#4df22: Het is heerlijk heupwiegen bij cheesy klootzak Alex Cameron
Australiër serveert zijn sleazy 80s synthpop met een vette knipoog
Alex Cameron (knappe jongen, los in de heupen) weet wel hoe hij het publiek moet bespelen. Al bij het openingsnummer kijkt hij heupwiegend het publiek in, alsof hij ons één voor één de 'Happy Ending' uit het refrein belooft. Met een knipoog natuurlijk. Zoals veel bij Cameron met een knipoog is: die teksten (later meer), die sleazy jarentachtig synthpop van zijn band, die o zo cheesy saxofoonsolo's van Roy Malloy. We komen als publiek bovendien net van de feministische punkers van M(h)aol, en nu roept Alex Cameron met twinkelende ogen hoe fijn het is dat niemand zich "harrassed or unsafe" voelt. Knipoog?
Maar die teksten dus. Cameron is sterk in het neerzetten van personages en het vertellen van kleine verhaaltjes: je begrijpt meteen dat 'Far From Born Again' gaat over een sekswerker die een moeizame relatie heeft met haar godsdienstige moeder, of dat 'Stranger's Kiss' een duet is tussen ex-geliefden die na hun break-up worstelen met hun nieuwe vrijheden. Op zijn best schetst Cameron die personages vol toxic masculinity, homofobie en vrouwenhaat, om ze twee coupletten later genadeloos te vloeren.
Dat is gewaagd. Want wie alleen de oneliners en woorden als "faggot" onthoudt en de kwinkslagen niet ziet, zal denken dat hier een walgelijke kerel op het podium staat. En toegegeven: die scheiding tussen clever en klootzak is soms erg dun, het valt goed te begrijpen als je de knipoog hier niet in wílt zien.
Bovendien is het tekstueel echt niet allemaal nobelprijswaardig: "eating your ass like an oyster / the way you came like a tsunami" en "there's only room for one in a K-hole" zijn zomaar twee literaire vondsten die we vanavond noteren. Maar dan zet zijn band weer zo'n tachtiger jaren synth-disco'tje aan, begint Cameron weer met zijn heupen te wiegen en merk je dat er spontaan twee knoopjes op je overhemd openspringen.
HET MOMENT
Wie eerder een show van Cameron zag, weet dat we nog een krukrecensie krijgen. En jahoor: saxofonist Malloy neemt uitgebreid (maar echt heel uitgebreid) de tijd, en komt dan tot vier sterren voor de kruk die vanavond op het podium staat. (Tegenvaller, want in 2018 kreeg de kruk op Best Kept Secret nog vijf sterren!) Gelukkig vindt Cameron het na een minuut of drie ook mooi geweest en worden de laatste "contractuele minuten" benut voor 'Marlon Brando'. Waarin de ik-persoon de vrouw van zijn dromen ziet met een andere man - en vervolgens nauwelijks zijn verlangen kan onderdrukken om hem kapot te trappen. Met een knipoog uiteraard.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste recensies, foto's en andere relevante artikelen.