Komende zaterdag 11 januari is het zover: dan worden de prijzen uitgereikt voor de tweejaarlijkse 3voor12 Gelderland Awards! Naast het Valkhof Festival, Muziek bij de Molen en Festival Achterland in de categorie 'beste muziekevent' zijn er 17 artiesten genomineerd in de overige 5 categorieën. Vandaag in deel 1: 3000 PIECES, Benji, Box Of Kings, DOLS, Fré en Kit For The Delicate.

Stuk voor stuk terechte nominaties voor de beste nieuwkomer, beste release, beste video, beste artwork en beste liveshow. Wie zijn deze artiesten, hoe kijken ze terug op de afgelopen periode en wat kunnen we komend jaar van ze verwachten? Wij namen contact op met een aantal van de artiesten die zich de afgelopen twee jaar in de kijker wisten te spelen.

Héél goed nieuws voor de fans van de Gelderse muziek: van veel van de genomineerden kunnen we komend jaar nieuw materiaal verwachten. 3000 PIECES, Box Of Kings en DOLS hebben zelfs al concreet releases op de planning staan!

Het jaar 2019 bracht 3000 PIECES bij het Bevrijdingsfestival van Utrecht, het Sencity Festival in TivoliVredenburg, 5 Uur Live op RTL4, maar ze stonden ook twee keer in een uitverkochte zaal van Doornroosje: eerst tijdens de finale van De Roos van Nijmegen, daarna als voorprogramma van Navarone. Het moment dat ze door Navarone gevraagd werden, weten ze zich nog goed te herinneren. “Sowieso een golf van blijdschap, dankbaarheid en ook een beetje ongeloof. Dat de mensen van Navarone ons dat toevertrouwden, ervaarden wij als een gigantisch compliment. De show zelf was een magisch moment van 30 minuten. We kregen volledige waardering en goede energie vanuit het publiek.”

Ook werkten ze aan een ep die in 2020 moet verschijnen en waarvan de eerste singles ondertussen uit zijn. “De opnames zijn een superleerzame ervaring voor ons. Het hele opname proces is op ‘do it yourself’-wijze; van opnemen tot mixing & mastering. Aan de hand van tips 'n tricks van ervaren producers kunnen we heel mooi filteren wat van belang is voor ons. Daardoor kunnen we op hele efficiënte wijze de juiste stappen zetten in onze ontwikkelingen wat betreft studio-opnames.” De volgende single wordt in februari verwacht, de rest van de ep volgt in het voorjaar.

Als Benji combineren de broers Rindert en Jordi Lammers spoken word en ambient muziek, wat eind 2019 resulteert in de prachtige tweede single ‘Vuurvlieg’. Niemand minder dan Joseph Shabason, saxophonist die onder meer speelde met The War On Drugs en Destroyer, speelt mee op het nummer.

 

“Rindert stuurde hem een berichtje via Instagram met de vraag of hij op ons nummer mee wilde doen. Toen hij toezegde, gaven wij hem de opdracht mee om zo vrij mogelijk te spelen. Gewoon soleren, dan zie we daarna wel verder. Uiteindelijk stuurde hij binnen drie dagen een demo op waar fantastische fragmenten in zaten.”

Ook live deed Benji het niet slecht met shows op het Valkhof Festival en Le Mini Who, maar het was de show in Filmhuis 042 die het meeste indruk maakte. “We stonden voor een enorm scherm, met achter ons de korte video’s die Moon Moon Moon bij onze nummers had gemaakt. Het publiek zat op de rode stoelen. Het was mooi, omdat de intieme sfeer bij onze muziek past.”

Maar liefst drie nominaties. Schrijven dat het publiek Box Of Kings gevonden heeft is dan ook een understatement. Zelf merken ze dat ook tijdens de shows. “Overal waar we tot nu toe hebben gespeeld, hebben we het publiek voor ons weten te winnen. Dat men niet alleen eventjes klapt en weer aan het bier gaat, maar dat mensen naar ons toekomen om te zeggen dat ze het geweldig vonden en het gevoel hadden dat ze die avond onderdeel uitmaakten van iets bijzonders. Voor ons geldt dat er geen grotere kick bestaat dan de interactie met het publiek tijdens een show.”

Tijdens shows wordt ook alles uit de kast gehaald om het publiek enthousiast te maken. Hoe ze dat doen? “Onder andere door goed gebruik te maken van dynamiek in onze nummers. We gaan van kneiterhard naar fluisterstil in hetzelfde nummer. Zo dwingen we aandacht af en krijgt het publiek niet 1 op 1 dezelfde versie van een track te horen zoals ze die van de ep al kennen.”

