Na drie bijzonder fraaie singles (Glittering Makes The World Go Round en Lift Me Up uit 2002, en Here It Is uit 2004) besloot bassist Wander van Duin Monstertux te verlaten en dus moest noodgedwongen het roer om. In Erik van Veen werd een opvolger gevonden en bovendien kwam er een tweede gitarist, de van My Diary Lied afkomstige Derek Kuipers, en zodoende kon, al vrij snel eigenlijk, toch de draad weer worden opgepakt. In de tweede helft van 2005 leek het echter, voor de buitenwereld althans, wat rustiger rond de Monsters te worden. Maar dat bleek achteraf inderdaad maar schijn want in oktober heeft de groep in de Mailmenstudio in Utrecht een nieuwe EP opgenomen en die nieuweling, During Daytime, is vorige maand (opnieuw in eigen beheer) uitgebracht.
Nu was er bij elke single steeds al een bepaalde ontwikkeling ten opzichte van de vorige te horen, en ook bij During Daytime is dat niet anders. Of de liedjes op DD die van Here It Is (toch één van de Friese juweeltjes van de laatste jaren) overtreffen, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet uit, maar evenaren doen ze ze zonder twijfel. De belangrijkste ontwikkeling zit hem deze keer in de benadering en de uitvoering van het songmateriaal: het tempo is over de hele linie wat opgeschroefd en op DD klinkt het allemaal nog weer wat creatief gerijpter. Bovendien, en dat is knap, gezien de nog relatief nieuwe bezetting, klinken de Monsters op DD nóg meer als een eenheid en daardoor weten ze met During Daytime opnieuw te overtuigen.
Jacob Haagsma hoorde er The Strokes in, maar de plaat is veel meer. In een enkel nummer (Am I?) klinkt zelfs een flard gothic, en Fragile is een prachtig breekbaar liedje over kleine dingen. Nou vooruit, één kritiekpuntje dan: de bombast van Monstertux werkt over het algemeen goed, en wordt ook altijd op tijd afgewisseld met onverwachte intro’s, overgangetjes en bruggetjes, maar in een enkel nummer had het wel nèt iets minder breed uitgesponnen gemogen. Maar hé, dat is puur persoonlijk. During Daytime is gewoon een hele puike gitaarplaat.
Zanger/gitarist Sjoerd van Kammen over During Daytime
Al weer lang verleden tijd natuurlijk, maar wat was nou eigenlijk de aanleiding van het vertrek van Wander en hoe zijn jullie in contact gekomen met Erik en Derek?
“Na de opnamen voor Here It Is kwam Wander tot de conclusie dat z’n hart toch meer bij bluegrass en folk lag en daarom heeft hij de band verlaten. Op dit moment doet Wander weer wat hij voor zijn Monstertux periode deed: akoestische optredens met één van zijn oude Cotton Green maten en hij speelt in het duo Huys ter Duin.
Derek hebben we benaderd omdat we al een tijd een tweede gitarist zochten. Toen we hem een keer zagen spelen met My Diary Lied, wisten we dat er maar één gitarist geschikt zou zijn, en dat was hij.
Erik van Veen en ik wonen in hetzelfde dorp. We hadden al eens samengewerkt in een van de vele muzikale activiteiten die hier plaatsvinden. Hij was gitarist, maar omdat ik hem kende als een betrouwbare figuur met hart voor muziek, heb ik hem gevraagd. Net toen hij zich zat te bezinnen over wat hij nu nog zou willen in de muziek: bassen? Ja, waarom niet!”
Monstertux klinkt nog steeds als Monstertux, maar ook anders. Kun je aangeven in hoeverre de komst van beide heren van invloed is geweest op het groepsgeluid?
“Erik was als gitarist in z’n vorige bands altijd verantwoordelijk voor stevige, strakke riffs. De muziek waar hij zelf graag naar luistert, kenmerkt zich vaak door vette grooves en riffs. Hij heeft altijd al bewondering gehad voor ritmesecties, hoe die een nummer kunnen dragen. Daar komt bij dat Erik (de drummer) en Erik (de bassist) dezelfde muzikale helden hebben.
