Vier studenten van de Radboud Universiteit streden afgelopen donderdag om een plek in de finale van Nootuitgang, een landelijke singer-songwriter-wedstrijd voor studenten. De lat lag hoog, want vorig jaar leverde Nijmegen met Roline de winnaar. De jury koos voor de beste singer én songwriter.

Vorig jaar won Roline de Boer de landelijke finale van studenten singer-songwriter-wedstrijd Nootuitgang. De finale van dit jaar vindt daarom plaats in het Cultuurcafé op Heyendaal. Zal de Radboud Universiteit wederom een winnaar kunnen afleveren? Afgelopen donderdag vond de Nijmeegse voorronde plaats met als winnaar Marten de Paepe, die achteraf verklaarde blij te zijn eindelijk eens iets te winnen. Meestal hoort hij dat hij mooie liedjes maakt, waarna iemand anders er met de winst vandoor gaat.

De jury had het er maar moeilijk mee. Drie van de vier deelnemers hadden zo’n goede indruk achtergelaten dat het juryberaad langer duurde dan gepland. Enige deelnemer die bij alle drie de wijze mannen afviel, was Rosalinde Koolstra. Haar krachtige optreden kwam minder goed uit de verf. De nummers missen voldoende afwisseling en er zit té veel power in. Op zich een goede stem, maar waarschijnlijk komt ze met een complete band veel beter tot haar recht dan solo met een gitaar en mondharmonica. Ook aan haar presentatie kan ze nog werken: soms kijkt ze wel erg stuurs het publiek in.

Na enige discussie was ook Anne van den Hoogen afgevallen. Zij had de moeilijkheid dat ze de avond moest aftrappen. Ze heeft een mooie, wat zwoele stem en een lekker luie timing. De fluisterachtige zang is echter niet altijd zuiver en de nummers weten nog niet een heel liedje lang te boeien. De begeleiding op piano en de tweede stem zijn eenvoudig maar zeer effectief, de extra gitarist voegt eigenlijk weinig toe. Van den Hoogen komt verder timide over op het podium, alsof ze bijna bang is voor het publiek. Veel optreden, ervaring opdoen en over twee jaar opnieuw meedoen!

Blijven de twee heren over: Dolf Smolenaars (tevens zanger van The Feromones) en Marten de Paepe, die al heel wat ervaring heeft met optredens en wedstrijden. Smolenaars laat zien een erg goede songwriter te zijn. Hij begeleidt zichzelf op piano, maar maakt het zichzelf niet gemakkelijk. De partijen staan redelijk los van de zanglijnen, waardoor de muziek boeit. Hij voelt zich duidelijk op zijn gemak en in zijn presentatie geloof je ook wat hij zingt. Zijn zang is het zwakkere punt. Die zit er regelmatig ‘net tegenaan’ en in de hogere regionen begint hij wat te zweven.

Marten de Paepe zingt ingetogen (f)luisterliedjes. Ze zijn filosofisch, dromerig maar ook alledaags. De Paepe heeft een mooie stem, met het risico om breekbaar te zijn. Tussen de nummers door vertelt hij uitgebreid en enthousiast over het komende nummer, tijdens het zingen is hij in zichzelf gekeerd. Het zou soms wat groter mogen, iets gedurfder, maar over het algemeen boeit hij met mooie melodieën.

De afweging ging uiteindelijk tussen Smolenaars, die een groot talent heeft voor songwriting, dat bewezen heeft met pakkende en boeiende nummers, maar een mindere singer is. Of De Paepe, die ook sterke, maar minder catchy nummers heeft en daarnaast ook een goede singer is. Omdat Nootuitgang een singer-songwriter-wedstrijd is, is uiteindelijk de keuze gevallen op De Paepe. De jury koos voor ‘Island in the Sea’, een wat complexer nummer, in de hoop dat dat in de landelijke finale zal opvallen.

Rosalinde Koolstra

Anne van den Hoogen

Dolf Smolenaars

Marten de Paepe

Marten de Paepe