Dag des Oordeels: Rogier Pelgrim – Our Dear Lady of the Plains
Geen moment dreigt het album in te zakken
Rogier Pelgrim presenteert op Gesel XL zijn ep Our Dear Lady of the Plains. Hans van der Maas beluisterde de ep alvast en is onder de indruk.
Rogier Pelgrim is typisch zo’n artiest die ieder podium aangrijpt om te spelen. Muziek maken in de meest pure vorm, daar houdt hij van. Met een gitaar in de hand en geflankeerd door toetsenist William van Barneveld en zangeres Femmeke Riezebosch betovert hij zijn publiek met hartstochtelijke liedjes. Het bewijs daarvan staat op de zeven nummers tellende ep, die ijzersterk opent met het aanstekelijke Killing Time. Rogier zet in op gitaar, William volgt en wat ontstaat is een nummer dat niet zou misstaan op een album van Damien Rice. Inclusief de loepzuivere tweestemmige samenzang.
Het tweede nummer, het titelnummer van de ep, is zeer persoonlijk; het gaat over een schilderij dat Rogiers vader maakte. Het schilderij vormt ook de hoes van de ep. Een fraai lied dat live aan saamhorigheid wint door het hoge meezinggehalte. Alsof de traktaties nog niet groot genoeg zijn velt Rogier het allerlaatste sprankje mogelijke twijfel met het wonderschone Mind’s Eye Tramp, waarin hij zo veel passie in zijn stem legt dat je ter plekke omvalt van aangename verbazing. Een hartgrondige warmtebron die iedere bevroren sloot plotsklaps zou doen ontdooien.
Daarna volgt het trio Aran Island, Embrace en Memories waarop Pelgrim het zorgvuldig opgebouwde niveau van de ep ogenschijnlijk eenvoudig in stand houdt. Geen moment dreigt het album in te zakken; alle wakken zijn met aandacht verstevigd. Je moet in beton gegoten zijn om hier geen talentvolle artiest in te zien. Rogier Pelgrim plant zichzelf in één klap in de wereld van de indrukwekkende singer-songwriters.
De ep-presentatie van Rogier Pelgrim vindt plaats tijdens Gesel XL op 25 februari om 20:30 uur in Generale Oost. Tekst: Hans van der Maas