Orange Maplewood – Flim Flam MrMunchkin Remix
Marlon legt het hoe en waarom van deze remix uit
Marlon Wolterink van Mr Munchkin Studio's uit Winterwijk maakt op regelmatige basis een remix van een nummer van een Gelderse act. Deze keer is het nummer Flim Flam van Orange Maplewood aan de beurt. Marlon legt het hoe en waarom van deze remix uit!
Voor deze remix heb ik eerst een aantal verschillende sferen en grooves gemaakt om wat verschillende invalshoeken uit te proberen. Met die opzetjes ben ik uiteindelijk aan de gang gegaan met een halftime beat (drumstep) dat je bijvoorbeeld in het intro hoort en een drum 'n bassritme dat het grootste gedeelte van het nummer bepaalt. Noisia zegt over remixen: "You have to treat the original like it's shit". Je moet vooral je eigen ding doen en je niet teveel laten afleiden door het origineel. Er is uiteindelijk nauwelijks iets gebruikt van het origineel buiten de zang en gitaarsolo. Gitaarsolo? Ja, maar dan wel ernstig bewerkt met een vocoder zodat ie klinkt als een synth. De zang is dusdanig door de molen gehaald dat er een behoorlijk nieuwe zang-/melodielijn is ontstaan. Dat was perfect om als kapstok te gebruiken voor de gehele remix.
Door onder andere de zang in stukken te knippen, woorden te herhalen, te pitchen, te layeren met bijvoorbeeld een vocoder en met bitcrushers te bewerken, kwamen er gaten en nieuwe ruimtes om op te vullen met hele dikke smerige synths. De intro sample is een bewerkte snippet van de originele zanglijn met de woorden “I Am”. Het idee achter dit geluid was om een stemachtig iets natuurlijk te laten beginnen en dat behoorlijk onnatuurlijk te eindigen door het te knippen in strakke achtsten op het eind. De bas bestaat uit ongeveer vier geluiden. Je hebt een redelijk cleane die onder coupletten zit, een smerige die onder de gitaarsolo en de laatste bridge zit en een hele smerige die zo nu en dan vanuit het midden naar voren en de zijkanten gaat. Tenslotte is er een vierde bas die alleen de sublaag (onder 50 Hz) weergeeft voor de hele lage diepe bas.
Een voorbeeld van de hoeveelheid werk die in het maken van die hele smerige synth is gegaan: De drums zijn uit de basis samples die ik een tijdje terug gemaakt heb van Mike Vissers' drumkit: een oude Ludwig uit 1964. Visser is onder andere van Backcorner Boogie Band, Steamroller en Balthazar. Voordeel van deze kit is dat deze breed klinkt. Ook is hij in te passen in een mix. Voor deze mix betekent dat compressie. Veel compressie. Onder het hele nummer zit ook nog een drumloop. Deze is zo bewerkt dat ie klinkt als een synth die stijgt in toonhoogte. In het begin loopt die gelijk met de drums.