Zoals de Olympische Spelen haar oorsprong heeft in Olympia, zo is Sneek de bakermat van de hedendaagse Kleine Prijs van Fryslân en voor allebei de wedstrijden geldt het adagium: meedoen is belangrijker dan winnen (hoewel er in beide gevallen wel degelijk deelnemers zijn voor wie alleen het goud telt). Daarmee houden de vergelijkingen op. Afgelopen vrijdag kwam de Kleine Prijs van Fryslân dus weer even thuis, in Het Bolwerk. De plek waar dé muziekwedstrijd van Friesland in 1984 begon als De Kleine Prijs van Sneek.

Waar het afgelopen jaar de hiphop en singer-songwriters domineerden, lijken in 2022 de bands weer helemaal terug. In de halve finale van Sneek staan louter bands, waarbij aangetekend dat een van de bands zich plaatste via de singer-songwriter voorronde, maar inmiddels geëvolueerd is tot een vierkoppige band. Hoewel resultaten geen garantie bieden voor de toekomst belooft het een mooie, tweede halve finale te worden.

Aan het Leeuwarder SSTO (Single-Stage-To-Orbit), de revelatie van de voorronde in Oosterwolde, de eer het spits af te bijten. SSTO maakt melodieuze popmuziek, overgoten met een psychedelisch sausje. Denk Tame Impala en de oude Pink Floyd. Op het optreden van de vier AvP studenten is weinig tot niks aan te merken, zeg maar gerust, erg goed! Daarmee leggen de heren de lat hoog voor de concurrentie. Momsname mag als eerste proberen om SSTO te overtreffen en dit lukt ten dele. In mei deden ze nog mee als duo aan de voorronde in Franeker, maar in Sneek is Momsname geëvolueerd tot een vierkoppige band. Een goede keuze; Momsname is een hele interessante band geworden, met prettig in het gehoor liggende indiepop liedjes.

Ditzelfde geldt voor de liedjes van De Koots. De heren wonnen de voorronde in Café Scooters in Leeuwarden, maar hebben nu meer moeite om indruk te maken met hun Nederlandstalige Nederbiet. Desondanks is De Koots nog altijd een band om in de gaten te houden, een enthousiaste band met leuke liedjes en prima gestyled. Minstens zo boeiend is The Attic, een rammelig all-female rockband met een hoge gunfactor en een, van enthousiasme overlopende  zangeres. Meters maken is het devies, wat voor het publiek alleen maar goed is, deze band wil je zien optreden!

Een band die de kneepjes van het vak lijkt te kennen is Diamonds & Honey. Een goed geoliede machine, waarbij het helaas meer lijkt te gaan om het plaatje dan om de muziek. Er gebeurt veel op het podium, en de band bestaat stuk voor stuk uit klasse muzikanten, en ook frontvrouw Cath geeft alles, maar beklijven Diamonds & Honey doet het zelden. Datzelfde kan ook gezegd worden van Broad Street uit Dokkum. Een jonge band, en veelbelovend, ze laten af en toe echt hele toffe dingen horen. Veel repeteren en vooral veel optreden zal wonderen doen. We gaan vast nog veel meer van Broad Street horen.

Aan de jury, die ook in Sneek weer bestaat uit Cor Giesing (Cee Major), hiphopveteraan en docent aan de Academie voor Popcultuur (AvP), Nick Veenstra (ex-The Future’s Dust, programmeur Welcome to The Village en docent aan de AvP) en Esther de Jong (muzikant en oud-finalist van de KPvF en projectleider bij Popfabryk) de ondankbare taak om een winnaar te kiezen. Het niveau ligt hoog en er zijn meerdere bands die zouden kunnen winnen in Sneek, toch kiest de jury, niet geheel onterecht, voor SSTO. De jury roemt de vier Leeuwarders om hun mooie composities en spelvaardigheid. Daarnaast is het een band met veel potentie. Hen zijn we dus ook terug in de grande finale die op 21 oktober gehouden zal worden in Neushoorn in Leeuwarden. Naast Given Ski, die de eerste halve finale won en de winnaars van de drie wildcards, die komende donderdag bekend zullen worden gemaakt.

GEZIEN

Halve finale Kleine Prijs van Fryslân 2022
Het Bolwerk, Sneek
Vrijdag 24 juni 2022