Gastblog BOW deel 4: hoe maak je een album?

Chris van der Linden deelt zijn ervaringen; van concept tot release

Tekst: Chris van der Linden ,

Chris van der Linden is een druk man. Hij heeft altijd wel meerdere muziekprojecten gehad. Nu zijn progrock-band Fourteen Twentysix er onlangs mee is gestopt, kan de frontman zich volledig richten op zijn andere project: BOW. Daarmee bracht hij al een debuutplaat uit met behulp van fondswerving en een tweede zit alweer in de planning. 3voor12/Eindhoven nodigde Van der Linden uit als gastschrijver voor het delen van zijn ervaringen, met de gedachte dat hij daarmee beginnende muzikanten die ook graag een album uit willen brengen vooruit kan helpen. Een hoorcollege in geschreven vorm waarin gastschrijver Van der Linden werkelijk alles deelt: zijn visie en aanpak op zowel muzikaal als organisatorisch vlak. We geven het woord aan de man zelf. In deel 4 legt hij uit hoe hij uit de creatieve crisis van deel 3 is geraakt.

Zo, een nieuw jaar is inmiddels weer in volle gang. De vorige keer dat ik mijn dagboek bijwerkte (zo rond de kerstdagen) zat ik in een creatieve dip. Waarschijnlijk herkenbaar voor veel artiesten, maar iedereen heeft ook zo zijn eigen manier om er weer uit te komen. Ik bespreek in dit blog hoe het mij is gelukt, wellicht helpt het jou ook verder.

Iemand sprak mij eens toe met een boeddhistische wijsheid: “Focus je nooit op de dingen die niet lukken.” Misschien was het boerenwijsheid maar het werkte voor mij wel. Er zijn namelijk zo veel dingen die moeten gebeuren bij het maken en uitbrengen van een album dat het haast stom is te letten op wat er niet lukt. Dit brengt me bij mijn allereerste blog waarin ik dieper inging op het belang van de planning van een release. En laat nou zo’n planning nu net mijn (en jouw?) redding zijn tijdens creatieve ups en downs...

Het creatieve (schrijven, opnemen, etc.) stuk is zoals gezegd maar een klein stukje van het totaalplaatje. Op momenten dat de creatieve output wat minder is, kijk ik op mijn release planning/todo list en pak dingen aan die geen inspiratie vereisen. Zo kan ik bijvoorbeeld altijd werken aan het updaten van de perslijst of het opvragen van een cd-productie-offerte, afspraken maken met gastmuzikanten enzovoorts. Taken zoals deze zijn er al snel tientallen naast het maken van muziek zelf en bieden ideaal ‘voer’ om de creatieve dalen op te vullen.

Wat nog mooier is: Door het doen van deze, laten we zeggen ‘hersendode’ taken, gaat er ineens weer vanalles borrelen in de hersenpan. Door niet al mijn aandacht te besteden aan het probleem, ontstaat er ruimte voor oplossingen. Samen met de voldoending die het afwerken van taken op een planning geeft, ontstaat er al snel een vliegwielbeweging en keert de inspiratie weer terug. Op deze manier heb ik mezelf al heel vaak voorbij een blokkade geholpen, duurden periode’s van ‘creatieve downtime’ kort en kon ik mijn tijd toch nuttig besteden.

Op deze manier heb ik de afgelopen periode veel voorwerk gedaan voor de uiteindelijke release van het album, medio december dit jaar. Zo moet de crowd-funding campagne binnenkort starten, wil ik op tijd mijn kapitaal op orde hebben om de productie verder te financieren. Om aan effectieve fondswerving te doen, is goede promotie een must, in het bijzonder een goede promotievideo voor het project die de moeite waard is via social media te delen. De voorbereidingen en pre-productie van deze promotievideo zijn inmiddels in kannen en kruiken. Tijdens dit werk heb ik mijn gedachten eens rustig over de muzikale stand van zaken laten gaan.

Inmiddels is er muzikaal gezien ook al veel werk verzet. Zo heb ik uitgebreid de tijd genomen om authentieke instrumenten op te nemen (en om te zetten tot een eigen sample base), wat jam-sessies met gastmuzikanten te doen en eerste arrangementen te schrijven. In een hele ruwe vorm is het ‘UMRI’, het volgende album, nu al aanwezig. Vanaf hier kan ik me gaan toeleggen op de definitieve arrangementen en opnames om tot een volgende versie van de plaat te komen.

Deze afwisseling van focus op de verschillende aspecten van een hele productie zijn belangrijk voor mij. Niets staat immers los van elkaar en doordat de promotie nu verder is uitgewerkt, kan ik de muziek ook weer naar een volgend level brengen. Zo stel ik langzaam het totaalplaatje steeds verder scherp en is er altijd ruimte voor nieuwe creatieve impulsen.

Next op de agenda is het regelen van een voice actor voor de spoken word gedeelten van het album. Daarnaast moet er nog van alles gebeuren om voor de definitieve opname en productie van de promotievideo (camera, lokatie, acteurs, etc.) en het opstarten van de fondswerving-campagne. Zoveel te doen dat je bijna de muziek zou vergeten...