Voordat IOK het podium opklimt, speelt eerst de twintigjarige David Rooker een paar liedjes, die zowel qua sound als qua looks wat wegheeft van een jonge Jeff Buckley. Zijn hitje ‘Magnolia Dream’ leverde hem zelfs een plekje in de Verrukelijke Vijftien van Leo Blokhuis op. Van deze Utrechter gaan we komende tijd vast meer horen.
Wat is dat toch dat Merleyn altijd zo knus aanvoelt? Zijn het de soundchecks die je aan de andere kant van het zwarte gordijntje mag meemaken? Of het gebrek aan achteringang, waardoor de band voor het optreden lekker met het publiek loopt te lullen? In settings als deze, zoals IOK op 17 mei in Merleyn, is livemuziek als een gezellig feestje.
David Rooker
Het concert
IOK + David Rooker (voorprogramma)
Vrijdag 17 mei 2024
Merleyn Nijmegen
IOK
Maar het hoofdprogramma van deze avond draait om de Nijmeegse band IOK. Jeroen, Sander, Youri en Ramon presenteren hun nieuwe ep Being In The World, gekleed in het zwart met turquoise accenten. Vergeleken met hun roze overhemden, truien en kimono’s voor debuutplaat PINK (2022) een stuk zwaarder qua toon.
Hoe frivool de fauvistische albumhoes en de kledij er toen ook uitzagen, frontman Jeroen de Groot legt al gauw uit dat het tweede nummer van de avond ‘Faster’, te vinden op PINK, gaat over een zwaar thema: overmatig gebruik van verdovende middelen. Jeroen heeft een bijzonder goede stem, die je pak hem beet kunt vergelijken met de Britse band Palace.
Setlist IOK
Slip
Faster
The Wrong
CC
Spooked
Barf
The Followin'
Got Away
Garfield
Pandemonium
19 December
Always Never
Ocean
“soms om te dansen, soms om te luisteren”
‘Melodieuze indierock met uitstapjes naar artrock’, vertelt de biografie van de band ons. Die uitstapjes vinden hier voornamelijk plaats op instrumentaal vlak. Het nieuwe nummer ‘The Wrong’ wordt geopend met een violiste. In het nummer 'CC' daarna staat de bassist centraal. En zo wordt de indierock bij vlagen behoorlijk funky. Het frame “soms om te dansen, soms om te luisteren” wordt eer aangedaan.
Diezelfde bassist maakt daarbij een heleboel nummers een stuk frisser en interessanter. Zonder die plompende basgitaar voelen sommige liedjes wat tam aan en blijft een verassing uit, ondanks een goede gitaarsolo bij ‘Always Never’.
Merleyn is deze avond niet vol. Misschien heeft dat te maken met een buitenconcert dat een paar honderd meter verderop al van ver te horen is. Maar op avondjes zoals deze is Merleyn op z’n best. IOK past perfect binnen het “bandje kijken, biertje drinken” als het begin van een mooie stapavond en bewijst waarom hier geen 21% BTW op moet. De kracht zit in de toegankelijkheid.