Tweede EP capcap… cap via crowdfunding op vinyl Tweede EP capcap… cap via crowdfunding op vinyl

Interview met ‘dark wave’ band die Club 3voor12/Eindhoven afsluit met nieuw geluid en nieuwe visuals

, Tekst: Patric Muris

Tweede EP capcap… cap via crowdfunding op vinyl

Interview met ‘dark wave’ band die Club 3voor12/Eindhoven afsluit met nieuw geluid en nieuwe visuals

Tekst: Patric Muris ,

3voor12/Eindhoven zag capcap… cap zijn eerste EP presenteren in The Rambler. Elektronica en rock werden toen al heel aardig samengebracht, maar kwamen als geheel een paar maanden later live pas echt goed uit de verf. Nota bene op het feestje van een ander, toen de band als voorprogramma speelde op de releaseparty van Snoeck. De band werd daarna benaderd voor een optreden op Club 3voor12/Eindhoven en krijgt zelfs de eer om af te sluiten. Met nieuwe nummers en nieuwe visuals zal het live mysterieuze capcap… cap een exclusieve en spannende show weggeven. 3voor12/Eindhoven in gesprek met de band over releaseplannen, vinylformaten, Kaoss Pads en natuurlijk de clubavondshow.

Het interview vindt plaats op het moment dat de band het eerste nummer van de EP bijna af heeft. Er zullen er nog een aantal volgen, dat is zeker. We vragen de band naar de releaseplannen, maar eerst: die bandnaam. Geen hoofdletter, puntjes, een spatie… Hoe zit dat?!
“Welk antwoord zullen we nu eens geven?”, vragen de bandleden zich hardop af. De groep is compleet: zangeres/gitarist Lydia Roos, gitarist Job Huberts, drummer Thijs Brok en bassist Thijs Meulendijks zijn allen gekomen om hun verhaal te vertellen aan 3voor12/Eindhoven. Er zijn meerdere theorieën over de bandnaam en ze kloppen allemaal: “We zijn met drie mannen, die allemaal een petje (cap) dragen. En in het midden staat een vrouw. Lydia is dus de drie puntjes.” Thijs (M) vult aan: “Voor capcap… cap heetten wij Smack’d Apples en wij wilden graag een verwijzing naar die band houden. Ook omdat wij een vriend hebben met een tatoeage van Smack’d Apples, leek het ons wel een goed idee om de nieuwe bandnaam op de oude te inspireren.” Job licht verder toe: “Ja, appels – Roodkapje, die ergens in Detroit ook wel capcap wordt genoemd, een verbastering van Little Red Riding Hood. Daar hebben wij dan weer capcap... cap van gemaakt.”

capcap… cap is in 2010 ontstaan, onder de donkere wolken van het industriële Eindhoven en Helmond, zo valt in de biografie van de band te lezen. Daarvoor heette de band dus, in nagenoeg dezelfde samenstelling, Smack’d Apples. Wie de muziek van capcap… cap nu hoort, kan haast niet geloven dat de band onder die naam jarenlang punk maakte. Juist die ene wissel binnen de band – drummer Thijs Brok verving de drummer van Smack’d Apples – zorgde voor de overstap van rechttoe rechtaan punk naar de donkere new wave/postrock die de band nu maakt. Job, Thijs (M) en Lydia lichten toe: “Thijs nam als nieuwe drummer andere invloeden mee. Onze oude drummer luisterde altijd al naar heel andere muziek dan wij; hij luisterde naar Counting Crows en Venice, terwijl wij naar heel andere muziek luisterden. Onze muziekstijlen verschilden gewoon teveel. We waren het maken van punkmuziek ook wel enigszins ontgroeid. Het hoorde bij een leeftijd, toen we 17, 18 waren, dan is het lekker makkelijk om daarmee te beginnen als je in een band wil spelen. Begin 2010, toen wij allemaal meer luisterden naar elektronische muziek, vroegen we aan Thijs of hij niet bij ons wilde spelen. Thijs had een elektronisch drumstel en wilde niet zomaar overgaan tot aanschaf van een ander drumstel, maar dat hoefde ook niet, want het zorgde juist voor nieuwe mogelijkheden in onze muziek.”

Als wordt gevraagd hoe die enorme overstap van punk naar new wave is gemaakt, begint Lydia het plaatje te schetsen: “Het begon hartje winter, kaarsjes aan, aggregaat aan, maar het bleef koud. We repeteerden toen in een kraakpand aan de Marconilaan waar Thijs (B) woonde.” Job vult aan: “De snaren voelden bevroren aan en het was om de minuut de gitaar stemmen.”
“Maar we hadden wel een elektrische deken, haha”, relativeert Lydia tot slot.

Toen Thijs (B) erbij kwam, ging de band meer experimenteren. Tot dan had alleen Job een distortionpedaaltje en was het aantal effecten in de muziek, zeker in vergelijking met nu, minimaal. Job: “Thijs wilde experimenteren met drums en daardoor kwamen er automatisch al meer tierelantijntjes. Er zat ook veel meer kracht in het drumstel van Thijs. We hadden een microKORG en daar haalden we ook nieuwe effecten uit. Vanaf toen zijn er alleen maar meer apparaten bijgekomen.”

