#4df21: Broeder Dieleman bezingt zijn nummers met bijbelse inslag in een sacrale omgeving
Bonus: het orgel in de Stevenskerk
Bevreemdend en toch vertrouwd. Ook dit jaar zijn er door corona geen Vierdaagsefeesten, waardoor de uitbundige sfeer in Nijmegen met volle terrassen en vele podia wederom ontbreekt. Het is een bijna eerbiedige stilte die boven de stad hangt, en die lijn wordt doorgetrokken bij het concert van Broeder Dieleman in de Stevenskerk.
Toch is daar ook weer het vertrouwde van de Vierdaagsefeesten bij binnenkomst. Een podium. Check. Publiek (in kleinere aantallen). Check. Een muzikant. Check. Een mooie zet om Broeder Dieleman (a.ka. Tonnie Dieleman) vanavond de StevenskerkLive concerten te laten openen, want waar komen zijn liedjes – in Zeeuws dialect en veelal met bijbelse inslag – nou beter tot hun recht dan in dit Godshuis?
Dieleman – met banjo, alleen bij aanvang en op blote voeten – heeft al een aantal albums op zijn naam staan en bracht vorig jaar het schitterend hoopvolle album De Liefde is de Eerste Wet uit. Daar horen we vanavond een aantal nummers van, zoals het mystieke en overdonderende ‘Poonhaven’. Maar hij grijpt vooral terug op zijn eerdere werk met bijvoorbeeld het ontroerende ‘Omer Gielliet’ over de Zeeuwse priester en kunstenaar. Dat hij daarbij zijn banjo bespeelt met een strijkstok zorgt voor een aangrijpend geluid. Ook mooi is ‘Omer II’ met de tekst ‘komma komma komma / ama gewoon ma mensen’, waarbij ‘komma’ Zeeuws dialect is voor ‘kom maar’.
Broeder Dieleman heeft geen wereldstem, maar juist door zijn rauwe zang geeft hij de nummers extra spanning en emotie mee. ‘Marie Louise’ bijvoorbeeld, een nummer van de Vlaamse kleinkunstenaar Willem Vermandere, raakt júist door het rauwe en krijgt mede door Dielemans Zeeuws-Vlaamse accent een diepere laag mee. Bloedmooi en ontroerend. Voeg daarbij zijn expressieve banjospel en je hebt een avond die emotioneert.
HET MOMENT
Denk je dat Dieleman alleen het concert doet, hoor je tijdens het derde nummer ‘Jacobsladder’ ineens het grote orgel in de kerk geluid maken. Pim van de Werken voegt met zijn soms zware en lichte orgelspel – en later op piano – een bijzondere dimensie toe aan de liedjes van Broeder Dieleman.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste recensies, foto's en andere relevante artikelen.