Woensdag 14 juni werden tijdens het VNPF Gala in de Hedon te Zwolle weer de IJzeren Podiumdieren uitgereikt. De belangenorganisatie voor poppodia en festivals reikt jaarlijks prijzen uit voor beste podium, beste programmeur, beste directeur, beste campagne en beste festival. Dit jaar was Groningen de grote winnaar, met IJzeren Podiumdieren voor popzaal Vera en festival Eurosonic/Noorderslag.
Andere grote winnaar was Robert Meijerink. Hij nam eerst als beste programmeur van het Nijmeegse Doornroosje een Podiumdier in ontvangst en mocht daarna nog een keer opdraven als teamlid van de Eurosonic/Noorderslag Festival, waar hij ook voor programmeerde.
Popzaal Merleyn uit Nijmegen werd voor de derde keer op rij genomineerd voor beste podium, maar greep opnieuw mis. Voorafgaand aan de uitreiking sipten programmeur Herman Antonisse en directeur Peter Entjes al over het mogelijke verlies: "Als we hem nu weer niet krijgen, krijg ik er wat van!" Toch voelden ze al nattigheid, want Vera, negen jaar geleden al winnaar in deze categorie, zat dit jaar ook weer bij de nominaties. En de Groningse popzaal - daar is iedereen het over eens - blijft een moeilijk te overwinnen buitencategorie. Dat bleek een uur later ook. Nestor Peter Weening van de Groninges popzaal is voetbalverslaafd en had aanvankelijk meer oog voor het voetbal op de televisie die hij in de kroeg eigenhandig had aangezet. Maar hij toonde een voor zijn doen uitzonderlijke uitbundigheid toen hij hoorde dat hij 'm weer had gewonnen. Zijn handjes gingen - met prijs en bloemen - enthousiast in de lucht, terwijl hij de hoop uitsprak dat het Nederlands elftal het net zo goed zou doen als hij.
VNPF directeur Siebe Weide verheugde zich na afloop van de uitreiking al op het komend jaar. Het VNPF Gala verhuist namelijk elk jaar mee met de winnaar in de categorie beste podium. Volgend jaar dus weer naar Groningen. Weide: "Ik weet nog goed hoe Peter de boel de vorige keer aan elkaar praatte. Zoals alleen hij dat kan." Maar of Weening het VNPF Gala volgend jaar weer op zijn onnavolgbaar droge toon de prijzen uitdeelt valt te bezien. De lat ligt tien jaar later toch een stukje hoger. Dat liet ook Hedon in Zwolle zien, die met hilarische bekendmaking van nominaties door bekende Zwollenaren als Erben Wennemars, de burgemeester van Zwolle en rappers Typhoon en Blaxtar via een videoscherm de avond soms cabaratesk hilarisch maakte.
Er waren meer winnaars. Melkweg-directeur Cor Schlösser mag zichzelf een jaar lang de beste podiumdirecteur noemen, het Paard van Troje uit Den Haag won terecht het IJzeren marketingdier voor haar no risk ticket campagne: bezoek een concert en krijg je geld terug als je binnen een kwartier besluit dat het echt niks is. Het bleek een hit die de verkoop opkrikte. Als enige kreeg het marketingteam van 't Paard ook een geldprijs van 1500 euro mee naar huis.
Tot slot mocht ook 3VOOR12 het podium beklimmen. Onze site kreeg ondanks haar nog jonge leeftijd van acht jaar al een Life Time Achievement Award. We werden behoorlijk met lovende woorden als "een reservaat ter bescherming van alternatieve popmuziek." 3VOOR12 hoofdredactrice Leonieke Daalder dacht vooraf nog heel even dat ze de prijs misschien moest weigeren omdat "een life time achievement award klinkt als een afsluiting terwijl ik het gevoel heb dat we nog lang niet klaar zijn." In al haar wijsheid besloot ze uiteindelijk om toch maar te doen wat je moet doen als je waardering van anderen krijgt: een beetje blozen en oprecht "Dankjewel!" zeggen.
Nog even alle winnaars op een rij:
Beste directeur: Cor Schlösser, Melkweg Amsterdam
Beste programmeur: Robert Meijerink, Doornroosje Nijmegen
Beste podium: Vera, Groningen
Beste festival: Eursonic/Noorderslag, Groningen
Beste marketingcampagne: No Risk Ticket, 't Paard Den Haag
Life Time Achievement Award: 3VOOR12