En dat heeft geleid tot new wave, postrock en onlangs toegevoegd: electropop. Dat zijn de termen die de media vooral gebruiken, capcap… cap omschrijft zelf hun muziek als ‘darkwave’, aldus Lydia.
“Postrock en new wave kloppen ook wel. We hoorden laatst dat we als jaren 80 klinken, op zich prima, maar onze muziek is er totaal niet door geïnspireerd.” Job nuanceert: “We hadden laatst wel een melodielijn die we allemaal wat bekend vonden klinken. Ah ja, dat is The Cure haha. Tof dat we erop lijken, maar het is er niet vanaf gekeken. The xx is veel genoemd als vergelijking. En ja, terecht. We vermijden zelf altijd die associatie, want het ligt er al zo dik bovenop. We hebben hun albums dan ook bewust uit de Gouwe Lempkes gelaten, maar die vindt wel iedereen binnen de band tof.”

capcap… cap nam na de uitgebrachte demo een eerste EP op, ‘Resonance’ geheten. De EP staat bol van lang uitgesponnen nummers met enorme intro’s en een duidelijke opbouw, vaak naar een climax waarbij de gehele band samenkomt. Een van de nummers van de EP, ‘Wasteland,’ is gebruikt als muziek onder een inzending van een film over Het Wonder Van Eindhoven, waarvan het festival deze week plaatsvindt in Paradiso. Het nummer was, net als ‘Nomads’, al regelmatig te horen in 3voor12/Eindhoven radio. Op dit moment is capcap… cap bezig met een nieuwe EP waarvan eerst nog sprake was dat de digitale release mogelijk op Club 3voor12/Eindhoven zou plaatsvinden. Maar dat komt te vroeg, zo blijkt. Job vertelt: “We zitten nu middenin het opnameproces. Vermoedelijk brengen we de EP in het najaar uit, maar dat kan ook mei worden. In ieder geval voor of na de zomer. We hebben nu vijf liedjes die we op de EP willen hebben, maar dat kunnen er ook meer worden.” Volgens Lydia ligt het er ook een beetje aan wat op het vinyl past. Alle vinylformaten worden besproken, evenals alle mogelijke benamingen van de volgende release, van EP tot aan mini-album. Job heeft de uitsmijter: “Misschien brengen we wel een dubbel-lp uit en noemen we het wel nog gewoon een EP haha.”                

Over het geluid van de nieuwe release laat de band weten dat het harder wordt, maar met meer pop-structuren. Job: “Het wordt anders dan mensen zullen verwachten…” Thijs (M) vult aan: “maar wel nog in een herkenbaar jasje.” De band heeft nog meer nieuwe apparaten waarvan Thijs (M) eerlijkheidshalve laat weten dat ze er nu ook beter mee om kunnen gaan: “We weten nu hoe een delay werkt. We hebben nieuwe drum pads en Kaoss Pads en zullen in ons geluid meer variatie in genres laten horen. Op de aankomende release zal duidelijk het experiment en de vooruitgang van de band te horen zijn.”

Op 23 februari speelt capcap… cap op een avond georganiseerd door 3voor12/Eindhoven, maar de band heeft zelf ook een avond georganiseerd ter gelegenheid van een aantal verjaardagen, maar ook om geld in te zamelen zodat de EP via crowdfunding gefinancierd kan worden: op 8 maart in PopEi zal capcap… cap samen met Sons of the Patriots en Deadly Viper Assassination Squad voor vrienden, familie en andere gegadigden optreden. Kortom: iedereen is welkom. Er wordt een kleine entree gevraagd, maar daarvoor krijgen de bezoekers – die dus automatisch bijdragen aan de release van de EP – wel het mini-album digitaal in hun inbox. Op deze manier wil capcap… cap de tweede EP, net als de vorige, in eigen beheer kunnen uitbrengen.

capcap… cap wil live een totaalbeleving bieden, waarbij geluid en beeld samensmelten. Op de EP-releaseparty in The Rambler vorig jaar waren al heel spannende en goed bijpassende visuals te zien, maar dat zal 23 februari nog veel verder gaan. Job verklapt alvast het een en ander: “Die visuals in The Rambler werden al live gemixt, maar nog niet aangestuurd door onze muziek. Op dit moment zijn we samen met een vriend, Berend Hoogendoorn, de nieuwe visuals aan het programmeren. Uiteindelijk wordt het zo gemaakt dat er een kabeltje uit de geluidsinstallatie in de computer wordt gestopt en als dan bijvoorbeeld de bas harder klinkt, wordt dit direct vertaald naar de geprojecteerde visuals. Met schakelaars op het podium kan ik extra lagen aan deze projecties toevoegen.”

Net als de muziek van de band, zullen die visuals een abstract karakter hebben, met rasters, pieken en lijnen. De visuals zijn ontworpen door Berend Hoogendoorn en hebben de nadruk op het lijnenspel liggen. De nieuwe lichtshow, ook al mogen we het van de band geen lichtshow noemen, zal voor het eerst te zien zijn op Club 3voor12/Eindhoven op 23 februari. capcap… cap geeft dan het laatste optreden van de showcase, nadat eerder al Sidewalk en Lookapony hebben opgetreden. Dj-duo I Am Duo zal na afloop de nacht inluiden met de best dansbare alternatieve muziek, net zo lang als dat het gezellig is.

Club 3voor12/Eindhoven met Sidewalk, Lookapony en capcap… cap start 23 februari 2013 om 20.30 uur. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via de kassa van de Effenaar en Ticketservice en kosten €5,- per stuk.

Nu op 3voor12