#FF15: Ereronde voor Blaudzun

Publiek gunt Blaudzun geen ruimte voor subtiliteit

Tekst: Sjoerd Nota | Foto's: Ronald de Jong ,

Grote publiekstrekker op Freeze is de intense folkpop van Blaudzun. De zanger heeft afgelopen jaar behoorlijk in de belangstelling gestaan, mede omdat hij zijn muziek op verschillende wijzen heeft verbonden aan het wielrennen. Zijn nummer Bon Voyage! werd speciaal voor de start van de Tour geschreven en Powder Blue is de officiële titelsong voor wielrenfilm Ventoux. Het optreden op Freeze vormt de slot-etappe van zijn Promises of No Man’s Land–tour.

HET CONCERT:
Blaudzun, Freeze Festival, Rabobank Zaal, zaterdag 26 september 2015

DE ACT:
Jarenlange speelervaring straalt van de band af. Blaudzun is vanavond een geoliede muziekmachine, waarbij nauwelijks onderling oogcontact nodig is om de nummers puntgaaf in het voetlicht te brengen. Met op de loer liggende routine wordt verstilling gezocht en worden nummers uitgebouwd naar intense soundscapes. Blaudzun zelf vormt daarbij het onbetwiste middelpunt van de band, waarbij slechts af en toe ruimte wordt gemaakt voor andere bandleden.

HET NUMMER:
Hoe kan het ook anders; bij het nummer Promises of No Man’s Land gooit de band zijn hele hebben en houden in de strijd, wat ook massaal wordt opgepikt door het publiek. In dit nummer komt alles samen waarmee Blaudzun zo’n onmisbare plaats in het Nederlandse muziek landschap heeft verworven: hypnotiserende melodielijnen, prachtige zangpartijen en een overweldigende performance. 


HET PUBLIEK:

Misschien wel als onderdeel van een toenemende enthousiasme voor het wielrennen is Blaudzun onder een breed publiek inmiddels een vertrouwde naam geworden. Het publiek is dan ook massaal aanwezig bij de eerste klanken van zijn optreden. Het is daarbij duidelijk gekomen voor de meeslepende folkrock. Voor verstilling en subtiel meezingen is het publiek nauwelijks te porren. Meebrullen en bier drinken is het devies.

HET OORDEEL:
Blaudzun lijkt geen minuut te verliezen te hebben. Slechts een uur hebben hij en zijn band de tijd gekregen om het massaal toegestroomde publiek mee te sleuren in zijn intense folkpop. Daarbij komt vooral recent werk van zijn laatste plaat Promises of No Man’s Land langs. Ook het publiek gunt de band nauwelijks tijd voor subtiliteiten. Een aantal keer nodigt Blaudzun het publiek uit tot verstilling. Wanneer dat nauwelijks wordt opgepikt gaat de band over tot de orde van de dag; spelen van meeslepende folkpop met een rauw randje.