Jelle van Gosliga nieuwe programmeur Podium Asteriks Jelle van Gosliga nieuwe programmeur Podium Asteriks

‘My ass is on the line’

, Tekst: Marije Heida

Jelle van Gosliga is vanaf de oprichting zeer nauw betrokken bij Podium Asteriks en bezoeker van het eerste uur. Vanaf 1 januari is hij in dienst als ‘hoofd programma’ bij het podium. Voorganger Peter Dijkstra kan daarmee een mooie periode als programmeur van Podium Asteriks afsluiten en zich gaan richten op zijn werk voor o.a. Simplon, Oerol en Welcome to The Village. Van Gosliga wordt in zijn nieuwe functie geflankeerd door Eva van Netten en Wander Wouda.

Jelle van Gosliga (29) is bij velen in Leeuwarden bekend als illustrator en zeefdrukker. Hij is één van de drie musketiers van het zeefdrukcollectief Cowboy Killers en maakt in die hoedanigheid posters voor onder andere VERA. Als programmeur deed hij al ervaring op bij Podium ‘t Ukien in Kampen en was hij tot voor kort één van de drijvende krachten achter het platform ONDERGRONDS. Het is dus eigenlijk niet zo gek dat Peter Dijkstra hem in gedachten had als zijn opvolger als programmeur bij Podium Asteriks.

'Ik wist dat ik ‘nee’ moest gaan zeggen, maar ik moest wel ‘ja’ zeggen!'

Cowboy Killers, v.l.n.r.: Wytse Sterk, Stefan Sloot en Jelle van Gosliga

Ja, ik wil
Van Gosliga: “Het was weer eens tijdens zo’n typische Asteriks avond. Ik had al weer een beetje teveel bier op toen Dijkstra naast me kwam staan en ineens vroeg of ik niet weer zou willen gaan programmeren. ‘Eh nee’, riep ik toen meteen heel hard. Ik heb twee en een half jaar gewerkt in Kampen als programmeur bij Podium ‘t Ukien. Daar heb ik heel veel geleerd, maar ik liep ook vaak tegen muren op. Zwolle is naast de deur en het gros van de acts willen daar natuurlijk spelen. Ik kon af en toe wel een toffe band programmeren, maar het was altijd lastig. Dus wimpelde ik Dijkstra meteen af, want ik nam de vraag ook niet heel serieus op dat moment. Later sprak ik met iemand hierover en die gaf aan: ‘Ja maar Jelle, Peter vraagt zoiets niet zomaar’. Ik ben er op teruggekomen bij Dijkstra en inderdaad bleek de vraag behoorlijk serieus te zijn. Hij gaf aan wegens drukte met andere werkzaamheden afscheid te willen gaan nemen als programmeur van Asteriks. Ik wist dat ik ‘nee’ moest gaan zeggen omdat ik het eigenlijk ook druk zat had, maar ik moest wel ‘ja’ zeggen!”

Carte blanche
En zo geschiedde: vanaf 1 januari staat Van Gosliga officieel in de boekjes als programmeur van Podium Asteriks. Hetzelfde boekje vermeldt eveneens het programma voor de komende periode. Tijdens de inwerkperiode was het nog even spannend hoe alles zou gaan verlopen binnen Asteriks. Na het overwinnen van wat obstakels kon het programmeren weer doorgang vinden en moest Van Gosliga ineens flink aan de bak. “Ik kreeg carte blanche voor de maanden januari, februari en maart. Er waren wel wat acts al vastgelegd, maar nog lang niet alle data waren gevuld. Ik kreeg het meteen al heel lastig, want januari is een dramamaand om bands te boeken. Alles staat stil en er is geen band die toert. Gelukkig ging Traumahelikopter wel vroeg op pad en konden we die mooi eind januari op de lijst zetten. Traumahelikopter is zo’n typische Asteriks band, waarvan je weet dat de hut volloopt. De eerste band die ik zelfstandig voor Asteriks heb geboekt was TenTemPiés. Het was superspannend om de deal rond te krijgen, maar het is gelukt. Podium Asteriks is een relatief kleine zaal. Daarom is het des te moeilijker en spannender om toch een grotere act binnen te trekken. Dat we een ontzettend toffe locatie, goed eten en vriendelijk (vrijwillig) personeel bieden, helpt vaak om ze over de streep te krijgen.”

 

'Het was superspannend om de deal rond te krijgen, maar het is gelukt'

'Als programmeur bij Asteriks krijg ik een uitdagende klus'

V.l.n.r.: Jelle van Gosliga, afzwaaiend programmeur Peter Dijkstra, Eva van Netten en Wander Wouda

Samen met Eva van Netten en Wander Wouda gaat Van Gosliga kijken hoe ze de lijn door kunnen zetten die Dijkstra heeft uitgestippeld. “We hebben genoeg plannen. Er ligt zowel bij Eva als Wander al veel ervaring en ikzelf breng natuurlijk ook een netwerk en ideeën met me mee. Er zullen bands geprogrammeerd worden waar niemand het bestaan van weet, maar waarvan we zeker zijn dat er een bepaald publiek heel gelukkig van gaat worden.” Van Gosliga wijst in het programmaboekje naar de namen Mutiny On The Bounty en MICH. “Ik zag voor Eurosonic MICH in de aankondigen staan en ben dat gaan luisteren. Ik was meteen enthousiast en heb de boeker gebeld. Ze speelden tijdens Eurosonic pas hun vijfde liveshow. De boeker was wel wat verbaasd dat ik ze meteen naar Asteriks wou hebben. Ik ben zo overtuigd dat het te gek wordt, maar wellicht zullen er niet per se veel mensen op af komen. Uiteraard wil je de zaal ook regelmatig uitverkopen, maar in principe is de visie van Asteriks ook dat er een podium wordt geboden aan onbekende en verrassende bands. Ik ben dus heel blij met een dergelijke boeking als MICH.”

De liefde voor Asteriks is duidelijk voelbaar bij Van Gosliga. Hij spreekt over het podium als zijn thuis. Ook wel logisch. Het logo van Asteriks is van zijn creatieve hand, hij ontwierp menig aankondigingsposters en had met New Killer Stars (ooit winnaar van de Kleine Prijs van Friesland) het afscheidsoptreden in de oude gevangenis. Van Gosliga: “Als programmeur bij Asteriks krijg ik een uitdagende klus. Ik ben hier opgegroeid en ik wil het goed doen. Daarnaast is de druk ook heel hoog omdat je als programmeur een podium kan maken of breken met wat je er neerzet. My ass is on the line! Het wordt best spannend.”

nu op 3voor12