Naast de top 11 van de eerste dag van de Vierdaagsefeesten 2023 waren er ook optredens die net buiten de top vielen. De vloek van keuzes maken zeg maar. Niettemin verdienden ook deze acts natuurlijk een recensie. We noteerden: Loup Uberto, Omni Selassi, Pol en Kuunatic.

Sacrale performance van Loup Uberto

Valkhofkapel, zaterdag 15 juli, 20.15 uur

In de Valkhofkapel vind je traditioneel de kleine verrassingen van het Valkhof Festival. In dit geval Loup Uberto. Een frêle Fransman die met bizarre instrumenten en apparaten een experimenteel muzikaal optreden verzorgt.

Het publiek mag vanwege de regen iets eerder naar binnen, waar de muzikant onverstoorbaar zijn instrumenten test: een soort doedelzak van pvc-buis, een meer traditioneel ogend houtinstrument en diverse transistorradio’s. Dan staat hij op en verdwijnt naar buiten, het publiek achterlatend met een verkeerd afgestemde radio waar tussen ruis af en toe flarden tekst of Italiaanse opera klinken.

Vervolgens keert hij terug, zet de transistor op zijn hoofd en begint klanken uit te stoten. Het ziet er maf uit, maar het klinkt goed. Haast sacraal. Oriëntaalse zang die past bij de Byzantijnse kapel, vol gevoel gebracht. Het publiek is doodstil.

Het is een intieme gebeuren omdat je als publiek zo dicht op de muzikant zit terwijl die er zelf bij zit alsof hij alleen op de wereld is. Na een tijdje knikt hij echter minzaam met zijn hoofd, ten teken dat er geapplaudisseerd mag worden. En pas helemaal aan het einde van de performance maakt hij eventjes oogcontact. Maar dat is genoeg, zijn muziek is zijn expressie en daarmee heeft hij het allemaal gezegd. (HM)

Omni Selassi krijgt de aandacht van het publiek niet te pakken

Valkhof Boog, zaterdag 15 juli, 21.00 uur

Het Zwitserse trio Omni Selassi dingt in ieder geval al mee naar de meest originele bandopstelling van de vierdaagsefeesten. Vooraan op het podium zitten twee drummers, die beiden ook een gitaar als percussieinstrument gebruiken. Tussen hen in staat Rea Dubach die met gitaar, synthesizers en zang het plaatje afmaakt. En net zo eigenaardig als de opstelling van de band is, zo eigenaardig is de muziek ook. Constante maat- en tempowisselingen, een mix van noise-, doom-, progrock, zangpartijen die veel aan Björk doen denken, de muziek van Omni Selassi is moeilijk in woorden te vatten. Interessant is het zeker, maar het vraagt wel veel aandacht om te kunnen waarderen.

Helaas krijgt Omni Selassi die aandacht niet. Het publiek dat hier en daar verspreid voor het podium staat, vindt het interessanter om met vrienden te praten over wat ze al gezien hebben, en waar ze de komende dagen nog naartoe gaan, dan om te luisteren naar de Zwitsers. Het drietal doet echter ook weinig om die aandacht van het publiek op te vragen. Ze staan het hele optreden naar elkaar toegekeerd muziek te maken, meer voor elkaar dan voor het verzamelde publiek zo lijkt het. Omni Selassi is een prachtige booking, maar had misschien beter in de kapel kunnen staan. (TvA)

Valkhof Festival komt iets te vroeg voor Pol

Valkhof Boog, zaterdag 15 juli, 22.45 uur

Pol lijkt op papier alles in huis te hebben om een festivalhit te worden. Broers Ruben Pol en Matthijs Pol hebben de looks, de sound en de liedjes om hard mee te kunnen stromen op de new-wave revival. De gebroeders Pol, beiden ook model, benadrukken in elk interview weer dat hun doel is om de new-wave uit de periode 1978-1983 zo precies mogelijk na te bootsen. Japan, Spandau Ballet, Tears for Fears dienen allemaal als belangrijke invloeden. Hun eerste singles halen hoge streamingcijfers op Spotify en ze traden eerder dit jaar al op tijdens South by South West in Austin, Texas.

Veel nieuwsgierigheid dus als de twee broers, vanavond met drummer, het Boogpodium van het Valkhof Festival betreden. Helaas wordt al snel duidelijk dat de twee broers nog niet veel ervaring hebben met live optreden. De singles die zal uitgebracht hebben zitten productioneel goed in elkaar, maar klinken live veelal wat kaal. Ook de zang is niet altijd even zuiver. De broers staan überhaupt wat onwennig op het podium. Valkhof Festival lijkt iets te vroeg te komen voor de gebroeders Pol, maar bevestigen vanavond wel weer dat ze veel potentieel hebben. (TvA)

Kuunatic schept een onbegrensde muzikale fantasiewereld

Valkhof Arc, zaterdag 15 juli, 18.45 uur

Ondanks de onverwacht neerstromende regen staat het plankier voor Arc goed vol als het Japanse trio van Kuunatic het podium betreedt. Drie vrouw sterk, een tribale witte cirkel op het gezicht, gekleed in lange kimono-achtige donkere jurken en getooid met een stralende lach. De Europese tour van Kuunatic zit er bijna op en ze kwamen zojuist uit een verregend VK, dus zangeres Fumie Kikuchi verontschuldigt zich voor de door hen meegebrachte regen. Het zij haar vergeven, want het optreden maakt veel goed.

Kuunatic schept een onbegrensde muzikale fantasiewereld met invloeden vanuit diverse hoeken en muzikale tradities. De bandleden zijn al langer bezig om hun emoties in muziek te vertalen en daarbij durven ze zeker te experimenteren. Het belangrijkste instrument wordt gevormd door de stemmen die zowel afzonderlijk als samen krachtig maar ook dromerig kunnen klinken. De basis van de muziek ligt in de Japanse volksmuziek en daar bovenop weven zij psychedelische soundscapes, afgewisseld met oriëntaalse klanken en tribal noise. Met herhalende patronen wordt het publiek onder hypnose gebracht en meegesleurd in een duistere wereld.

Eigenlijk is het nog te vroeg op de avond voor dit soort muziek en de plensbuien maken het ook niet gemakkelijk om je te laten meevoeren. Toch blijft het publiek aandachtig luisteren. Het zou best eens kunnen dat Kuunatic een van de pareltjes van het Valkhof Festival gaat worden waarvan je achteraf spijt krijgt dat je er niet bij was. Maar dat moet de tijd nog leren. We zitten tenslotte pas op dag 1. (HM)