The Yards is naar eigen zeggen de ‘hardst rockende band van Nijmegen’. Gelukkig valt dit enorm mee en is de band minder clichématig dan dat. Toch is aan het volume zeker niet te horen dat er maar drie mensen op het podium staan. Opvallend is de strakke drummer, die door de jury wordt geprezen. Met het sterke ritme, een vlotte baspartij en de soms ietwat dramatische melodielijnen wordt een heel krachtig en degelijk optreden gegeven. Een leuke variatie is het op het op de tango geïnspireerde nummer, waarbij het wel nodig blijkt dat van tevoren te melden. Afgezien van het ritme en de baslijn is dat niet echt duidelijk. Het enige echte minpunt is dat de diepe en donkere zang na verloop van tijd inzakt en soms bijna tegen het valse aan lijkt te zitten.
In contrast met The Yards maakt Liminal een wat onzekere en onervaren indruk. Zowel harde, zoete als funky nummers passeren de revue, wat zorgt voor een afwisselend optreden. De leadgitarist gooit er zo nu en dan heel aardige solo’s uit en benut het podium goed. De zanger heeft een prettige stem die beter uitkomt bij de rustige nummers dan bij de plotselinge uithalen. Zijn korte solo met de saxofoon is een leuke toevoeging die wat vaker terug zou mogen komen tijdens het optreden. De jury geeft als kritiek dat er een meer eigen geluid moet worden ontwikkeld. Dat verklaart wellicht de indruk van een leuke band, die verder niet echt blijft hangen. Liminal toont echter wel potentie en moet zeker samen door blijven spelen.
Uiteindelijk komt The Yards als winnaar uit de bus met 69 procent en eindigt hiermee op een gedeelde achtste plaats in het tussenklassement. Helaas levert hen dit niet veel meer op dan de eer; alleen de zes bands met de hoogste score mogen hun kunsten in de halve finale vertonen. Liminal eindigt met 65 procent op de laatste plaats. Dat betekent niet dat de zes hooggeplaatste bands opgelucht adem kunnen halen. Pas tijdens de laatste voorronde zal beslist worden wie mag optreden in Merleyn.
Wel is de top drie al verzekerd van een plaats in de halve finale: BreakTrack, Gray Code en Please, call me Richie. Wie een laatste plaats in de top zes wil veroveren zal flink zijn best moeten doen, aangezien Coolshrank, Pheromoan en These Seats Are Taken alledrie met 74 procent een flinke kans maken. Kom dus 17 april naar deze spannende ontknoping in het cultuurcafé!