Het Gelderse Voorthuizen is al enige jaren het decor van het ambitieus getitelde European World Of Bluegrass Festival (EWOB), waar jaarlijks tientallen bluegrass-collectieven van over de hele wereld hun kunsten komen vertonen. Waterflow is er niet alleen een graag geziene gast (ze staan er dit jaar voor de vierde achtereenvolgende keer), ze vinden er zelfs hun oorsprong. Het was namelijk hier in 2005 dat de opvallende internationale combinatie van vijf Slowaakse muzikanten en een Gelderse zangeres werd gesmeed. Na een paar jaar elke hoek van Europa aangedaan te hebben, doen ze nu een weekje Nederland om de heuglijke geboorte van hun eerste langspeler met ons te vieren.
Waar de bijgevoegde biografie nog rept over invloeden uit jazz, country en swing, blijkt het hart van de zes globetrotters op plaat toch voornamelijk bij de akoestische bluegrass te liggen. De redelijk dominante banjo en mandoline zorgen voor een vertrouwd tokkelgeluid, waarmee ‘Perfect Match for Trouble’ zich ook in een liefhebbersniche nestelt. Weliswaar niets wat we nooit eerder hebben gehoord, maar kwalitatief is er weinig mis met het debuut van Waterflow. De nummers zitten muzikaal gezien goed in elkaar en tonen veel oog voor detail, wat bijvoorbeeld vooral het sterke titelnummer naar een prettige climax weet te stuwen.
Bovendien hebben ze een zangeres die de band ook echt een eigen smoel geeft. Zo herbergt de plaat weliswaar een drietal covers (o.a. Indigo Girls, Counting Crows), maar tenzij je de originelen kent, zou je dat feit enkel uit de liner notes kunnen opmaken. Door het warme stemgeluid van Marloes van Schaijk en het sterke samenspel weten ze zich die covers namelijk geruisloos eigen te maken, zonder merkbaar verval.
Tekstueel blijven ze grotendeels bij het bekende stokpaardje ‘liefde’, met hier en daar een curieuze variatie. Zo linken ze de mythe van ‘The Lady of the Lake’ in het gelijknamige nummer aan het opgejaagde bestaan van Britney Spears, en zetten ze een gedicht/eulogie van Richard Wilbur over een door een grasmaaier gefileerde pad, op toepasselijk slome, zompige muziek. Het is ook voornamelijk in vreemde uitstapjes als deze waarin de band wat meer van de beloofde muzikale diversiteit laten zien. Op de rest van de plaat overheerst toch voornamelijk het drukke bluegrassgeluid.
Goed. ‘Perfect Match for Trouble’ is een prima debuut van Waterflow dat nieuwsgierig maakt naar meer. De in het meegeleverde persbericht beloofde variatie in stijlen komt er weliswaar niet helemaal uit op plaat, maar wellicht dat dit er live wat beter uitkomt. Al is er met de genrevastheid van het zestal op zich ook weinig mis: ondanks de potentiële beperkingen van een uitgekauwd genre als bluegrass weten ze toch een prima visitekaartje af te leveren voor hun aanstaande tour.
Nieuwsgierig geworden? Op koninginnenacht staan ze in Café Camelot, en een dag later doen ze achtereenvolgens de Bossche binnenstad en het Nijmeegse Café Van Rijn aan voor een optreden. En voor de echte liefhebbers staat eind deze week het eerder genoemde European World of Bluegrass Festival weer op het programma; Waterflow zal daar zelf op zaterdag 3 mei gaan spelen.
Debuut Waterflow vooral heel vertrouwd
Visitekaartje voor aanstaande minitour van Slowaaks/Nijmeegse bluegrassband
Dat op 30 april de geboortedag van een allang weer overleden staatshoofd wordt gevierd, zal de meeste mensen worst wezen. Feesten, zuipen en muziek luisteren, dat staat toch voornamelijk op het programma. En één van die bandjes die meerdere keren opduikt op de verschillende programma’s in de wijde regio is het Slowaaks/Nijmeegse Waterflow. Hun visitekaartje komt in de vorm van debuutalbum ‘Perfect Match for Trouble’.