Van achtertuin tot Awakenings: Motio & E-Contact breken door Van achtertuin tot Awakenings: Motio & E-Contact breken door

'We produceren achttien uur per dag, zeven dagen in de week’

, Lemke Kraan,

Van achtertuin tot Awakenings: Motio & E-Contact breken door

'We produceren achttien uur per dag, zeven dagen in de week’

Lemke Kraan, ,

Een klein observatiehuisje midden in een vogelbeschermingsgebied in Friesland. Daar maakte het Groningse technoduo Motio & E-Contact op een laptop Fugelfeld, een track die binnenkort uitkomt op het Haagse Phonocult label. Hun doel is Nederland wat techno betreft op de kaart te zetten. “En daarna de wereld veroveren.”

'We produceren achttien uur per dag, zeven dagen in de week’

Motio en E-Contact werken wel vaker aan muziek op een plek als het vogelhuisje, waar ze Fugelfeld maakten. “Na een optreden slepen we de laptop vaak mee naar een mooie plek om ons door de omgeving te laten inspireren”, vertelt Remco van Dijk, alias Motio. “Het is belangrijk om alles niet te serieus te nemen.” “Met name met samplen zijn we wel diep gegaan”, voegt Eelco Augustijn (E-Contact) toe. “We hingen over het spoor en gingen langs de snelweg liggen om samples voor onze muziek te verzamelen. We hebben inmiddels een behoorlijke verzameling.” De twee van oorsprong Friese producers begonnen rond 1997 onafhankelijk van elkaar met draaien en muziek produceren op de slaapkamer en in een geïsoleerde stacaravan in de achtertuin. Ze kwamen elkaar steeds tegen op feesten en begonnen samen te werken. In 2004 schopte het duo het tot de finale van de Grote Prijs in Paradiso, waarbij de tweede publieksprijs werd gewonnen, en in de zomer van dit jaar tekenden ze bij Phonocult. Remco: “Bij de meeste labels wordt ongelofelijk om de hete brij heen gedraaid. Maar met Phonocult zitten we wat muziek betreft op één lijn. Ze waren meteen erg enthousiast over onze muziek. We hebben inmiddels een remix van een plaat van Dissonance bij ze uitgebracht.” Ze worden geïnspireerd door house en door de grote groep van producers die op het internet actief is, vertelt hij. “De oudere jongens refereren misschien aan disco of films, maar toen wij muziek begonnen te maken was er al house. Daar halen we onze inspiratie dan ook uit. En op het internet worden veel tracks uitgewisseld tussen jongens die net bezig zijn met produceren. Dat inspireert ons meer dan grote jongens zoals Speedy J. Wanneer je een mooi nummer van iemand anders hoort, is dat een goede drijfveer om zelf ook nog even een aantal uren in de studio aan je track te sleutelen.” Het duo begon met funky techno, maar maakt nu minimal. De reden voor deze koersverandering ligt in de grotere vrijheid die minimal biedt, zegt Eelco. “Bij minimal kun je wat meer kanten op, het wordt sneller geaccepteerd als je eens wat anders doet. En je zit niet zo vast aan de vierkwartsmaat, wat bij funky techno wel het geval is.” Motio en E-Contact treden live op met een batterij apparaten. Bij het maken van de muziek gebruiken ze ook veel hardware. De studio, een kamer in een bovenwoning in de Groningse Korrewegbuurt, staat dan ook volgebouwd met synthesizers en drumcomputers. En daar wordt hard gewerkt. “We produceren achttien uur per dag, zeven dagen in de week. Bij onze optredens, en de laatste tijd treden we bijna elk weekend op, zijn maar twee of drie tracks dezelfde als op voorgaande optredens. De rest is allemaal nieuw. Ons doel is Nederland wat techno betreft op de kaart te zetten. En daarna de wereld veroveren.” Vrijdag spelen Motio & E-Contact op Awakenings in Rotterdam. In februari wordt Berlijn aangedaan en er staan twee nieuwe releases op het Phonocult label op stapel: de Fugelfeld EP met een remix van Bruno Pronsato en de Undercover EP met een remix van Guido Schneider.
Tags

nu op 3voor12