De tweede editie van het Friggin’ In The Riggin’ Festival in het authentieke Schaaf City Theater te Leeuwarden is een feit. Vanaf één uur in de middag staan de deuren open en kan men tot middernacht los gaan op stoner-, alternative- en garagerock, neanderthal beat, twisted surf punk, sci-fi rockabilly en indie. Met andere woorden: een heerlijke dag vol swingende tonen in een poppodium met heel veel geschiedenis. Het programma bestaat dit jaar uit een aantal oude bekenden van vorig jaar waaronder Jonah Gold and His Silver Apples uit Bonn die wegens groot succes graag weer afreisden naar Leeuwarden. De presentatie van de dag lig in handen van de levende legende Dikke Dennis. De man die sinds 1998 deel uitmaakte van de entourage rondom Peter Pan Speedrock en bekend is van de Nederlandstalige cover van het Motörheads ‘The Ace Of Spades’.

Het festival gaat rond half twee van start met de The Pretty Boys in de foyer. Een mean rockabilly trio die rock-’n-roll spelen zoals alleen zij dat kunnen. Deze heren spelen de foyer bij elkaar tijdens de bandwissels op het hoofdpodium. Het vierkoppige Seewolf opent het festival op het hoofdpodium met hun atmosferische pop-rock met vele psychedelische tinten. Captain Disco treedt vervolgens aan. Zij halen hun invloeden vooral uit de muziek van bands als NOFX, Comeback Kid, John Coffey, maar dan met een spicy twist. Stevige D-beats, dikke baslijnen en overtuigende riffs worden de zaal ingegooid. Diezelfde zaal begint rond die tijd in beweging te komen en de biertjes schuimen rijkelijk door de zaal. Ondertussen worden de bands met verve aangekondigd door Dikke Dennis zoals hij alleen hij dat kan doen. Emote verovert het podium met de sound van grunge. Zij laten zien en horen dat het genre eigenlijk nooit weggeweest is en dat bewijzen ze hun eigen repertoire. Frontman Thomas Meester raakt het publiek met lyrische kunsten en blaast de menigte weg met zijn stem.

Seewolf

Captain Disco

Emote

Tussen alle bedrijven door kun je ook je baard laten trimmen, trouwens. De singing barber Bigsby doet dit maar al te graag en vindt gretig aftrek van zijn diensten deze dag. De man is van alle markten thuis blijkt wel snel want ineens staat hij op de planken met de Bigsby’s Rocketeers. Met hun onvervalste rockabilly gaat het zo hard, dat een enkele snaar van de contrabas het begeeft. Het Leeuwarder Rebel Radio sloopt vervolgens geheel op eigen wijze het podium, maar laten genoeg over voor de andere Leeuwarder talenten van de Legendary Jerks. Deze indieband brengt het publiek goed in beweging. Niet minder legendarisch zijn de vrienden van The Sketchers die los gaan met ska punk en zorgen voor een versneld tempo in de zaal.

Net als bij Bigby’s Rocketeers vliegen de kapotte snaren ook Jonah Gold and his Silver Apples om de oren. Deze wordt razend snel vervangen door de goed geoliede organisatie, zodat Duitsers binnen no time weer door kunnen rocken. Als klap op de vuurpijl staat als afsluiter van het festival Oh! GunQuit uit London op de planken en zorgt geheel volgens verwachting voor een feestelijke knaller.

Een heerlijke stoofpot van rauwe rock-'n-roll, wilde garagerock, twisted surfpunk, en sci-fi rockabilly ontaard in een performance waarbij frontdame Tina Swasey lekker uit de kleren gaat en door het publiek heen kruipt (op het ondergoed na natuurlijk). Bij het laatste nummer wordt het publiek massaal op het podium getrokken. Dit laatste optreden betekent echter nog niet helemaal het einde van het feest. Op vertoon van het Friggin’ in the Riggin’ ticket kunnen bezoekers doorstoten naar Neushoorn voor de Alarm afterparty. En met een dergelijke line-up aan artiesten blijft het in de backstage van Schaaf City Theater ook nog lang onrustig.

Jonah Gold and his Silver Apples

Waar geluidsoverlast Welcome to The Village bijna in de kiem smoort en wild kampeerders het Psy-Fi festival een dikke boete oplevert, is het gemeente Leeuwarden dat Schaaf City Theater in de uitverkoop wil doen. Zonde, aldus de heren van del-Toros en Jonah Gold and his Silver Apples die backstage uitspraken doen over dit gegeven. De hele authentieke entourage van Schaaf geeft de artiesten juist het gevoel, dat ze in een oude echte rocktempel aan het spelen zijn. Friggin’ in the Riggin’ oprichter Peter Fransz speelt uiteraard wel voor het onderbrengen van een volgende editie indien Schaaf City Theater verkocht wordt. Volgens Franz zijn er afspraken gemaakt met Neushoorn dat volgend jaar het festival daar naar toe verplaatst gaat worden. Voor 2020 is het de bedoeling dat het een openlucht festival gaat worden op een locatie vlak buiten Leeuwarden, die nog even geheim blijft! Met andere woorden; dit festival gaat alleen maar groter worden en is in vergelijking met andere festivals een unieke aanwinst, waarbij het alternatieve jasje de boventoon voert!