Derek heeft voornamelijk invloed op de invulling van de nummers. Hij is altijd op zoek naar mooie melodieën die het nummer sterker maken en hij is ook altijd bezig met geluiden. Hij gebruikt veel onalledaagse effecten en schrijft inmiddels ook nummers voor Monstertux. Het palet wordt diverser.
We hebben meer dan ooit het gevoel dat alles nu klopt: de muziek, de gedrevenheid, de vormgeving. ’t Is ook opvallend hoe er op de nieuwe EP gereageerd wordt, dat we op de Lowlands stemlijst staan, dat we etalageplaat bij Omrop Fryslân waren, dat we gebeld worden om te komen spelen.”
De eerste twee singles zijn opgenomen in Westergeest, Here It Is deels in Lobbes en Dig it. Waarom deze keer de Mailmenstudio in Utrecht?
“We hebben met During Daytime bewust gekozen om het buiten Friesland te doen. De keuze voor Mailmen en Martijn Groeneveld was ook weloverwogen, in die studio zijn geweldige CD's opgenomen door Martijn: The Spirit that Guides Us, This Beuatiful Mess, Solo, At the close of everyday, en ga maar door.
En we zijn niet teleurgesteld. De sfeer was erg goed in het oude fort, het is een stimulerende omgeving. We hebben het ook gedaan om ons netwerk te verbreden. Friesland is Friesland. Er is nog zoveel meer. Ons doel is in elk geval bereikt: een prachtige EP, een grote stap voorwaarts. Mars!”
De eerste drie singles waren heel opmerkelijk verpakt, de nieuwe EP veel traditioneler. Toch beter verkoopbaar?
“Tja, we hebben lang nagedacht over de verpakking. Het financiële gedeelte was ook belangrijk. We hebben nogal wat geïnvesteerd en we hebben uiteindelijk gekeken naar een goed, betaalbaar product. E-Sound in Weesp heeft de CD geperst en verpakt. Hun reputatie klopte! Het hoesje hebben we wederom zelf ontworpen. Ook hierop heeft Derek een groot creatief stempel gedrukt. De fotocollage binnenin het hoesje is overigens gemaakt door de Amsterdamse fotograaf Barwerd van der Plas.”
Vanwaar de titel During Daytime? De woorden komen voor in Am I, hebben ze in de titel ook een andere betekenis?
“De titel komt inderdaad uit Am I? De tekst van het nummer is een letterlijke vertaling van een alinea uit het boek 'Kleine Vriend' van Donna Tartt en de sfeer van het boek is in het nummer erg goed weergegeven, vinden we. Bij het bruggetje in 'During Daytime' breekt het nummer als het ware open. Erik (van Veen) vond dat er maar een titel mogelijk was voor de E.P. Hij heeft gelijk. En wat die dooie vlieg er nou mee te maken heeft......of leeft 'ie nog?”
Monstertux speelt 20 februari in de Multi Movie Music Studio in Meppel, 11 maart in Oer’t Hout in Grou, 31 maart in Koartling in Buitenpost, 1 april (samen met de Subtunes) in Delfzijl en op 15 april in Zero in Dokkum.
Monstertux – During Daytime EP
Interview & Recensie van de EP van de band Monstertux
Na drie bijzonder fraaie singles (Glittering Makes The World Go Round en Lift Me Up uit 2002, en Here It Is uit 2004) besloot bassist Wander van Duin Monstertux te verlaten en dus moest noodgedwongen het roer om. In Erik van Veen werd een opvolger gevonden en bovendien kwam er een tweede gitarist, de van My Diary Lied afkomstige Derek Kuipers, en zodoende kon, al vrij snel eigenlijk, toch de draad weer worden opgepakt. Een interview met de band.