Het Befrijdingsfestival is in het voorjaar van dit jaar de vuurdoop voor Djoeke als ze op de Senastage voor het eerst laat zien waar ze naartoe wil werken. Tijdens de finale van de Kleine Prijs - een jaar daarvoor - zit ze nog achter de piano haar liedjes te vertolken. Haar stem en liedjes zijn haar grote kracht, maar naar eigen zeggen is haar pianospel niet haar sterkste punt. Nog voor het nieuwe schooljaar op het Conservatorium in Rotterdam weer van start gaat maakt ze de beslissing: Piano weg, elektronica erin. “Ik wou het anders gaan doen. Ik was elke keer zo nerveus dat ik piano moest spelen, waardoor ik me nooit echt prettig voelde. Je zit als het ware gevangen achter de piano op het podium en dat beviel mij niet. Ik ontdekte steeds meer elektronische acts en ik zag wat je daar allemaal mee neer kon zetten. Op een gegeven moment besefte ik dat ik dat ook moest gaan doen met mijn muziek”, vertelt Djoeke.
#FF15: Radicale keuze begint vruchten af te werpen voor DOOXS
‘Ik ben nu singer-songwriter in een moderne versie’
Halverwege 2014 hakt Djoeke Boomsma de knoop door. Ze voelt dat ze een andere kant op moet met haar muziek. De liedjes en het proces van schrijven bevallen haar wel, maar op het podium heeft ze behoefte aan een nieuwe, frisse kijk op de zaak. Gestimuleerd door het Freesonica-project geeft ze vorm aan haar indietronica/triphop project DOOXS. In aanloop naar Freeze Festival spreekt Marije Heida met Djoeke over haar zoektocht naar een nieuwe vorm voor haar muziek.
Voor haar begint vanaf dat moment een zoektocht naar de vorm, het geluid, de sfeer en het gevoel waar ze blij en gelukkig van wordt. Ondanks dat haar nieuwe project DOOXS nog vorm moet krijgen, wordt ze opgenomen in het Freesonica project van de Popfabryk. Van daaruit krijgt ze steun, workshops, adviezen en alle andere vormen van coaching. “Ik kwam in het project terecht, maar ze wilden toen natuurlijk wel weten wat het nou ging worden. Geert van der Velde (Black Atlantic, Black Oak, Sun Kissed Mountains) heeft mij heel erg gepushed om met zoveel mogelijk mensen te gaan werken. Vanuit Freesonica wordt mij dan vaak gevraagd waarom ik met iemand werk of een bepaalde keuze maak. In het begin heb je daar dan geen echt antwoord op, want het is meer iets dat gewoon zo gelopen is. Nu gaandeweg ben ik er wel steeds meer achter wat werkt voor mij en dat komt vooral door het experimenteren.”
“Deze hele periode is heel erg leerzaam geweest. Ik ben in principe DOOXS met mijn liedjes en alles daaromheen veranderd gewoon nog heel veel. Met de producer waar ik in eerste instantie mee aan de slag ben gegaan, hadden we echt het idee dat het sterker overkwam als ik niet alleen op het podium zou staan. Ik merkte aan het publiek dat als er een drum klinkt, men het ook prettig vindt om te zien waar dat geluid vandaan komt. Vandaar dat ik ook een drummer erbij heb gevraagd. Dan ga je denken: ‘Als we nou een toetsenist hebben, wordt het geluid nog groter’. Op die manier zijn er steeds meer stappen gemaakt. Inmiddels heb ik al wel met meerdere producers gewerkt en ook verschillende muzikanten. Ik ben nu wel op een punt inmiddels dat het me steeds duidelijker wordt, wat ik wil. Joram Bemelmans, de drummer, gaat nu al een half jaar met me mee en hij hoort er echt bij. Momenteel werk ik ook met een producer samen met wie ik echt het gevoel heb: ‘Met jou wil ik de plaat maken’. Haar naam is Aniek de Rooij, ze komt ook uit Rotterdam en ik schrijf nu samen met haar alle muziek. We komen twee maal in de week samen en gaan dan brainstormen, zoeken en spelen.”
Het blijkt dat de flow waar Djoeke nu in zit haar heel goed doet. Het experimenteren en zoeken naar de juiste mensen en vormgeving geeft haar een gevoel van vrijheid. Het schrijven van nieuwe muziek gaat nog wel op de vertrouwde manier achter de piano, maar met de mogelijkheden van de elektronica worden ook andere delen van haar brein gestimuleerd mee te denken. “Ik ben nu singer-songwriter in een moderne versie. Ik pas me wel aan, want als je met een productie bezig bent kun je veel meer bijvoorbeeld met delay’s werken. Normaal denk je in een liedje aan melodie, ritme en harmonie en nu komen er ook effecten bij. Ik kan mijn liedjes ook nog steeds spelen achter de piano en dan staan ze ook nog wel, maar dat is niet meer te vergelijken met de uiteindelijke productie”, legt ze uit.
Via The Stage Europe Network krijgt Djoeke de kans om in IJsland op te treden afgelopen augustus. Ze reist af, zonder al te veel verwachtingen. Wanneer ze erover vertelt is het enthousiasme over de trip duidelijk hoorbaar. “De optredens in IJsland waren een prachtige ervaring. Mijn muziek past daar ook goed, er gaat wel een bepaalde melancholie van het land uit. Ik kon merken dat ze heel erg open staan daar voor deze muziek. In Friesland merk ik dat trouwens ook wel, hoor! Ik geloof niet dat ik per se een typisch Nederlandse sound heb, wat dat betreft. Tijdens de trip naar IJsland heb ik veel contacten kunnen leggen en ik snap nu beter hoe de scene daar in elkaar zit. Het zou zomaar kunnen dat we nog een keer naar IJsland gaan om op te treden.”
Na vooral de zoektocht naar een producer waar het goed mee klikt, is het volgens Djoeke echt tijd voor de volgende stap. “Over anderhalve week - een aantal dagen na Freeze gaan we de eerste single op Soundcloud zetten. Ik krijg nu teveel mensen die vragen waar ze muziek van DOOXS kunnen vinden. Dat wil ik dus gaan aanbieden in de vorm van mijn eerste single. Het duurde allemaal ook lang omdat ik nog zo zoekende was. Ik heb daardoor een aantal keer opnieuw moeten beginnen. Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties. Het is de bedoeling dat we dan voor het nieuwe jaar elke maand nog een single online zetten, tot de EP uitgebracht wordt.”
Met het project DOOXS heeft Djoeke in een klein jaar tijd behoorlijk haar draai gevonden wat betreft haar sound en is het loslaten van de piano en het out of the box-denken een gouden greep gebleken. “Ik zal blijven experimenteren met de vormgeving van de live act, vooral omdat ik dat een heel leuk proces vind. Het houdt het muziekmaken en optreden ook interessant voor mezelf”, aldus Djoeke. Kijk er dus niet raar van op als DOOXS komende jaren in vele vormen en samenstellingen opduikt op nationale en international podia.
Aankomend weekend zijn de sferische, hypnotiserende soundscapes met de prachtige stem van Djoeke een aantal malen te horen tijdens Freeze Festival. Om 20.35 uur zal ze een korte set spelen tijdens Noardewyn Live in Nivo Noord 1&2. Later op de avond - om 23.15 uur - speelt ze de volle set onder de vlag van 3VOOR12/Friesland en ONDERGRONDS in Nivo Noord 3.