Bekijk ‘t maar! Rogier Pelgrim – Our Dear Lady of the Plains Bekijk ‘t maar! Rogier Pelgrim – Our Dear Lady of the Plains

Lokale acts met hun clip en het verhaal

, Erik Nijsten

Bekijk ‘t maar! Rogier Pelgrim – Our Dear Lady of the Plains

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Rogier Pelgrim en filmmaker Eljee Berwerff.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Rogier Pelgrim: "De video is opgenomen op 17 november 2011 in de omgeving van Zalk. Het veld waar het grootste gedeelte van de clip zich afspeelt ligt vlakbij de boerderij van Eljee Bergwerff, de fotograaf die deze film heeft gemaakt. Het was mistig en koud die dag. Dat past ontzettend goed bij de mysterieuze sfeer van het liedje. Enkele beelden zijn gedraaid in een klein schuurtje naast Eljee’s boerderij. 's Avonds zou ik samen met een paar andere artiesten een klein concert geven bij Eljee thuis als onderdeel van de Warmetruientour die ik toen deed."

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij is geworden?
Rogier Pelgrim: "Deze video is onderdeel van de Zalker sessions. Dat is een project van Eljee waarbij hij Nederlandse singer-songwriters hun liedjes live laat uitvoeren in de omgeving van Zalk en dit op zijn karakteristieke manier vastlegt op film. Er was dus al iets van een format. We hebben van tevoren een paar keer gebeld om te praten over het liedje. Uiteindelijk hadden we niet echt een plan toen we gingen opnemen. Eljee is erg van het improviseren en volgt zijn intuïtie en eigenlijk vind ik dat ook wel een fijne manier van werken.
Het liedje dat ik zing gaat over een jeugdherinnering. Over hoe mijn vader een schilderij maakte van Maria en het kindeke Jezus tijdens een vakantie in Frankrijk. Hij zette het schilderij in een leegstaande schuur. Toevallig kwam er die periode net een pelgrimstocht langs bij de boerderij waar we kampeerde. Onbedoeld veranderde de schuur in een kapel. Deze thematiek wilden we terug laten komen in het liedje, maar dan wel subtiel. Vandaar dat je aan het begin en aan het einde beelden ziet van een kitscherig plastic Mariabeeldje in mijn handen.
Het liedje is trouwens de titeltrack geworden van mijn nieuwe ep, Our Dear Lady of the Plains."
Eljee Berwerff: "Zoals Rogier beschrijft is het gegaan. Ik hoor graag van tevoren waar de song over gaat zodat ik wat ideeën kan opdoen. Maar de beelden ontstaan voor het grootste gedeelte tijdens het draaien. In mijn optiek is dit ook geen videoclip. Meer een registratie waarbij ik probeer op het snijvlak van fotografie en video zo mooi mogelijk beeld te maken. De video is onderdeel van de Zalker Sessions, een serie waarin ik singer-songwriters vastleg in de omgeving van Zalk."
 

 
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Rogier Pelgrim: "Nou, het was gewoon vooral ontzettend koud. Ik heb het liedje een stuk of zes keer gespeeld. Drie keer werd er ook audio opgenomen. De laatste drie takes waren vooral bedoeld om extra beelden te schieten. Ik was blij toen ik mijn jas weer aan kon doen. Ik ben trouwens ook bijna in een sloot gevallen tijdens het draaien van het shot waarin ik over een sloot stap."

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Rogier Pelgrim: "Deze video heeft eigenlijk helemaal geen geld gekost. Alleen tijd. Eljee zocht singer-songwriters voor zijn project. Ik zocht iemand die een goede video voor me kon maken. Echt een win-winsituatie dus."
Eljee Berwerff: "Dit project gebruik ik als creatieve uitlaatklep. Een speeltuin zeg maar. En dat kost zat aan apparatuur en tijd. Een investering dus. En een goede tegenhanger voor veel commercieel werk waar ik mee bezig ben. Daarnaast geloof ik dat je moet laten zien wat je zelf mooi vindt, en dat dit werk dan naar je toe komt, ook als commercieel werk."

Wie is de maker(s) van de videoclip?
"Fotograaf Eljee Berwerff. Hij deed onder andere de fotoshoot van de vorige plaat van Blaudzun. Maar hij werkte bijvoorbeeld ook met Tangarine. Daarnaast doet hij ook commerciële opdrachten voor  uiteenlopende partijen."

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Eljee Berwerff: "Canon 5d Mark II en een zooi gear."

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Rogier Pelgrim: "Ik geloof in de kracht van eenvoudige ideeën. Je hoeft geen megabudget te hebben om een toffe video te maken. Als je idee maar goed is. Daarnaast denk ik dat muzikanten en filmmakers elkaar veel te bieden hebben. Er zijn heel wat filmmakers die dolgraag een clip willen maken, omdat dit ontzettend toffe klussen zijn om te doen voor je portfolio en waar je veel creativiteit in kwijt kan. Als je geluk hebt zijn er zelfs filmmakers die dat gratis of voor een laag tarief willen doen. Aan de andere kant kan de filmmaker erop vertrouwen dat een artiest er alles aan gaat doen om zijn of haar nieuwe video aan de man te brengen en dat is natuurlijk altijd weer goede reclame voor de filmmaker."

Wat is jullie favoriete videoclip/regisseur en waarom?
Rogier Pelgrim: "Ik heb niet echt een favoriete videoclip, laat staan regisseur. Maar één van de eerste video's waar ik aan moet denken is Nothing Compares 2 U van Sinead O'Connor. Bijna de helft van de video is slechts een shot van Sinead die met veel emotie haar liedje zingt en haar verhaal vertelt. Dit doet ze met zoveel overtuiging dat er de eerste helft van de clip nauwelijks beeldwisselingen nodig zijn. Alleen al het kijken naar Sineads gezichtsuitdrukkingen houdt je als kijker geboeid. Wat dat betreft bewijst deze video clip echt de kracht van eenvoud. De tranen aan het einde van de clip maakt het natuurlijk helemaal af. Simpel, maar geniaal."

nu op 3voor12