#4df22: Alberta Balsam houdt de aandacht vast
En geeft het Valkhof-publiek een kick
Het is een gewaagde programmering van het Valkhof Festival om, na de dreampopbandjes hiervoor, Alberta Balsam live op de Boog te zetten. Of ze speelt het terrein leeg of juist niet. De Rotterdamse Aniek de Rooij, aka Alberta Balsam, heeft inspiratie gevonden voor haar artiestennaam in het nummer ‘Alberto Balsalm’, een Aphex Twin-klassieker. Een t-shirt van Aphex Twin in het publiek wordt dan ook gespot. Een vrijstelling tijdens haar studie geneeskunde levert haar drie maanden tijd op om zich te verliezen in de muziek. Stopt met de studie en kiest ervoor om verder emoties op te zoeken in Ableton. Haar debuut ep Higher Dreams zit vol met Intelligent Dance Music (IDM), techno, electro en experimenten met stukjes popmuziek.
Vandaag staat Alberta live een set te spelen. Geen laptop met Ableton, sequencer software voor oa componeren en arrangeren, maar met een klassiek drumcomputer, ‘303’ voor de basslines, een Optitrack, twee analoge synthesizers en dat alles op elkaar aangesloten om ter plekke óld school’ alle samples te maken en in lagen te mixen. Met een vervormer voegt ze af en toe haar stem toe aan de ‘journey across time and space’ zoals ze dat zelf omschrijft. In fantasyboeken van de Amerikaanse schrijfster Ursula Le Guin haalt ze de inspiratie om met deze melancholische IDM het aanwezige publiek mee te nemen op deze reis, die voelt als een soundtrack van een sciencefictionfilm.
HET MOMENT
Tegen het einde van de set geniet Alberta Balsam zichtbaar. Staat ze in het begin nog vol in focus achter haar tafel, gaat ze inmiddels helemaal los. Breed lachend en dansend net als het publiek vooraan. Een set die het publiek een kick geeft en op het Valkhof houdt.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste recensies, foto's en andere relevante artikelen.