De Friese Vinyl Club richt zich op muzikaal talent in de provincie. Materiaal van veelbelovende acts worden geperst op vinyl en is vervolgens verkrijgbaar tijdens de releaseshow.
Begin dit jaar bracht Moonloops haar debuutalbum uit, sindsdien heeft ze gewerkt aan een nieuw album. 3VOOR12/Friesland ging voor deze nieuwe plaat opnieuw met haar in gesprek. Over het onstaan van de nummers, het maakproces en de releaseshow!
Begin dit jaar spraken wij elkaar over je vorige album. Heeft het aankomende album een overeenkomst met de vorige?
“Dit vind ik een moeilijke vraag! Ik doe altijd mijn best om mijn platen op zichzelf te laten staan en ervoor te zorgen dat ze echt anders zijn, maar ook om het te laten voelen alsof ze deel zijn van hetzelfde universum. Mijn songwriting is best divers, beide platen hebben kleine, intieme liedjes, maar ook dramatische, bijna filmische nummers en indie bangers. Toch zijn beide platen heel anders in toon, ook al zijn de overkoepelende thema’s van zoekende zijn best wel hetzelfde."
"Ik denk dat de grootste overeenkomst de details in de productie zijn, de folksy gitaarriffs en het enigszins existentiële karakter, haha. Verder is het wel een heel andere plaat, veel samenhangender dan de vorige en een stuk dramatischer en nog kwetsbaarder. An Inch Left To Go is echt een vervolg op Little Astronaut, Big Dreams, een nieuw hoofdstuk in hetzelfde boek eigenlijk.”
Was het een ander maakproces?
“Het was een compleet ander maakproces om twee redenen. Ten eerste is dit een verzamelplaat met nummers die ik de afgelopen vijf jaar heb geschreven. Twee nummers schreef ik toen ik nog maar net Moonloops was, Grow en Wings. De nummers Petals en Shoes schreef ik tijdens het maken van mijn vorige plaat. Deep enough en tangled schreef ik toen ik wist dat ik deze plaat ging maken. Daarnaast heb ik een paar jaar geleden een gedichtje geschreven, en dat nu als closing track toegevoegd, dat is het nummer Wait geworden. De plaat is dus letterlijk een tijdscapsule van mijn groei als artiest!”
“Daarnaast miste ik het opnemen op mijn slaapkamer heel erg en had ik het gevoel dat ik mijn DIY-roots een beetje uit het oog begon te verliezen. Little Astronaut, Big Dreams is best wel clean en voelt echt als een studioplaat, terwijl de thema’s op deze plaat wel echt vroegen om een iets persoonlijkere aanpak van opnemen. Daarom heb ik 75% van de productie thuis gedaan met Bo Boer, waar we alle gitaren, vocalen en een groot deel van de rest van de productie met z’n tweetjes hebben gedaan in onze slaapkamer. Voor de laatste 25% ben ik weer terug gegaan naar Tom Broshuis waar we de laatste spacey details hebben toegevoegd en een hele hoop hebben gere-ampt.”
Welk proces beviel je beter?
“Beide processen hebben hun charme, ik denk dat voor mijn debuutplaat de studio-route heel goed werkte om het buitenaards en larger-than-live te laten voelen. Ik moet zeggen dat deze route veel persoonlijker voelde en ik me ook veel meer van mijn producer-kant kon laten zien. Dit voelde een stuk veiliger, een stuk meer als ‘mij’. Het is ook echt een feestje om met Bo te werken, die ook mijn vriend is en soms mijn gedachten kan lezen, wat het proces ook echt heel leuk maakt. Toch hou ik veel van de studio en hoe magisch het kan voelen om daar te zijn… Ik weet het niet, ik denk dat het ontzettend afhankelijk is van het project welke beter bevalt, maar deze route was perfect voor deze plaat!”
Heb je met dezelfde mensen gewerkt?
“Ja en nee! Ik heb dus vooral veel met Bo Boer gewerkt, waar ik natuurlijk heel veel mee doe maar nog nooit eerder mee had opgenomen. Dat was nieuw en zeker voor herhaling vatbaar!”
“Verder heb ik weer met Tom Broshuis en Roy van Rosendaal gewerkt, wat echt mijn droomteam is. Tom is een soundwizard en Roy durft heel creatief te mixen, wat alles altijd zoveel mooier maakt. Deze keer werkte ik met Johanz Westerman voor de master in plaats van Wessel Oltheten, wat ook goed beviel.”
Je album komt op vinyl uit. Wat maakt dat voor jou een meerwaarde?
“Een aantal dingen! Ten eerste houd ik van albums en EP’s, niet van singles. Albums vertellen een verhaal, er is over nagedacht, het laat zien wat een artiest allemaal kan. Een goed album maken is zo veel bijzonderder dan een enkel goed liedje, naar mijn mening. Op vinyl kan je niet skippen of shuffelen, wat ik ontzettend belangrijk vind, zowel als consument van muziek als maker. Een album of EP vertelt een verhaal en vinyl is het boek waar het instaat!”
“Ten tweede vind ik het idee dat iets wat ik in mijn hoofd heb bedacht ineens een fysiek object is echt heel tof. Muziek is iets abstracts, iets persoonlijks en iets wat moeilijk is om te vangen. Een vinylplaat vangt dat letterlijk in een plastic disk. Dat is iets wat voor mij zo ontzettend speciaal blijft en de reden dat ik elk project op vinyl wil uitbrengen.”
Je gaat 2 releaseshows spelen. Eentje in Neushoorn Leeuwarden en eentje in Cinetol Amsterdam. Naar welke kijk je het meeste uit?
"Beide natuurlijk! Maar voor verschillende redenen: Neushoorn is in de stad die mij heeft geadopteerd als zoekende Groningse Stadjer en ik ken hier heel veel mensen. Er komen hopelijk veel vrienden en familie en collega’s die ik hoog heb zitten. Dat maakt het leuk, want het wordt een feestje, maar ook extra spannend want iedereen heeft hoge verwachtingen en ik kan niet zomaar verdwijnen mocht het niet naar wens gaan."
"Ik wilde ook een show in Amsterdam doen omdat ik inmiddels ook een beetje een fanbase in de rest van het land heb opgebouwd, die niet allemaal naar Leeuwarden kunnen komen. Ik heb dus superveel zin in die show, juist omdat er geen vrienden en familie komen, maar mensen die er echt voor mijn muziek zijn. Maar ja, ik kan totaal niet inschatten hoeveel mensen er gaan komen, en daarom zie ik er ook ontzettend tegenop, haha. Misschien komen er honderd mensen, misschien drie. Dat vind ik wel heel spannend, maar daardoor zijn de verwachtingen ook iets minder hoog."
"Ik heb heel veel zin in beide shows, het worden unieke shows die ik hierna nooit meer ga spelen in deze line-up met deze setlist. Daarom ben ik heel blij dat we nu twee kansen hebben om de sterren van de hemel te spelen en de plaat te vieren, waar ik super hard aan gewerkt heb en heel trots op ben!"
Op vrijdag 11 oktober presenteert Moonloops haar nieuwe album in samenwerking met de Friese Vinyl Club tijdens de releaseshow in Neushoorn te Leeuwarden.
Entree: 10,- (inclusief vinyl)
Koop je tickets hier!