Een optreden van Roosbeef is als een cultureel avondje op de middelbare school. Je hebt het gevoel dat je Roos kent en dat zij ook iedereen in het publiek kent. Alsof ze speciaal voor haar zijn gekomen en Roos daar zowel trots als verlegen over is. En die onzekere houding neemt je voor haar in. Roos mag fouten maken want ze heeft veel krediet. Maar eigenlijk maakt ze dinsdagavond in het openluchttheater geen fouten.
Met stip op één: de terugkeer van livemuziek tijdens Nijmeegs mooiste week van het jaar. Maar wat waren de andere hoogtepunten van deze gekke, heerlijke, alternatieve, bijzondere, kleinschalige en toffe Vierdaagsefeesten? De redactie van 3voor12 Gelderland stelde een top twintig samen.
11. Bescheiden Roosbeef overtuigt haar publiek
10. Stormvogels van Oiseaux-Tempête blazen op knappe wijze spanning in de zeilen van het openluchttheater
Veel van de beste momenten tijdens dit optreden betreffen de opzwepende gesproken passages van G.W. Sok (The Ex). Toch is het hoogtepunt van de set gereserveerd voor de climax van wat lijkt op een lange improvisatie van Oberland op saxofoon, waarbij Pigneul van achter zijn analoge synth, compleet met peuk in de mond en wilde handgebaren, zijn medemuzikanten op weet te zwepen tot een laatste crescendo. Het publiek rijst gewillig mee.
9. Ongemakkelijke Finn Ronsdorf schuurt, schreeuwt, ruist en raakt
Of het optreden van de jonge Berlijner Finn Ronsdorf in de Stevenskerk vanavond decennia later nog in het collectieve geheugen gebrand staat is niet te voorspellen, maar dat het een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten bij het publiek staat buiten kijf. Verbaasde, verwarde én ontroerde gezichten bij het verlaten van het gebouw. Wát hebben we hier meegemaakt?
8. De onpeilbare duisternis van Hemelbestormer
Hemelbestormer hanteert de less is more-aanpak waarbij lang uitgesponnen nummers rond een paar ideeën worden opgebouwd tot zware soundscapes zonder frivoliteiten. Ook zonder vocalen weet de band een krachtig geluid neer te zetten en het publiek aan zich te binden. De show speelt zich vooral af in de ruimte: een opkomende maan, rakelings langs scherende kometen, een langzaam opzwellend zwart gat waarin je haast verdwijnt en hé, af en toe een glimp van een stukje muzikant op het podium als het licht vanuit de beamer even wat lager valt.
7. Judy Blank is een ontwapenend en gevoelig talent met dito nummers
Judy Blank is een ontwapenend talent die de grote galmende Stevenskerk omtovert tot een knusse huiskamer. De zenuwen die haar parten speelden voor aanvang zijn niet of nauwelijks te horen. Luister bijvoorbeeld naar het tedere ‘Tangled Up In You’ en het is niet te horen dat dit haar eerste solo-optreden sinds lange tijd is. Als ze besluit op de piano met ‘Feels Like Home’, een cover van Randy Newman zijn we getuige geweest van een optreden met jankend mooie muziek. Kippenvel.
6. Faux Real: Douze Points!
De provocerende, sensuele choreografie waarin de broers hun verwantschap op verschillende manieren uiten, prikkelen en zorgen ook voor een glimlach. De toegankelijke en dansbare nummers vertellen tegelijkertijd over diepe, persoonlijke ervaringen, zoals ‘Second Sweat’, dat een paniekaanval in een restaurant beschrijft. Faux Real is – net als veel songfestivalinzendingen tegenwoordig – leuk én goed, sterker, het is goed leuk en leuk goed.
Alabaster dePlume bevecht de ellende met hoop (en prachtige muziek)
Het is verleidelijk om de hele recensie onder 'Het Moment' te scharen, zo veel gebeurt er tijdens een show van Alabaster dePlume. In theorie en biografie is dePlume (echte naam Angus Fairbairn, wat een aardige indicatie geeft voor het accent waarmee hij praat) een Britse multi-instrumentalist en dichter, maar dat dekt de live-show van deze man voor nauwelijks een kwart. Het uur in het Gofferttheater vliegt tegelijk voorbij en alle kanten op.
Spacekezen van SLIFT trakteren op monumentale gecontroleerde chaos
Vanaf de eerste noten lanceren de Fransen van SLIFT ons de ruimte in met een muur van geluid die een vol uur lang moeiteloos overeind blijft. De band brengt spacerock als Hawkwind in hun wildste dagen. De duisternis is inmiddels helemaal over het openluchttheater gevallen en de passende psychedelische visuals vormen de perfecte achtergrond voor de wild om zich heen duellerende gitaarhalzen van de broers Jean en Remi Fossat, die op het grote podium alle ruimte krijgen.
Subliem Luwten blijkt perfecte afsluiter voor alternatief Valkhof
Er hangt vrijdagavond het hele uur lang een bijzondere sfeer in de Goffert. De hele week heeft het theater niet zo vol gezeten, en toch zit het hele publiek vanaf minuut één ademloos te luisteren. Luwten betovert vanavond de luisteraar en is daarmee wellicht de perfecte afsluiter voor het Valkhof Festival in deze vorm. Waar in andere jaren er vooral werd gehoopt op een knallende afsluiter die nog één laatste feestje kan bouwen, is het bezwerende van Luwten hier veel meer op zijn plaats. Al meedeinend en dromend wordt Nijmegen onderdeel van Luwten, en Luwten van Nijmegen.
Personal Trainer is de band waarvan we niet wisten dat we die nodig hebben
Petje af voor Willem Smit, het prototype van een bandleider. Samen met Personal Trainer zorgt hij donderdagavond voor een ongekend euforische stemming in het openluchttheater. Elke beweging, danspas of blik straalt plezier en passie voor het optreden uit. Men eet uit de hand van Personal Trainer, ondanks dat dit een zitconcert is. Soort van.
De Niemanders leggen met onvoorstelbare beheersing een gevoelige wereld bloot
‘Wij zijn De Niemanders’ galmt het door de Stevenskerk, die met majestueuze orgelklanken wordt opgewekt: voelbaar in de armharen en over de ruggengraat. Wout en Rocco van Donnerwetter zorgen dinsdagavond met De Niemanders voor een ongekend memorabele vertaling van vertelkunst naar een live performance. Prachtig hoe ze de onmacht van delinquenten op muziek weten te zetten, nog mooier is de live-uitvoering, optimaal gebruikmakend van het preekgestoelte in de kerk. Wie erbij is weet het al meteen: dit is het hoogtepunt van de Vierdaagsefeesten 2021.