Met het zuur in de benen komen we samen met een select groepje muziekliefhebbers in de vroege avond van een nieuwe editie Popronde Leeuwarden tot stilstand halverwege de Oldehove. De scheve trots van de Friese hoofdstad is met stip meteen de bijzonderste van de dertien locaties waar acts optreden deze avond. Met de boeking van Electropoëzie harkt de organisatie misschien wel de hit van de avond binnen. Midden in de open ruimte halverwege de Oldehove trakteert het duo ons op ongemakkelijke blikken en bizar aan elkaar geschreven teksten ondersteund door opwindende beats. (MH)
Dertien locaties in de binnenstad vormen het decor voor een nieuwe editie Popronde Leeuwarden, dat onderdeel is van het rondreizende festival Popronde. Gisteren was het circus nog te aanschouwen in Delft en morgen is Heerlen aan de beurt. Het is natuurlijk een hele kunst om een gevarieerd programma samen te stellen, waarbij we verrast zullen worden door onverwacht leuke, gekke of opvallend veelbelovende acts. Die missie slaagt prima tijdens een zeer goed bezochte Popronde Leeuwarden.
Vlug dalen we de trap van de Oldehove weer af en rennen we richting Neushoorn. We passeren de Popronde caravan waar naast informatie ook allerlei leuke Popronde aandenkens worden verstrekt en we nemen ook meteen even die verplichte selfie. In het café van Neushoorn, dat tegenwoordig de Backstage heet, is de eclectische band EUT al begonnen. Met meer bandleden dan letters in de naam staat het podiumpje in het café vrij vol. EUT zijn geboekt voor maar liefst 25 Poprondesteden, en spelen onder andere op 5 oktober bij de buren in Groningen. Zangeres Megan de Klerk is tamelijk petit (vooral naast de veel langere mannen in haar band) maar laat zich ondanks haar lengte zeker niet over het hoofd kijken. Op sokken danst ze de benen onder haar lijf vandaan, terwijl ze een paar flinke uithalen doet. De debuutplaat van EUT wordt in 2018 verwacht. (CdW)
Terwijl EUT nog bezig is in de Backstage opent Mantra om half negen de avond in de Academie voor Popcultuur. Ondanks een kapotte monitor kunnen ze niet wachten om te beginnen met spelen. Het enthousiasme en flexibiliteit van de jonge band maakt het publiek warm voor een partijtje alternatieve rockmuziek. Het Poprondevolk weet in de loop van de set de locatie - die niet bepaald op de route ligt - te vinden en het zaaltje in de academie loopt langzaam vol. De jongens uit Haarlem geven ons een ruim half uur aan degelijk opgebouwde tracks, waarbij projecties op de achtergrond het psychedelische effect van hun muziek ondersteunen. (MF)
Heel veel tijd hebben we niet, en daarom verplaatsen we ons als een haas van Academie voor Popcultuur richting Café de Spoek. Het leuke van de Popronde is dat het festival je dwingt om de hele stad door te crossen naar leuke inventieve locaties. In de Sint Jacobsstraat passeren we achtereenvolgens kledingwinkel The Saint waar Amerildo de Krijger tussen de T-shirts staat te rappen, platenzaak Licks waar later op de avond nog MARCH zal spelen en zetten we onze fietsen op slot voor Café De Spoek. In het donker bruine café met canvasdoeken van bekende muziekhelden aan de muur, ontdekken we de Brabantse band Grim Tim. Het muziekgenre van de Eindhovenaren - psychedelische bluesrock met een rauw Amerikaans randje - is behoorlijk afgebakend en hoewel het drietal niet eens beschikt over een Hammond orgel is de vergelijking met bijvoorbeeld DeWolff al snel gemaakt. (CdW)
'Hoewel het drietal van Grim Tim niet eens beschikt over een Hammond orgel is de vergelijking met bijvoorbeeld DeWolff snel gemaakt'
Bij Jagd worden we direct gepakt door frontvrouw Nanne van der Linden. Tussen de nummers door zien we een ontzettend lieve vrouw die tijdens de performance transformeert naar een ijzersterke zangeres met een ongelooflijke energie die van begin tot eind niet loslaat. Het viertal overtuigt de Backstage met hun gejaagde tempo’s. De nieuwe single Do Something is de meest dynamische van de set. Met deze afsluiter leggen ze de lat hoog voor toekomstig werk. Een single als deze op zak zal in de toekomst namelijk veel deuren openen voor de Amsterdamse band. (MF)
