Van het meer dan drie jaar geleden verschenen album Nowhere Now Here komt zo het bloedmooie, zielroerende titelnummer langs, dat met subtiele maar beladen gitaartonen je meeneemt in een zich laagsgewijs steeds verder uitvouwend melodrama. Op andere momenten is daar dan dat broeien, die dreiging, dat leiden naar zalig angstaanjagende explosies. Neem daartoe Riptide, van meest recente full-length Pilgrimage of the Soul. Daarin is ook een fraaie rol weggelegd voor de sinds zo’n vier jaar van MONO deel uitmakende Amerikaanse drummer Dahm Majuri Cipolla, die met dicterende en terugkerende patronen en nadere spanning verhogende fills het onheil goed weet op te jagen.
De band laat na een krap uur spelen de overwegend laaiend enthousiaste menigte even achter zich. In het vervolgens laatste half uur verschijnt dan bij aanvang A.A. Williams ook weer op de bühne. Met haar speelt MONO het plechtig slepende Exit in Darkness. Een dot van een tragische track en afkomstig van de collaborerende EP van dezelfde naam uit eind 2019. En opnieuw is daar ook die meeslepende, fluwelen zang van Williams – terwijl ze ditmaal minimale maar rake toetsen bespeelt –, die zich mooi nestelt binnen MONO’s typerend verheffende gitaarmelodie. Het kwartet besluit dan zijn magische performance deze avond met het aardedonkere gevaarte Com(?). Een nummer uit het vroege oeuvre van de Aziaten, en dat via massieve en repeterende beukriffs van het kaliber Amenra ontaardt in een bak priemende noise. Het benadrukt nog maar eens die vele gezichten van deze meesterlijk sfeer kickende band. Men laat de menigte voor de laatste keer in euforie achter.