waardoor het veel interessanter is dan het draaien van een gewone dj. Enkele 'hits' als Cloudlight en het stoempende Gold & Stone worden met gejuich ontvangen en laten zien dat Groningen nog lang niet klaar is met de muziek van de toekomst.