TOTO live

Punk is commerciëler dan ooit, maar TOTO shockeert nog steeds

Maaike Borst, ,

Geboren in 1978, met een plukje haar dat van nature overeind stond. Maar hoe mooi ze de Ramones ook vond, de impact van de punk had ze nooit helemaal goed begrepen. Tijdens het concert van TOTO in Hardenberg zag Maaike Borst het licht.

Punk is commerciëler dan ooit, maar TOTO shockeert nog steeds

Drie uitverkochte concerten op een rij. “TOTO is anno 2004 hot!”, aldus Het Podium in Hardenberg dat de komst van TOTO als een mijlpaal beschouwde. Hoe hard de punk zich ook heeft verzet tegen acts die virtuositeit stellen boven inspiratie, hits als ‘Rosanna’ en ‘Africa’ zijn nog dagelijks op de radio te horen. Ik ben geboren in 1978, het jaar waarin TOTO werd opgericht, met een plukje haar dat van nature overeind stond. Mijn puberteit stond in het teken van de grunge en ook de punkpop van Greenday en The Offspring roerde zich. Zo belandde ik bij de oude punk. Maar hoe goed ik The Ramones ook vond, ik snapte niet wat er zo revolutionair aan was. In de jaren zestig klonken The Sonics en the Stooges al minstens zo ruig. Waarom waren The Ramones wereldschokkend? Ik heb het nooit helemaal begrepen. Tot het concert van TOTO, vorig jaar zomer in Hardenberg. Natuurlijk kende ik muziek en verhalen van de overgecultiveerde rockbands uit de jaren zeventig. Maar muziek kun je uitzetten en verhalen hebben nooit dezelfde impact als wanneer je het zelf meemaakt. Hoewel TOTO pas begon toen de punk al door de popmuziek raasde, hadden de bandleden als studiomuzikanten het rockgeluid uit de jaren zeventig sterk beïnvloed. TOTO live heeft me de muziek waar ik van hou beter dan ooit doen begrijpen. Een slecht concert was het niet. Dat de heren van TOTO technisch begaafde muzikanten zijn, is bekend. Ze straalden meer plezier uit dan ik naar aanleiding van de klinische studioversies van Pamela en Hold the line had verwacht. TOTO was duidelijk van plan te rocken, hoewel het stadiongeluid in Het Podium niet op z’n plaats was. TOTO kan niet nuanceren. Voor TOTO is rock niet meer dan harde gitaren en jankende solo’s. Muziek is niet meer dan slim aan elkaar geplakte, goed gecomponeerde stukjes. Muziek maken is niet meer dan het etaleren van vakmanschap. Ze schamen zich niet voor eindeloze intermezzo’s op keyboard of akoestische gitaar en gooien zelfs medleys in de strijd. Het meest frustrerende is dat het in zekere zin nog werkt ook. Rosanna was dagen lang niet uit mijn hoofd te slaan. TOTO trekt weliswaar geen stadions meer vol, maar de zaal puilde uit van enthousiast meezingende en stralende mensen. Als je er heilig in gelooft dat popmuziek meer is dan een optelsom van goeie muzikanten en compositorische slimmigheidjes, is TOTO een schrikbeeld. Terwijl de punk de laatste jaren net zo’n commercieel succes is als de doodgeproduceerde rock in de jaren zeventig, kan TOTO nog steeds shockeren.