Het moet gezegd worden, maar wat heb je toch een set granieten ballen als je in je uppie op een podium gaat staan. Om zonder de back-up en bijval van bandleden volledig verantwoordelijk te zijn voor de hele sfeer van een show is een nederige buiging waard, en deze buiging maken wij bij deze voor singer/songwriters Tolls en a balladeer, die elkanders optreden na drie jaar wederom completeren onder de spotlampen van Neushoorn.

Een singer/songwriter die graag op een eiland zit, noemt Daan van Beijeren zichzelf. Onder de naam Tolls portretteert hij in Nederlandse zang een perfecte kwetsbare ode aan de metaforische eilandjes waar je je als eenling zo nu en dan op kan bevinden, geïllustreerd door geraffineerd piano- en gitaarspel van eigen hand. Zijn heerlijk rustgevende voorkomen en fragiele bewegingen, maken dat je hem in een doosje wilt stoppen en op je nachtkast wil zetten, om hem van het deksel te ontdoen wanneer je behoefte hebt aan een bemoedigend lichtpuntje in het donker. Hartroerend vanaf de allereerste snarenpluk, trakteert Tolls ons niet zomaar gewoon op zijn oeuvre, maar laat hij je werkelijk elk woord beleven.

De felle spots in Neushoorn werpen nog een deken van overbelicht ongemak over de zaal, als achterin onverwacht het aangename getokkel van een ukelele klinkt. De tijddodende achtergrondriedeltjes worden weggedraaid en een geruisloos zwijgen valt. Zij die het niet doorhebben kijken verward om zich heen en vragen zich af of de mannen van techniek per ongeluk op het mengpaneel leunen, en degenen die dorstten naar een versnapering, keren nieuwsgierig terug uit het café. Ineens wordt duidelijk waarom de gebruikelijke ingang van het muziekvertrek bij binnenkomst was gesloten en zacht zingend loopt Marinus de Goederen, onder zijn treffend gekozen alter ego a balladeer, van achteruit de zaal tussen de stoelen door naar het podium. Als soort van persoonlijke kennismaking met het publiek, houdt hij onversterkt en akoestisch stil voor zijn toehoorders en maakt hij zijn openingsnummer af. Waar menig muzikant soms toevlucht zoekt in het staren naar een onzichtbaar punt aan een onzichtbare horizon, zoekt deze chansonnier je op voor oogcontact, waarvan het kippenvel je nog lang achter de nek en tintelt.

Beaamd door de zanger zelve en in tegenstelling tot wat men uit tekst en letter op zou maken, is het glas van a balladeer altijd halfvol. Subtiel vermomd hij zijn tracks als vrolijke deunen en zet hij zijn luisteraars met een knipoog op het verkeerde been. Onmisbaar op de liedjeslijst is natuurlijk het hoog geprezen en tevens favoriete nummer van de songwriter, Swim With Sam, welke voor de grote doorbraak zorgde in 2006, toen a balladeer nog een meermansformatie betrof. En ten overstaan van een muisstille zaal, wisselt hij piano en gitaar een royaal uur lang moeiteloos af.

'a balladeer laat je met rake teksten naar jezelf kijken'

Zoals troubadours in vervlogen tijden, brengt a balladeer zijn merkbaar geëmotioneerde publiek dichtzang ten gehore, en vertelt hij over onverenigbare liaisons, de bederfelijkheid van het leven, en zaken die de onoplettende mens doorgaans over het hoofd ziet. Breekbare onderwerpen en op zijn tijd enorm confronterend. A balladeer laat je met rake teksten naar jezelf kijken, op de meest elegante manier mogelijk.

a balladeer

a balladeer

GEZIEN

a balladeer + Tolls
Neushoorn, Leeuwarden
Donderdag 27 september 2018