De eerste dag van Into The Void begint meteen met een improvisatie voor de organisatie. Dagopener Hangman's Chair staat vast in de file en het is snel duidelijk dat ze zeven uur niet gaan redden. Gelukkig zijn de vriendelijke Belgen van Eleanora de beroertsten niet en zijn ze welwillend om van tijd én podium te wisselen. Voor sommige bezoekers een kleine teleurstelling als zij te laat doorhebben dat er een wisseling van de wacht heeft plaats gevonden, maar ja, soms gaan de zaken zo.
Na het weergaloze optreden van Amenra twee jaar geleden was het slechts een kwestie van tijd voordat Eleanora ook op Into the Void zou verschijnen. De twee Belgische bands zijn immers uit hetzelfde gitzwarte hout gesneden. Zowel de diepe vocale uithalen en het zware gitaargeluid klinken dan ook onmiddellijk vertrouwd in de oren. Gelukkig houdt de vergelijking hier grotendeels op en heeft Eleanora nog genoeg eigen kwaliteiten. De nummers hebben met hun rollende ritmes en strakke dynamiek een flink dramatische inslag. Hiermee houden ze de show gedurende vrijwel de hele set spannend en doet de band uiteindelijk amper onder voor hun landgenoten. (WN)
De dus aanvankelijke festivalopener Hangman's Chair komt uiteindelijk wel op tijd voor de nieuwe tijd en ze treden dus daartoe niet aan in Neushoorns Grote Zaal, maar in de Arena. De Parijzenaars komen met een krachtige en indrukwekkende set tevoorschijn. Mooi opgebouwde kop-staart nummers laten melancholische tot depressieve ondertonen doorkomen. De bijzonder fraaie cleane vocalen van gitarist Cedric Toufouti omarmen daarbij geweldig en bijna warm aanvoelende, dikke sludgeriffs in post metaljas. Soms lijkt het melodrama wat over te hellen, vooral in de nodige emotie kennende zang. Het doet echter niets af aan dit ijzersterke optreden. (JdR)