HTC13: Kim Janssen en de Studentenkapel blijken gouden huwelijk HTC13: Kim Janssen en de Studentenkapel blijken gouden huwelijk

Een zeer exclusief hoogtepunt van Hit The City 2013

, Tekst: Daan Krahmer / Fotografie: Marco Smeets

HTC13: Kim Janssen en de Studentenkapel blijken gouden huwelijk

Een zeer exclusief hoogtepunt van Hit The City 2013

Tekst: Daan Krahmer / Fotografie: Marco Smeets ,

Hit The City heeft oog voor detail. Nergens in Eindhoven zou de introverte singer-songwriter Kim Janssen zo goed tot zijn recht komen als in de Studentenkapel. De waxinelichtjes, glas-in-lood-ramen, de galmende akoestiek: het draagt allemaal bij aan dit bijzonder sfeervolle optreden. Licht uit, kippenvel gegarandeerd aan.

HET CONCERT
Kim Janssen, De Kapel, Hit The City 2013, 3 november 2013.
 
DE ACT
Kim Janssen kun je kennen als lid van de Groningse folkformatie The Black Atlantic. Inmiddels is deze band weer het soloproject van Geert van der Velde en timmert ook Janssen alweer even aan de weg als soloartiest. Hij maakt breekbare folkliedjes die dankzij klassiek georiënteerde arrangementen een internationale sfeer ademen. Denk aan Sigur Rós, Sufjan Stevens of Antony and the Johnsons. Vorig jaar verscheen zijn tweede plaat ‘Ancient Crime’ op Snowstar Records. Begin dit jaar zag het vervolg daarop, ‘The Lonely Mountains’ EP, het licht.
 
HET NUMMER
Dat zijn er eigenlijk meerderen, maar als er één gekozen moet worden, zal het afsluiter ‘Drift’ zijn. Een liedje dat Janssen voor zijn laatste plaat en EP in verschillende versies opnam. Vanavond wordt het nummer in een uitgeklede versie gebracht. De instrumenten zijn perfect op elkaar afgestemd en de arrangementen klinken beheerst en kraakhelder. Bijkomend is de prachtig galmende Studentenkapel, wat extra bijdraagt aan de sfeer. 
 
HET MOMENT
De start van het optreden. Janssen begint solo met ‘The Commons’ en ‘Pierpont For The Beauty’, die adembenemend mooi worden gebracht. Daarna sluiten zijn bassist en drummer aan, gevolgd door een trompettist. De invulling is kleiner dan op plaat en de bijdrage van de trompet doet soms licht aan The National denken, zoals in ‘City Of The Dead’. Het werkt in elk geval uitstekend. De band heeft geen sterallures en de iets gespannen ogende Janssen kruipt steeds meer uit zijn schulp. Hij begint zelfs verhalen te vertellen over de kostschool waar hij in zijn jeugd heeft gezeten en het soms gelovige karakter van zijn liederen.
 
OOK OPMERKELIJK
Drie kwartier is iets te ambitieus voor Janssen. Hij begint tien minuten later wat een goede beslissing blijkt. De set kent een sterke opbouw en stopt exact op het moment dat een extra nummer niet meer had gehoeven. Voor nu houdt iedereen zijn adem in en zijn er enkel gelukzalige gezichten te spotten in de Kapel. Dikke prima zo.
 
HET (AFWEZIGE) PUBLIEK
Dat moet zich eigenlijk doodschamen. Even serieus, waar is iedereen? Natuurlijk heeft Janssen de pech te overlappen met publiekslieveling Glass Animals. En natuurlijk moet er óók worden gegeten. Maar beginnen voor negentien mensen in de zaal, seriously?
 
HET OORDEEL
Ach ja. We zijn niet boos. Kim Janssen in deze setting was een gouden greep. Een exclusief huiskamerconcert. In een kerk nog wel. Prachtig optreden, dat zeker als een van de hoogtepunten van Hit The City 2013 gezien mag worden. Jammer dat zoveel mensen het gemist hebben. Maar hé, eigen schuld, dikke bult.
 

Nu op 3voor12