Als een ware sensatie raasde de nieuwe videoclip van De Jeugd van Tegenwoordig de afgelopen twee weken over het internet. Een jochie van een jaar of twaalf won een competitie van Topnotch en TMF om een video te maken bij het nummer Shenkie. Maar tussen de enthousiaste reacties en vurige betogen voor een van de andere inzendingen waren ook sceptische reacties te vinden. Hoe kon per slot van rekening een jochie van twaalf zo’n clip maken. Natuurlijk, het ziet er allemaal behoorlijk brak en geïmproviseerd uit, maar een kennersoog ziet dat er meer werk in de clip zit dan op het eerste gezicht lijkt.
Wat blijkt: er zit een meesterplan achter, zoals we dat van De Jeugd van Tegenwoordig konden verwachten. Manager Kostijn Egberts van De Jeugd van Tegenwoordig vertelt: "De vorige keer dat we iets deden met publieksparticipatie kregen we geen reacties. We wisten toen ook nog niet of TMF mee zou doen met het project. Daarom dachten we: 'laten we zorgen dat we vast een goede clip hebben.'"
De clip werd al in januari gemaakt door filmmaker Maurice Trouwborst, ver voor de single uit kwam. De maker deed de inspiratie voor het ‘amateurfilmpje’ natuurlijk op internet op: “Ik zag een paar jaar geleden een filmpje waarin een jongetje in zijn kamer staat te dansen, terwijl hij met het lichtknopje speelt. En er was een filmpje van een jongen die voor een stille geliefde het themanummer zingt van Titanic. Tijdens het hoogtepunt scheurt hij zijn shirt op, precies zoals de hoofdrolspeler in Shenkie ook doet.”
Het casten van de hoofdrolspeler was nog een heel karwei, zegt Trouwborst. “Uiteindelijk heb ik via een kindercastingbureau een tweeling uit Alphen aan de Rijn gevonden. Ja, het zijn er dus twee. Toen was mijn hele budget eigenlijk al op.” De hoofdrolspelers hebben de afgelopen weken heel wat over zich heen gehad: “Ze hebben er wel om moeten huilen, ja. Zij hebben niet echt het idee dat ze een rol spelen, maar ze worden wel afgezeken. Zeventig procent van de mensen vindt de clip te gek, maar er zijn mensen die vinden dat de Jeugd van Tegenwoordig de hiphop kapot maakt met deze clip. Ik vind het juist goed dat ze zoveel zelfspot hebben.”
Trouwborst deed er vervolgens alles aan om zijn clip er zo gaar mogelijk uit te laten zien. Hij kocht een vhs-buizencamera uit de jaren tachtig en gebruikte een montageprogramma uit de steentijd. “Ik ben overal trouw gebleven aan mijn concept, maar op twee plekken heb ik mezelf verraden,” zegt hij. “Die scène waarin zijn moeder binnen loopt, had zo’n jochie eruit gelaten. En die scène met de Kliko, waar de buurman langs loopt, ook.”
De andere deelnemers hoeven zich niet bedrogen te voelen, vindt Egberts. Voor de officiële clip was ook nagenoeg geen budget, en de echte inzendingen hebben daadwerkelijk kans gemaakt op de overwinning. "We hebben de inzendingen in alle eerlijkheid beoordeeld. Zeven van de inzendingen zijn uiteindelijk ook op de dvd terecht gekomen. Over één hebben we echt getwijfeld; die met die twee Chinezen vonden we heel erg grappig. Die heeft ook dezelfde soort humor. Maar uiteindelijk vonden we deze clip toch het leukst. Bovendien zie je die jongens in hun echte huis met hun echte moeder. Helemaal nep is hij dus niet."
De deelnemers verdienen overigens geen geld met hun video. Ze kregen wel een kaartje voor de dvd-presentatie, vorige week. "Maar waarschijnlijk verdient helemaal niemand er geld aan. Het is een duur project geworden", stelt Egberts gerust. Over het imago van de twee sterspelers hoeven we ons geen zorgen te maken, ondanks dat ze zichzelf flink voor schut zetten. Trouwborst: “Ik denk erover de jongens te laten shinen in een volgende clip. Iets met mooie meisjes en grote auto’s.”