Birth of Joy verblijdt het publiek met keiharde sixties rock

Een hoofdrol voor het Hammond orgel in Podium Asteriks

Tekst: Sannette de Groes | Foto's: Oscar Anjewierden ,

Het begint voor Birth of Joy allemaal op de Herman Brood Academie in 2008. Pas in 2014 maakt de band echt furore met het album Prisoners. Het nieuwe album Get Well is sinds 26 februari uit en laat veel meer muzikale invloeden horen dan ooit, zelfs punk en prog-rock sounds zijn te onderscheiden. Vanavond zijn ze hard op weg om hun persoonlijke record van 172 optredens in een jaar te verbreken. De Amsterdamse band The Silverfaces mag als support-act de honneurs waarnemen.

Heel even lijkt het een rustige avond te worden in Podium Asteriks. Gelukkig stromen de mensen al snel naar binnen en is het meer dan gezellig druk. De zaal is ongeveer voor de helft gevuld wanneer The Silverfaces zich op het podium vertoont. Dit viertal maakt tijdens het eerste uur van de avond een behoorlijke indruk. Ten eerste is de verschijning al heel wat, want de ritmesectie bestaat uit twee dames, een losgeslagen zanger en een Hammond organist die strak in het pak zit. Wat ze doen is hard, strak en erg goed spelen. De sound is echt een mengelmoes van nu en vroeger, namelijk keiharde rock die wordt afgewisseld met zachte nuances uit de jaren zestig. Het geluid is niet helemaal in orde, de basgitaar is namelijk zo luid dat de samenzang niet hoorbaar is. Het enigszins ingetogen publiek laat van zich horen tijdens het applaus, maar deze band verdient regelrechte chaos en nog veel meer van de aanwezige toeschouwers.


De zaal is inmiddels zo goed als vol en de mensen genieten nog na van The Silverfaces, wanneer de eerste klanken van de hoofdact Birth of Joy klinken. Waar het geluid tijdens het optreden van The Silverfaces hier en daar niet helemaal goed uitgemeten was, is het geluid nu erg goed en zijn alle nuances en details goed hoorbaar. De heren spelen vanavond voornamelijk nummers van het net uitgekomen album Get Well en het tempo zit er goed in. Frontman Kevin Stunnenberg is een makkelijke prater en communiceert veel met het publiek. Er is geen sprake van onnodige onzin, de woorden die hij spreekt zijn net als de muziek rechttoe rechtaan. Hierdoor weet hij het publiek goed op te jagen en enthousiast te krijgen. De hele avond hangt er een enorme gong achter drummer Bob Hogenelst, maar het blijft een mysterie of daar ook iets mee gaat gebeuren.

De trouwe fans vooraan zorgen voor enige beweging, maar voor de rest is het publiek in Asteriks vanavond erg mild. Wat onterecht is, want de band staat enorm goed te spelen en verdient net als het voorprogramma veel meer reactie terug van het publiek. Birth of Joy heeft een eigen sound, die wel sterk wordt bepaald door het Hammond orgel. De instrumentale stukken zijn dan ook een genot voor het oor en ondanks het gebrek aan beweging geniet het publiek zichtbaar wat de avond geslaagd maakt.