De verwachtingen zijn hooggespannen als het gaat om het gezelschap uit Breda dat het vinyl uit de bakken moet doen trillen in platenzaak Licks. De dames en heren van punkband MARCH doen in 2017 al goede zaken en spelen zichzelf op menig event behoorlijk in de kijker met hun energieke optredens. Er valt niet over te twisten dat ze in Leeuwarden goede zaken doen in de winkel in de Sint Jacobsstraat. Wat maakt het nu dat MARCH zich dan toch weer onderscheidt van al die andere jonge hondenbandjes in het genre? Ongetwijfeld is het de combinatie van een ‘recht in je smoel’-repertoire dat niet verveelt en waarbij frontdame Fleur van Zuilen met haar charme en kracht overtuigt. (MH)
Eenmaal terug in Neushoorn valt het op dat het al de derde female-fronted band is die het podium van de Backstage betreedt. Zometeen hebben we nog meer girlpower met het duo DOOXS op dezelfde locatie. De energie spat van het podium tijdens het optreden van Blue Marble. De uiterst aanstekelijke single Gems & Gold is sowieso de oorwurm van de avond. Op 5 oktober komt de nieuwe EP uit en de band speelt alvast een aantal nieuwe tracks. De aandacht in het café lijkt echter niet te kunnen worden vastgehouden. Tijdens het rustige intro van een van de singles die op de EP terecht zal komen overheerst het oneerbiedige geklets van het publiek op de eerste twee rijen. De Utrechtse band gaat onverstoorbaar door en dat getuigt van professionaliteit. Als de muziek wat luider aanzwengelt, overstijgt de band het gekakel en worden we weer in de slepende muziek meegezogen. Dan valt het op hoe kort de Poprondeshows eigenlijk zijn, want helaas klinkt al het onvermijdelijke: “Dit is ons laatste nummer!” (CdW)
Het Rotterdamse duo DOOXS staat op het punt menig harten te veroveren tijdens deze Popronde editie met zo’n twintig shows op het programma. Met de van oorsprong Friese Djoeke Boomsma en Aniek de Rooij is DOOXS voor het luisterend oor een elektronisch cadeautje. Helaas herhaalt zich het fenomeen van eerder op de avond bij Blue Marble en komt de muziek vooral aan bij de voorste rijen door rumoerig publiek dat aanwezig is in de Backstage. Het totaalplaatje bij DOOXS is volledig in balans, wat het ontzettend fijn maakt om naar ze te kijken en te luisteren. De beats met de hele performance en de styling kloppen gewoon. Over styling gesproken, de combi deal van de meiden is ook niet te missen. Een EP verkopen is leuk, maar daar ook nog sokken als merchandise bij, maakt het plaatje nog meer compleet. (MF)
Het duurt even, maar dan heb je ook wat: een half uur later dan gepland start Tusky hun trommelvliesterreur. Ex-John Coffeyleden beginnen Tusky als een nieuwe start zodat ze weer in kleine kroegen en zaaltjes kunnen spelen. Het lijkt een beetje op het verhaal van Go Back To The Zoo, de gerenommeerde Nederlandse band die vorig jaar hoge ogen gooide tijdens de Popronde onder de naam St. Tropez. Echter, zodra bekend wordt dat er ex-leden van een succesvolle band in een nieuw project zitten, komen fans van het eerste uur hun huizen doorgaans alweer uit. Een echt nieuwe start zal het dus niet worden. De band uit Alblasserdam heeft de griep, hetgeen ze het publiek meermaals al kuchend mededelen. Dat betekent echter niet dat de groep op halve kracht draait vandaag. Zowel band als publiek rent, springt en struikelt aan één stuk door. Temidden van een chaotische draaikolk is de eerste stagedive voor Popronde Leeuwarden een feit. (CdW)
De afsluiter van de avond valt net als opener Electropoëzie buiten de genres die we wel gewend zijn tijdens Popronde. De dansvloer van de Backstage staat binnen no time vol vrolijk te dansen op de wereldmuziek van Jermain Bridgewater. Het kleurrijke gezelschap vult de ruimte met reggae, hiphop en alle andere genres die dansbaar zijn. De rake klappen op de djembé, de vrolijke uitstraling van Bridgewater en de opzwepende ritmes zorgen voor een perfecte afsluiting van een zeer geslaagde editie Popronde Leeuwarden. (MH)