Dat de band zoveel succes heeft weten te boeken in 2019 zorgt voor extra ambities voor het komende jaar. “Oorspronkelijk was ons plan om ook 2020 als bouwjaar te beschouwen, om mensen rustig aan bekend te laten worden met Box of Kings en lekker veel meters te maken. Maar gezien het succes in 2019, moeten we misschien met een schuin oog op ons meer ambitieuze lijstje gaan kijken.”

En dus gaat de band keihard door: er worden geen beloftes gedaan, maar waarschijnlijk kunnen we in 2020 alweer nieuwe releases verwachten. “Het is de bedoeling om in 2020 met een live-ep te komen. Die willen we graag rond maart 2020 uitbrengen, om vervolgens eind 2020 met ons eerste volledige album op de proppen te komen. Maar ook hier nemen we de tijd. Je kunt een plaat tenslotte maar één keer uitbrengen, dus kun je er maar beter voor zorgen dat je het pas de wereld in brengt als je er écht tevreden over bent!”

Tweelingbroers Chris en Stijn Dols brachten dit jaar hun eerste album Two & One uit, de opvolger van debuut-ep DOLS. Een flinke stap voorwaarts, aldus de broers. "Er staan meer gelaagde en simpelweg betere tracks op, vaak een stuk steviger. Met het oog op de productie hebben we meer registers bespeeld. Zo zijn er zelfs strijkers op band gekomen!" Hiermee wisten ze een groot publiek te overtuigen, wat resulteert in een nominatie voor 'Beste Nieuwkomer'.

Andere hoogtepunten zijn de show op het Valkhof Festival en optredens bij de Smeltsessies en L1 Radio. Die twee gigs zouden de basis moeten vormen voor de volgende release. "In de eerste helft van 2020 hopen we een live-ep met zes tracks uit te kunnen brengen, vergezeld van tenminste twee videoclips geschoten door de bekende Nijmeegse fotograaf Roy Soetekouw!"

Voor de Nederlands/Duitse band rond Frederike Berendsen stond in 2019 het album WE RISE When We Lift Each Other Up centraal. Ze werkten samen met muzikanten in New York, New Orleans, Nederland en Duitsland en zetten een succesvolle crowdfundingcampagne op voor de productie van de coverart. Het resultaat: een duurzame, plastic-vrije hoes die uit te vouwen is tot een waar kunstwerk.

Frederike: "Behalve dat we de muziek zo eerlijk, persoonlijk en goed mogelijk willen maken, proberen we van ieder onderdeel van het album een kunstwerk(je) op zich te maken. Dit geldt voor het fysieke album, maar ook voor onze video's, foto’s, posters etc. We hebben geprobeerd het concept van het album zo goed mogelijk om te zetten in het artwork, om zo het verhaal nog beter te vertellen."

Voor de band is het steeds gemakkelijker geworden om hun creativiteit ten volle te benutten. "We hebben elkaar nog veel beter leren kennen, we zijn samen echt de diepte in gegaan en hebben zo nog een heel andere sound gevonden die nog veel dieper en persoonlijker is."

Kit For The Delicate is het laatste project van het duo Coert de Boe en Miriam Moczko, die al aardig wat ervaring opgedaan hadden in de Arnhemse scene. Het uitbrengen van hun debuut Where Is The Plan? was natuurlijk een van de hoogtepunten van hun afgelopen jaar. "Het uitbrengen van het album en de releaseshow hier in het prachtige Luxor... een zitconcert in een uitverkochte grote zaal. Daarnaast de vele optredens, vooral in Duitsland en Frankrijk."

Het artwork, dat dit jaar genomineerd is, werd gemaakt door Petra Bouwens van Studio Strapats. En daar is heel goed over nagedacht. "Het robotje verwijst in eerste instantie naar het nummer 'The Robot' op het album."

"Daarnaast vertegenwoordigen de nummers op het album allemaal op een bepaalde manier wel een zoektocht naar identiteit, bewustzijn en wat het grote plan achter alles is. En is er überhaupt een plan? In het boekje zie je het robotje een beetje ronddolen langs de teksten van de nummers." Over de plannen voor 2020 blijft het duo geheimzinniger. "Voornamelijk werken aan nieuw materiaal en sporadisch wat optredens."

Lees ook: