Een avond vol variaties op een genre waarin het nog mogelijk is je grieven te uiten over de onrechtvaardigheden van de moderne samenleving. We heb het hier natuurlijk over punk. En ook op deze nacht vlak voor pasen blijkt dit genre nog steeds springlevend te zijn. Sterker nog, elke band op deze avond weet aan het genre een eigen draai te geven.

Antillectual viert vanavond het uitkomen van haar nieuwe plaat en heeft daarbij een aantal bevriende bands uitgenodigd om te komen spelen. New Pokerpace opent de avond met een set volle, snelle nummers die op een originele en vooral positieve manier een invulling geven aan de punkstijl. Met name de wisselwerking tussen de zang van de gitarist en bassist levert de nodige afwisseling op. Ook over de beweeglijkheid van beide heren valt niets te klagen. Misschien laat de band op deze manier zijn tevredenheid laat merken over de opkomst, want het publiek is al in grote getale aanwezig zo vroeg op de avond.

De volgende band heeft zijn sporen inmiddels al ruimschoots verdient in de punkscene. De teksten van Smash the Statues gaan over zaken als vegetarisme en misstanden in de wereld. Deze bevlogenheid uit zich ook in het live optreden van vanavond, waarbij de instrumenten op en neer gaan en flinke sprongen hier en daar niet ontbreken. De zaal is inmiddels nog voller gelopen, waardoor de sfeer er flink inzit. Hier en daar vallen er dan ook al wat danspasjes te bespeuren. Gewapend Beton is een band die haar mening over de nederlandse politiek en het dagelijks leven nooit onder stoelen of banken heeft stoken.

Bij titels als 'Alles in de fik' en 'Rita jeugd' weet de kenner meteen dat we hier met een punkband van doen hebben, die klassieke punkthema’s durft aan te snijden. Ook het nieuwe werk slaat aan bij het publiek, zelfs wanneer de zanger blijk geeft van ouderwordingsverschijnselen en de band gevoel voor melodie toevoegt aan hun stijl. Als de band tot slot een cover van Bad Brains inzet, heeft dit de nodige effecten op het publiek. Naast danspasjes ontstaat er nu het een en ander aan vriendelijk geduw en getrek.

Aan The Real Danger de zware taak om het nodige aan punkmelodietjes en catchy refreintjes aan de avond toe te voegen. De vrolijke refreintjes doen denken aan zomerliefdes en feestjes op het strand. In de zaal blijkt meniggeen de teksten goed te kennen, want er wordt veel meegezongen. The Real Danger is het levende voorbeeld dat punkrock in Nederland nog steeds leeft. Antilllectual weet vervolgens een zeer passend einde te breien een deze avond vol gevarieerde punkrock. De meeste mensen blijken vanavond toch voor deze heren gekomen te zijn. Dit is te merken aan de vele meezingers en de temperatuur die hoog oploopt in de zaal. Zo blijkt op een vrijdagavond voor Pasen bevlogen en betrokken punk in Arnhem nog springlevend te zijn.

Gewapend Beton

Smash The Statues

The Real Danger

Antillectual

Antillectual