SELF. collective in Leeuwarden is een broedplaats voor jonge makers en kunstenaars uit verschillende disciplines. Of iemand zich nu bezighoudt met beeldende kunst, muziek of theater maakt niet zoveel uit. Het is belangrijker om elkaar te inspireren en te stimuleren. Ook dit jaar wordt weer het festival De Broeikas gehouden. “Juist door spanning en overlapping laten we zien wat Noord-Nederland op creatief gebied allemaal in huis heeft”, vertelt Floor Wip van de organisatie van De Broeikas. Wat de sfeer betreft een soort van mini-Oerol, waarbij Podium Asteriks de programmering van de muziek verzorgt. Van bedachtzame singer-songwriter(s) tot en met de beukende techno van 420 Soundsystem. 3VOOR12/Friesland licht er enkele optredende acts van de dag uit.

Idiott Smith heeft de Academie voor Popcultuur gevolgd en houdt van rhythm and blues. Zijn muziek, waarbij hij zichzelf op een (Korg)synthesizer begeleidt, doet aan het donkere en melancholische werk van Elliot Smith denken. De sfeer varieert van dromerig en repeterend tot aan onheilspellend dreigend. De teksten zijn romantisch en af en toe op het pathetische af. Het liefst zou Roy Veenstra, zoals hij zelf aangeeft, minimaal gebruik maken van begeleiding of deze zelfs helemaal achterwege laten. Het gaat hem er vooral om hoe je een nummer als zanger interpreteert en brengt. Dat hij  hiervoor de vocale kwaliteiten heeft, wordt aan de hand van zijn optreden wel duidelijk.

Sye Elaine Spence is begonnen met pop, rock en soul, maar pakt het tegenwoordig rustig en poëtisch aan. Haar stem is helder en sereen, wat ook geldt voor haar versie van Is This Love van Bob Marley. Net als bij de eigen songs als Bloom en 1964, dat eigenlijk een slaapliedje is, is de begeleiding vaak ingetogen en staat haar heldere zang centraal. Je kunt stellen dat die bij het optreden op De Broeikas nogal contrasteert met haar extravagante outfit. Aan de andere kant maken zulke tegenstellingen een show ook weer boeiend.

Idiott Smith

Sye Elaine Spence

Belle Doron en Sebastiaan Dutilh vormen het indie electro pop duo CUT_. In 2016  speelden ze op Eurosonic en de single Tune In Tune Out werd het jaar daarop veel gedraaid op Radio 3FM. Het nummer begon als een liedje over een synthesizer, maar is uiteindelijk toch sterk gebaseerd op het boek 1984 van George Orwell.

“De bedoeling is toch om samen te ontsnappen aan de controle die van bovenaf komt”, volgens Belle, die de meeste teksten schrijft. Love And Alcohol is de nieuwe single en afkomstige van het debuutalbum A Small Group Of Individuals en gaat over een mislukte relatie, iets wat achteraf niet zo’n ramp is. 
 

CUT_

CUT_

De Broeikas is nog een ‘jong’ festival, maar heeft de bezoeker wel iets te bieden en de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen. De combinatie van beeldende kunst, fotografie, gevarieerde muziek en toneel heeft zeker z’n charme. Hopelijk werkt het weer bij een komende editie beter mee, maar dat geldt voor veel meer evenementen die het afgelopen weekend gehouden zijn.

GEZIEN

De Broeikas met o.a. CUT_, Idiott Smith en Sye Elaine Spence
Cornelis Trooststraat, Leeuwarden
Zaterdag 8 juni 2019