Een belangrijk onderdeel van het jaarlijkse Freeze Festival is het stimuleren van lokale acts om buiten de lijnen te kleuren. Friesland Pop gooit daarvoor de hengel uit in de Friese muzikantenvijver en geeft acts de ruimte om mooie dingen te bedenken voor unieke optredens tijdens het festival. Kleine Prijs van Fryslân finalist Cosmute is een ideale band om mee uit te pakken. Met het universum als inspiratiebron in muziek en beeld zijn ze van plan het publiek mee te zuigen in hun kosmos. Marije Heida sprak met zanger/gitarist Michiel Mozer en bassist/synths Bas Modderman over hun project.

Jullie hebben vlak voor de finale van de Kleine Prijs van Fryslân het concept - en tevens debuut - album This Is The First… uitgebracht. Waar komt de inspiratie voor dit album vandaan?

Michiel: “Bas en ik zijn met z’n tweeën begonnen met het uitwerken van deze plaat met als inspiratiebron de serie Cosmos: A Personal Voyage die werd uitgezonden in de jaren tachtig.

Bas: “Het was een populair-wetenschappelijke serie en gaat dus over de kosmos en het universum. De manier waarop de presentator Carl Sagan (astronoom, red.) vertelde plus die typische jaren tachtig beelden, maakten de serie zo mooi. Er is nu ook een remake gemaakt en die is ook mooi, maar de oude serie is onze inspiratiebron.”

Wat is het voordeel van werken aan de hand van een concept, of kan het ook een remmende werking hebben?

Michiel: “Je hebt richtlijnen, een vertrekpunt. Het is net zoals het hebben van regels en je kan binnen de regels blijven op het moment dat je een bepaalde visie hebt. We hebben zowel de thematiek als de muziek aangepast op het concept van de kosmos en we hebben in de twee jaar dat we aan de plaat hebben gewerkt dit helemaal kunnen uitdiepen. Het is een goede bijkomstigheid dat de kosmos zo groot is, dus het raakt niet snel uitgeput.”

Jullie zijn door Friesland Pop benaderd om tijdens Freeze een project uit te werken. Kunnen jullie daar wat meer over vertellen?

Bas: “Het idee vanuit Friesland Pop is dat we in het midden van de Arena staan en dan beelden boven en rondom ons gaan projecteren. Het is de bedoeling dat er een doek wordt gespannen tussen de balustrades van de zaal met tussen ons in op het podium een beamer die omhoog gericht is. Wat ik heel tof vind is dat we heel lang gewerkt hebben aan geluid, teksten en samples voor de plaat en wat we met dit project kunnen toevoegen is het visuele aspect met behulp van een lichtshow en beelden.”
Michiel: “Tijdens de finale van de Kleine Prijs hebben we ook projecties met beelden gedaan, maar nu kunnen we dat nog veel meer uitbreiden. We willen er een beleving van maken die alle zintuigen prikkelen. Het gaat ook niet zo zeer om ons. Het gaat om het geheel en we leggen dan met name de nadruk op het beeld en de beleving.”

Tijdens die finale ging er een en ander technisch niet helemaal goed. Dit klinkt als een behoorlijk project waarbij veel komt kijken op technisch gebied, naast de normale technische perikelen die bij een optreden horen. Hoe spannend wordt dit?

Bas: “Bij de Kleine Prijs finale liep het vooral mis door de korte opbouwtijd die we hadden. Binnen een kwartier moesten we alles opzetten. Met zoveel bands op één avond en een strak schema, maakte dat er geen tijd was om te soundchecken. We sturen alles met z’n drieën aan, zowel de beelden als de extra instrumenten en samples. Maar dat is dus heel erg spannend en bij de finale van De Kleine Prijs begonnen we dus helemaal op zwart.”
Michiel: “We gaan nu van te voren een try out doen. We hebben al meerdere malen overleg gehad met Friesland Pop en er wordt een heel team van technische mensen van o.a. D’Drive en het productieteam van Neushoorn bij betrokken om dit mogelijk te maken. Het is best wel een productie en voor ons ook helemaal nieuw.”

Bas: “We zitten nu nog in een stadium dat alles nog kan en mogelijk is. Straks moet het echt in de praktijk ook gaan draaien. Dan wordt het spannend. In mijn hoofd werkt en past alles, maar er zal heus een moment komen dat het niet lukt.”

Het klinkt allemaal heel bijzonder en intens. Hadden jullie dit altijd al voor ogen?

Bas: “Het leuke is dat als je een plaat maakt dan ben je helemaal nog niet bezig met beelden. Tuurlijk, als je een nummer over de zon maakt heb je daar zelf wel een beeld bij, maar niet concreet. Voor de finale van de Kleine Prijs hadden we dus ook beelden, maar dat kwam eigenlijk pas laat in het proces bij ons als idee boven naarmate we dichterbij de finale kwamen. Vanuit daar waren we wel overtuigd dat we daar iets mee moesten doen.”