Stoner rock gedijt goed in intieme kroegsetting Altstadt Stoner rock gedijt goed in intieme kroegsetting Altstadt

Presentatie van drie bands tijdens eerste samenwerking tussen Effenaar en Altstadt

, Tekst: Paul Knippenberg

Stoner rock gedijt goed in intieme kroegsetting Altstadt

Presentatie van drie bands tijdens eerste samenwerking tussen Effenaar en Altstadt

Tekst: Paul Knippenberg ,

Na samenwerkingen met o.a. de Catharinakerk en het Klokgebouw zoekt de Effenaar nu ook de intieme podia in de stad op. Area 51 en de Altstadt zullen een plek bieden voor kleinere en intiemere concerten georganiseerd door de Effenaar.

Presentatie van drie bands tijdens eerste samenwerking tussen Effenaar en Altstadt

Op deze eerste Effenaar avond in de Altstadt presenteren zich bands uit de catalogus van het Amerikaanse Small Stone Label. Het label uit Detroit brengt sinds midden jaren negentig vooral psychedelische en stoner rock aan de man. Ze hebben onder andere platen van bekende stonerbands als Dozer en Los Natas uitgegeven.Vanavond is het podium gereserveerd voor drie bands: Sasquatch, Roadsaw en de afsluiter Dixie Witch, allen met een nieuwe plaat op zak. 

Klokslag half 9 hangt zanger/gitarist Keith Gibbs zijn gitaar om en begint de openingsband van de avond, Sasquatch uit Los Angeles, aan zijn set. De band gooit meteen de beuk erin door twee nummers aaneengesloten te spelen. Het geluid dat het publiek voor zijn kiezen krijgt is exact volgens de stoner rock bijbel: Gruizelig, zwaar, groovend en vooral hard. Oordopjes zijn geen overbodige luxe vanavond. De toon is gezet. Veel gesproken wordt er niet. De band heeft inmiddels drie albums om een setlist uit te kiezen en probeert in de dik dertig minuten die ze krijgen zoveel mogelijk nummers te stoppen. Indrukwekkend is het gitaarspel van Gibbs, die zich ogenschijnlijk met speels gemak van een bezwerende riff in een schitterende gitaarsolo kan storten. De ritmesectie heeft weinig op met podiumpresentatie en beukt zich routineus door de set. Opvallend is dat juist Money Man en Dragonfly, nummers van het eerste album, vol rechttoe rechtaan stoner platen uit 2004 het in verhouding erg goed doen in de zaal. Bij de vraag aan het publiek wie er een Sasquatch album in huis heeft blijft het erg rustig. Toch lijkt de band met een korte maar overtuigende show enkele zieltjes voor zich gewonnen te hebben.

Roadsaw speelt vanavond als tweede band. Deze heren uit Boston timmeren al vanaf diep in de jaren negentig aan de weg. Ze deelden in de loop der jaren al het podium met (stoner) rock grootheden als Fu Manchu, Queens of The Stone Age en Karma to Burn, allen al eerder te zien in de Effenaar dit jaar. Het geluid van de band laat zich kenmerken als een mix tussen blues en seventies hardrock met een stonersausje erover. Na een rommelige opening komt de band op stoom en spelen ze een gevarieerde en ontspannen set op het Altstadt podium. Het publiek wordt veelvuldig aangesproken en de band heeft veel meer oog voor podiumpresentatie dan hun voorgangers van Sasquatch. Het grootste wapen van de band is zanger Craig Riggs: een uitstekende rockzanger met gevoel voor show. Riggs vertelt dat de band elf jaar geleden ook al een keer in Eindhoven stond en dat hij blij is om terug te zijn. Na een korte maar dampende set vol tijdloze hardrock verlaat Roadsaw voldaan het podium. Een band die meer tijd had verdiend, maar de klok tikt door. Op naar afsluiter Dixie Witch.

En er is even tijd nodig om het drumstel goed te verbouwen. Trinidad Leal, zanger en tevens beest van een drummer, gebruikt namelijk maar liefst twee basdrums in zijn drumstel. Leal blijkt het absolute middelpunt en de spreekbuis van Dixie Witch te zijn. Meteen na het eerste nummer vraagt hij het publiek met lichte drang dichterbij te komen. Het moet namelijk een typisch “Texas like” feestje worden. “Family BBQ style”. Tot de familie van Dixie Witch blijken lokale helden Peter Pan Speedrock te horen. Ze zijn jaren geleden bevriend geraakt op het South by Southwest festival in Texas. Het nummer 'The High Deal' wordt aan ze opgedragen. De band klinkt overtuigend en vol speelvreugde in zijn aanstekelijke mix van southern rock en rock ’n roll. Enkel wanneer bassist Curt Christenson de vocalen voor zijn rekening neemt, zakt de band wat in. Hij ontbeert charisma en heeft niet de stem van zijn frontman. Erg dicht bij de beloofde stoner rock komt de band het grootste gedeelte van zijn set niet. Pas tijdens de toegift weten de mannen met het lage en groovende “set the speed” in de buurt te komen. Absoluut hoogtepunt in de set is de afsluitende jamsessie waarin gitarist Joshua “JT” Todd Smith zich mag uitleven en waar Leal de drumstokken laat voor wat ze zijn en met zijn handen door slaat.

Met deze toegift besluit Dixie Witch een geslaagde Small Stone label avond.Voor deze bands werkte de setting van de Altstadt zeer goed. Het kleinere podium geeft deze avond een totaal andere sfeer en beleving mee dan een halflege zaal in de Effenaar had gedaan.  

Gezien: Sasquatch, Roadsaw en Dixie Witch op 13 oktober 2011 in Altstadt.

Nu op 3voor12