Bert Hadders (Platex Records) vroeg ons of wij voor hem een zomerhit wilden schrijven.

Een interview met Mullhouse over hun release bij Platex Records en over Schaamte en Woede

Na een in eigen beheer uitgebrachte titelloze debuut-CD, begin 2003, winst bij De Kleine Prijs van Sneek in mei, twee nummers op College Radio (de 2003-editie van het Unsigned-project van het Nationaal Pop Instituut), leek het wat rustiger te worden rond de Fries-Groningse groep Mullhouse. Nu is er echter dan toch een nieuwe single, Steppin’Stone. Gratis en voor niets te downloaden via het Groningse internetlabel Platex Records.
De releasedatum, 17 oktober, ligt al weer ruim anderhalve maand achter ons, en dus word het hoog tijd voor een update. Een gesprek met zanger, toetsenist en componist Mount Hagen en drummer M-Art.

Een interview met Mullhouse over hun release bij Platex Records en over Schaamte en Woede

Na een in eigen beheer uitgebrachte titelloze debuut-CD, begin 2003, winst bij De Kleine Prijs van Sneek in mei, twee nummers op College Radio (de 2003-editie van het Unsigned-project van het Nationaal Pop Instituut), leek het wat rustiger te worden rond de Fries-Groningse groep Mullhouse. Nu is er echter dan toch een nieuwe single, Steppin’Stone. Gratis en voor niets te downloaden via het Groningse internetlabel Platex Records. De releasedatum, 17 oktober, ligt al weer ruim anderhalve maand achter ons, en dus word het hoog tijd voor een update. Een gesprek met zanger, toetsenist en componist Mount Hagen en drummer M-Art. Mount Hagen: ‘Die rust was inderdaad maar relatief want na de Unsigned-tour, begin 2004, hebben we het eigenlijk steeds druk gehad met optredens. We hebben een boeker, Boom agency, die achter ons staat en ons steeds de mogelijkheid geeft om in het clubcircuit te blijven optreden, zodat we ons steeds meer kunnen ontwikkelen.’ Een van de ontwikkelingen in de afgelopen tijd is het vertrek van Fulco Hoekstra en de komst van nieuwe drummer M-Art. Mount Hagen: ‘Fulco kreeg een polsblessure en die bleek zo hardnekkig dat we op een gegeven moment hebben moeten besluiten om de samenwerking te beëindigen. En dat is een hele moeilijke beslissing geweest. In de eerste plaats natuurlijk voor Fulco, maar ook voor de rest van de band, want hij heeft vanaf het begin deel uitgemaakt van Mullhouse en hij heeft een zeer wezenlijke en belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de groep, waar we hem nog steeds dankbaar voor zijn. M-Art en ik kennen elkaar al jaren. We hebben ooit eens samen een gelegenheidsproject gedaan en dat klikte meteen. Daarom was de keuze voor M-Art snel gevallen, en tot nu toe gaat het allemaal erg goed. In oktober was de internet-singlerelease van jullie nieuwe single Steppin’Stone bij Platex Records. Hoe zijn jullie bij Platex terechtgekomen? Mount Hagen: ‘Bert Hadders, producer en oprichter van Platex, zag ons een keer in Simplon in Groningen spelen en vroeg ons of wij voor hem een zomerhit wilden schrijven. Uiteindelijk is dat allemaal wat anders uitgepakt, maar dat is wel de reden dat Steppin’ Stone uiteindelijk een wat poppy nummer is geworden.’ Wat is de werkwijze van Platex? M-Art: ‘Bert deelt samen met een aantal andere mensen een studio, en als hij een band interessant vind, of er potentie in ziet, nodigt hij ze uit om een nummer voor zijn internetlabel op te nemen.’ Mount Hagen: ‘Hij wil graag een laagdrempelig platform zijn. Het is low-budget en daardoor erg laagdrempelig. Zowel voor beginnende bands als voor publiek, omdat de nummers gratis te downloaden zijn. Hij is nog niet zo lang bezig, maar zijn werkwijze is zo succesvol dat hij nu al aan uitbreiding denkt. Verder is Platex onderdeel van Stichting de Muziekuitgeverij en het komt er, heel in het kort, op neer dat de auteursrechten bij de bands blijven en de verkooprechten voor de uitgeverij zijn.’ Steppin’Stone is ook een van de nummers op de Groningse verzamel-CD Schaamte en Woede, een project van Saro Paradiso, waarvan de opbrengsten ten goede komen aan de Werkgroep Vluchtelingen. Hoe zijn jullie daarbij betrokken geraakt? Mount Hagen: ‘Schaamte en Woede is een project van de Groninger muzikant Saro Paradiso. Hij heeft ons en Platex en een aantal andere bands om een nummer voor een verzamel-CD gevraagd om zodoende te proberen geld bij elkaar te krijgen voor een bevriende uitgeprocedeerde asielzoeker. Tot nu toe zijn er zo’n 600 exemplaren van verkocht, dus dat gaat redelijk goed. Een aardige bijkomstigheid voor ons is dat er onlangs in het Radio 1 programma De Ochtenden aandacht aan het project is besteed en toen uitgerekend Steppin’ Stone is gedraaid, en dat is natuurlijk alleen maar leuk.’ Uit, onder andere, jullie eerste bio blijkt een voorliefde van bloemrijk taalgebruik. Op de website van Platex records schrijven jullie over Steppin’Stone: “This tale about a wicked little boy starts out as a ‘normal’ pop song but ends in an aural asylum.” Waar gaat het nummer over? Mount Hagen: ‘Over het verlies van onschuld en de dood (haha). Ja, het is een wat cryptische tekst en het is niet heel erg duidelijk waar het over gaat. Het was mijn bedoeling dat er, door de symboliek in de tekst, bij de luisteraar een eigen verhaal zou ontstaan, met een ontknoping aan het eind. Daar wilde ik het eigenlijk maar bij laten.’ In het drukke tourschema van Mullhouse zie ik opeens op 24 november ook een solo-optreden van Hermen op het Wintertuinfestival in Nijmegen staan. Mount Hagen: ‘Wintertuin is een literair festival met veel spoken word, waar dit jaar voor het eerst het onderdeel ‘Poetracks’ aan toegevoegd is. Voor dat onderdeel is een aantal songschrijvers, waaronder Anne Soldaat, Henk Hofstede en Solex, gevraagd om het gedicht ‘Alleen’ van Gerard Reve op muziek te zetten. Daarnaast mochten de artiesten ook nog een aantal eigen composities spelen. Ze hebben me gevraagd of ik er aan wilde meewerken. Ik ben er samen met Martin naar toe geweest en het was een bijzondere ervaring.’ M-Art: ‘Het was vooral heel erg leuk omdat het een heel andere setting was, en daardoor op een andere manier spannend.’ Mount Hagen: ‘Normaal speel je in een band en vang je elkaar op en vul je elkaar aan, nu moesten we alleen of met z’n tweeën een sfeer neerzetten en daardoor was het veel kwetsbaarder. Ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt’ Dus? Voor herhaling vatbaar? M-Art: ‘In januari spelen we de zelfde compositie nog een keer in de Theater Bellevue in Amsterdam.’ Mount Hagen: ‘Het was heel leuk om te doen, dus wanneer er daarna weer zoiets op mijn pad zou komen, zou ik het zeker nog een keer doen.’ Tot slot: Jullie eerste CD is al weer van februari 2003. Bevalt de werkwijze van Platex of zijn er toch ook nog ambities voor een tweede CD. Mount Hagen: Het opnemen van een CD heeft nooit onze prioriteit gehad, wij wilden, en willen, alleen maar graag veel spelen. Normaal gesproken neemt een beginnende band een CD op om zichzelf te promoten en optredens voor elkaar te krijgen.Wij zijn in de gelukkige positie dat Jan ten Boom dat allemaal al voor ons doet. Zo valt de druk wat weg om een plaat te maken en kunnen we ons in ons eigen tempo ontwikkelen. En als je dán een plaat opneemt, komt je veel beslagener ten ijs. M-Art: ‘ Platex was een mooie ervaring maar veel spelen en in ons eigen tempo met de ontwikkeling van een debuutplaat bezig spreekt ons meer aan.’ Mount Hagen: ‘Die CD zal er uiteindelijk wel komen.’ Over enige tijd is er eerst een releaseparty van de nieuwe single van Mullhouse, samen met een aantal andere bands die een single bij Platex hebben uitgebracht. Die zal waarschijnlijk tijdens Eurosonic in De Kar in Groningen plaatsvinden. Mullhouse speelt ook op 9 december in het voorprogramma van zZz in De Gloppe in Leeuwarden.